Kunnen jullie je een beetje vermaken tijdens deze concertloze periode, die langer duurt dan jullie gewend zijn?
Jawel. Het is wel heel anders dan we gewend zijn, maar we hebben tijd in de studio door kunnen brengen en we hebben veel promotie-activiteiten. Het is jammer dat we geen shows hebben, maar we maken er het beste van.
In Frankrijk en Tsjechi zijn de regels versoepeld, zodat er weer concerten mogelijk zijn. Hoe is dat in Zweden?
In Zweden mogen er nu vijfhonderd mensen bij een concert aanwezig zijn, dus dat is voldoende om weer wat reguliers te organiseren.
Moeten de mensen dan zitten, of mogen ze staan?
Dat weet ik eigenlijk niet, maar ik vind het sowieso weer fijn om nummers van het aankomende album live te kunnen spelen. Ik ben bovendien blij dat we nu een album kunnen uitbrengen, want als er niets mogelijk was, dan zou dat heel deprimerend zijn.
Manifest is een mix van oude en vernieuwende elementen. Wat was jullie doel?
Het is voor ons als het ware een frisse start. We hebben een nieuw management en een nieuw label. Aan de andere kant wilden we weer terug naar het verleden, naar de roots, de kern van het geluid van Amaranthe. Daar begonnen we met Helix al mee en dit keer hebben we de songs wat zwaarder en minder gecompliceerd gemaakt.
Het gitaargeluid staat prominenter in de mix.
Ja, ik schrijf de zanglijnen en daarbij houd ik rekening met de gitaarpartijen. Ik heb Olof (Mrck, gitarist - red.) wat meer onder druk gezet om een bepaald soort riffs te maken en ze wat prominenter in de mix te zetten. Als ik naar de oude songs luister, mis ik dat weleens.
Wat me ook opviel, is dat de keyboards en synthesizers anders klinken dan op de vorige albums.
Dat klopt, met dank aan Yamaha. We hebben nu een Yamaha CP - het nummer dat er achter die letters staat, ben ik even kwijt - dankzij een sponsordeal voor keyboards en elektrische pianos met dat bedrijf. Daar komen geweldige geluiden uit. We hebben altijd de meest moderne geluiden gebruikt, al sinds ons debuutalbum. We willen graag up to date blijven en dit nieuwe keyboard heeft ons genspireerd. Alle elektronische geluiden op het album komen uit het keyboard. Het was leuk om ermee te werken.
Als je muziek schrijft, speel je de begeleidende akkoorden op de piano. Olof schrijft veel van de keyboardpartijen.
Dat klopt. Ik begeleid mezelf op keyboard als ik de zangmelodien schrijf. Die akkoorden stuur ik dan door naar Olof. Dat is voor hem makkelijker. Dan hoeft hij alleen maar wat kleine dingen aan te passen of toe te voegen. Het is voor ons een prettige manier van samenwerken. Hij vindt mijn input zeer waardevol. Ik heb geen keyboardpartijen voor het album ingespeeld overigens. Wat wl veranderd is, is dat ook k nu een keyboard thuis heb dat ik gebruik om nummers te schrijven. Dat inspireert het songwritingproces. Ik had een elektrische piano, maar die staat inmiddels in een opslagruimte omdat ik veel verhuis. Eerder had ik alleen een zanglijn en daarbij had ik de akkoordenprogressie wel in mijn hoofd, maar nu is het veel makkelijker.
Hebben jullie overwogen om er een toetsenist bij te halen voor de optredens aangezien er veel toetsenpartijen in jullie muziek zitten?
We hebben er wel over gepraat, maar veel van de partijen zijn voorgeprogrammeerd en gelaagd. Soms komen er wel twintig lijnen samen. Het zou zelfs voor een professionele toetsenist te moeilijk worden om dat live te produceren. Daar komt bij dat die partijen heel precies samen moeten vallen met de drumpartijen. Daarom gebruiken we een clicktrack.
Je gaf in ons vorige interview aan dat je graag wat meer tijd had willen hebben voor de opnames van de zangpartijen. Heb je die tijd deze keer gekregen of afgedwongen?
Ja, gelukkig wel. We hebben van tevoren overleg gehad over de planning. Johan (Andreassen - red.) heeft bijvoorbeeld tegelijkertijd met mijn zangopnamen zijn baspartijen opgenomen. Hij heeft dat in Finland gedaan terwijl ik in Denemarken was. Voor hem was dat praktischer omdat hij dichterbij huis was en het heeft ook met de coronasituatie te maken. Die dubbele schemas werkten prima voor ons en het is goed mogelijk dat we dat ook in de toekomst zo gaan doen. Het kan ook, want Johan heeft een goede studio tot zijn beschikking. Jacob Hansen (producer - red.) was zeer tevreden met wat bij hem aangeleverd werd. We hebben elk album zon twee tot tweenhalve maand de tijd om alles op te nemen. Dat is best een luxe. Omdat we meer tijd hebben dan een gemiddelde band, is het mogelijk om nog kleine veranderingen aan te brengen. Daar heb ik ook gebruik van gemaakt, want een expressie moet passen bij de huidige tijdsgeest, dus ik heb vanwege de crisis bepaalde opnamen opnieuw gedaan om de expressie meer aan te laten sluiten bij het huidige moment.
Voordat je de studio inging, was het songmateriaal al geschreven. De helft van de nummers vorig jaar en de rest na de tour met Sabaton.
Ja, we hadden vorig jaar al zon twintig tot dertig ideen, maar na de tour van Sabaton was ik zo genspireerd dat ik elke dag een nummer schreef, in totaal acht. Ik kon niet slapen van de ideen na de tour. Ik was zeer genspireerd en ik heb ze direct uitgewerkt. Ik wist niet wat me overkwam, maar alle acht nummers zijn terecht gekomen op het album.
Jullie hebben al veel opgetreden met Nils. Dat heeft als voordeel dat je zijn kwaliteiten steeds beter leert kennen en het makkelijker wordt om die optimaal te benutten, meer nog dan op Helix, omdat hij toen net nieuw bij de groep kwam.
Ten tijde van Helix veranderde er veel en hebben we bepaalde dingen overhaast. Nils kwam midden in het proces binnen. Ik houd van het album en Nils zingt geweldig, maar voor het nieuwe album vond ik wel dat er meer focus nodig was en we wat relaxter te werk moesten gaan. Dat hebben we gedaan. We willen hem ook graag meer gebruiken op toekomstige albums. Daar ben ik al mee bezig zelfs. Ik heb zijn stem nu ook in mijn hoofd als ik nummers ga schrijven.
Er wordt wat meer gexperimenteerd op Manifest met de zang. Zo hoor ik orintaalse zang in Make It Better.
Ja, dat ben ik. Dat is een van de voorbeelden dat we nu meer tijd hadden om te experimenteren. Ik hou ervan om in elk nummer dit soort dingen toe te passen.
In BOOM! is het Henrik die heel snel rapt met extreme vocalen. Heb jij hem al geprobeerd na te doen?
Uiteraard, haha. Op toekomstige albums gaan we dat vaker doen, want door dit album zijn we wel genspireerd geraakt, ook omdat je feedback krijgt van de buitenwereld.
Zijn de extreme vocalen nadat je in BOOM! Let me try zegt, dan ook van jou?
Jazeker, haha.
Viral, BOOM! en Crystalline zijn mijn favorieten. Viral vanwege de groovy riffs en het catchy refrein, BOOM! vanwege de experimenteerdrang en het grappige karakter, Crystalline juist vanwege het serieuze aspect.
Ja, we willen graag een mix bieden van serieus en minder serieus. Er zijn serieuze onderwerpen, maar we verwerken ze in een trendy output. We maken ook grappen over dingen die veel mensen als serieus beschouwen of geven er een draai aan. We nemen die onderwerpen wel serieus, want dat zijn ze, maar niet t serieus.
Je geeft er als het ware een positieve en relativerende draai aan.
Precies. Dat is voor ons het belangrijkste, dat er mensen energie krijgen van onze teksten en muziek en met een positief gevoel verder gaan.
Crystalline is genspireerd door je overleden oma, die belangrijk voor je was.
Die ballad hebben we in de studio geschreven, net als Archangel en BOOM!. Het idee om dit soort type nummers te schrijven, was er al voordat we de studio ingingen, maar we hebben ze dus pas geschreven in de studio. Ik kreeg een telefoontje van mijn moeder dat mijn oma was overleden. Dat zorgde ervoor dat ik een heel mooie ballad wilde schrijven over hoe je iemand kan missen en hoe je op iemand kan lijken en dat soort gevoelens. De luisteraars kunnen het op hun eigen manier interpreteren, maar ik was zeer genspireerd om het op mijn eigen manier te vertellen. Mijn oma was op het moment dat ik het nummer schreef aan het meeschrijven als het ware. Ik ben wat dat betreft een beetje bijgelovig.
Daar sluit de tekst van Viral op aan. Het was alsof je kon zien dat er een virus aankwam, want je hebt het over as the virus spreads inside.
De riffs en de titel van het nummer waren er al. De teksten zouden gaan over social media, maar toen kwam het virus. We zaten in quarantaine en moesten het nummer nog afronden in de studio en toen hebben we de teksten aangepast naar de huidige situatie.
Is Scream My Name een referentie aan Call Out My Name?
Niet precies. Ik heb er eigenlijk niet eens in die relatie over nagedacht. Het zou kunnen. Er zijn nieuwe nummers die aan oude kunnen doen herinneren. Strong lijkt wel behoorlijk veel op True bijvoorbeeld, alleen hoor je nu Noora Louhimo en mij zingen.
Er staat een aantal bonustracks op bepaalde versies van het album, waarvan de flamenco-versie van Adrenaline het meest opvalt.
Ja, dat is n van de experimenten die we wel geslaagd vonden. Ik houd wel van dat soort experimenten.
Eerder hebben jullie de single Do Or Die uitgebracht, die verschilt van de versie op het album. Waarom is daarvoor gekozen?
De single met Angela op zang erbij was in principe bedoeld als een release op zichzelf en niet voor op het album. Onze zangers vonden het echter een gaaf nummer en gingen het zingen. Zodoende is de versie met hen op het album terecht gekomen. Het is het verspreiden van een boodschap vanuit een ander perspectief. Twee mensen extra die zich inzetten om het milieu te redden, haha.
Er is momenteel geen ideale albumreleaseshow mogelijk, maar zijn jullie toch iets aan het plannen om het te vieren?
We hebben het er momenteel over om het bijvoorbeeld met of zonder publiek te doen en waar. We willen heel graag nog dit jaar de nieuwe songs live spelen in ieder geval.
Volgend jaar is het debuutalbum tien jaar oud. Gaan jullie daar nog iets speciaals mee doen?
Ook daar hebben we het over gehad, maar nog niet besloten hoe we het precies gaan vieren. Nils en Henrik moeten nog wel al die nummers zich eigen maken. Dat wordt leuk. We hebben er nu de tijd voor.
Wat gaan jullie met de overvloed aan tijd doen?
We doen momenteel veel promotie. Verder willen we wat extra videoclips gaan uitbrengen, vier zelfs, onder andere n voor BOOM!. Die komt een paar weken voorafgaand aan de albumrelease. Wat we daarna met de overvloed aan tijd gaan doen, weten we nog niet precies, maar we gaan wel aan het plannen, dus houd de ontwikkelingen in de gaten.