Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Interview

New Years Day
Met Nikki Missery
Door Marcel
Geplaatst in april 2019
De uit Californi afkomstige moderne metalformatie New Years Day heeft de wind in de zeilen. Het gaat goed met de band en langzaamaan begint de groep een wat grotere speler te worden in de metalwereld. In de begindagen van het kwartet werd er vooral gefocust op punkrock en popmuziek, maar gaandeweg heeft de band onder leiding van vocaliste Ashley Costello metal steeds meer omarmd. Zodoende klinkt New Years Day op het vierde album Unbreakable steviger dan voorheen. Marcel belt met gitarist Nikki Misery om te praten over de nieuwe plaat.

New Years Day

Hallo Nikki. Fijn om je te spreken. Hoe gaat het?

Dank je! Met mij gaat het goed. Ik ben nog maar net wakker, dus de dag begint pas voor mij. Elke dag dat ik wakker mag worden, is in mijn ogen een goede dag.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe album. Ben je nog een beetje zenuwachtig voor de release?

Nee, ik ben super-enthousiast. Het is veel te lang geleden dat ons vorige album Malevolence uitkwam. Ik heb gigantisch veel zin om het nieuwe materiaal live te spelen, al spelen we al een aantal nieuwe tracks, zoals Skeletons en Shut Up. De feedback die we daarop krijgen, is geweldig. Het is best overweldigend, dus ik ben erg benieuwd hoe de andere nummers ontvangen gaan worden.

Zoals je net al zei, is het alweer een tijdje geleden dat jullie laatste album uitkwam. Vier jaar zelfs. Wat is er in die tussentijd met de band gebeurd?

Die vier jaar heeft ons voornamelijk als collectief gevormd, zeker als je kijkt naar wat we persoonlijk hebben meegemaakt in die tijd. Dat was best een hoop en veel daarvan hebben we ook verwerkt in de thematiek van het nieuwe album. Daarnaast hebben we veel getourd en is er in 2018 nog de ep Diary Of A Creep uitgekomen.

Die ep is best opmerkelijk als ik kijk naar jullie voorgaande materiaal. Vooral de covers die erop staan, zoals bijvoorbeeld Fucking Hostile van Pantera. Vanwaar deze cover?

Dat idee is ontstaan tijdens de Warped Tour in 2017. Rond die tijd luisterden we allemaal erg veel naar Pantera en stond die muziek vrijwel altijd op. Zo speelden we Pantera ook op de momenten voordat we het podium op gingen. Het is goede muziek om in de stemming te komen. Ashley kwam toen met het idee om Fucking Hostile te coveren. Mijn reactie was meteen: "Geweldig, dat moeten we doen!" De track is fantastisch geworden. Het is niet dat we een karaoke-versie van het nummer hebben opgenomen, maar we hebben er echt onze versie van gemaakt. Dat is iets wat we belangrijk vinden. Het is een beetje vergelijkbaar met de manier waarop Marilyn Manson nummers covert. Het blijft uiterst herkenbaar, maar hij maakt er echt zijn ding van en zorgt ervoor dat het past bij zijn sound. Ik ben er in ieder geval erg trots op en het is n van mijn favorieten om live te spelen. De energie die loskomt bij het publiek is werkelijk fantastisch.

Is het nummer opgenomen vr of nadat Vinnie Paul Abbott (drummer Pantera) kwam te overlijden?

Ervoor. Hij heeft de track zelfs nog gehoord. Hij vond 'm super. We waren destijds op tournee met Halestorm in Las Vegas en Vinnie was daar ook. Volgens mij moest hij daar spelen met Hellyeah. We kwamen elkaar tegen en raakten aan de praat. Toen gaf hij ons dat compliment. Ik kan je vertellen dat je dan van binnen echt helemaal ontploft. Ik heb me tijdens dat gesprek normaal gedragen, maar in mijn hoofd sloeg echt alles op hol. Vinnie Paul vindt de cover die wij van zijn nummer hebben gemaakt goed. Hoe gaaf is dat? Dat is het beste compliment ooit.

Het moet ook wel bijzonder zijn, gezien hij niet heel veel later overleed.

Absoluut, heel bijzonder. We doen nu, elke avond als we de song spelen, een eerbetoon aan hem en Dimebag (Darrell).

Jullie hebben voor diezelfde ep ook nog een cover gemaakt van Only Happy When It Rains van Garbage, waarin ook Lzzy Hale van Halestorm te horen is. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Ja, mooi h? We waren op tour met Halestorm en we speelden dat nummer daar ook live met die groep. Na die tour gingen we de studio in om de ep op te nemen en toen hadden we zoiets van; "Waarom doen we dit nummer ook niet en vragen we Lzzy of ze mee wil doen?" Zo gezegd, zo gedaan en zij was meteen te porren voor het idee. Daarna was de track heel snel opgenomen.

En dan door naar het nieuwe album. Vergeleken met Malevolence klinkt Unbreakable een stuk harder. Ik hoor zelfs nu-metal-invloeden, zoals die van Korn, erin terug. Was het al vooraf de bedoeling om deze plaat een stuk feller te laten klinken?

We gingen niet de studio in met de intentie om een veel steviger album te maken. Ik hou ervan om krachtige muziek te maken. Dat is iets wat ik vooral voor ogen had. Toen we destijds in de studio zaten voor Malevolence, zaten we in een klote-privsituatie. Dat heeft zich ook vertaald naar die plaat. Unbreakable zie ik meer als het einde van die periode. Er was weer licht aan het einde van de tunnel en in dit materiaal hebben we veel van onze gevoelens kunnen verwerken. Dus is het meer een afsluiting van die tijd.

En je hebt het goed gehoord dat er nu-metal-invloeden te horen zijn. Daarnaast zijn we tevens genspireerd door moderne metal. Ik denk dat het album voornamelijk een combinatie van deze stijlen is. Het komt ook door de inbreng van alle bandleden. Ash houdt bijvoorbeeld erg van nu-metal en bracht zodoende veel van deze invloeden mee en Franky (Sil-basgitaar) zorgde meer voor de industrial-achtige vibe. Mijn inbreng was voornamelijk klassieke hardrock. Maar moderne pop is iets dat we ook mooi vinden en dat kun je terughoren in Shut Up. Dus eigenlijk is de sound die je hoort voornamelijk gekomen door een mengeling van bijdragen van alle bandleden. Het belangrijkste wat er dan uit voort moet komen, is dat een nummer energiek is en dat het de fan moet raken. Het grappige is als je nu reacties over de muziek leest, het erg verschillend wordt omschreven. Zo wordt de plaat beschreven als het meest zware popalbum en tevens het meest pop-achtige rockalbum.

Het is ook best opmerkelijk als je de sound van jullie debuutalbum My Dear (2007) vergelijkt met die van Unbreakable. Het debuut klinkt namelijk als een Paramore-achtige punkpop-plaat. Meestal begint een band ruw en wordt deze gaandeweg softer, maar bij jullie is het juist andersom.

Haha, ja. We pakken het inderdaad anders aan dan de meeste bands. In het begin klonk de band heel anders. Een beetje pop-punk. Ik zat toen nog niet in New Years Day overigens. Op het moment dat ik toetrad, ging het al meer de metal/rock-kant op en werd onze uitstraling ook iets duisterder met donkere make-up enzo. Het is best raar gelopen hoe de band gevolueerd is. Het is ook wel hoe wij erin staan als artiesten. Ik hou er wel van om dingen te veranderen. Ik wil me niet vasthouden aan n bepaalde sound. Het is leuk om andere dingen te ontdekken en niet steeds hetzelfde te doen. Ik begrijp zelf ook niet zo goed waarom sommige bands maar vast blijven houden aan n bepaalde sound.

Het is iets wat fans van bands soms verwachten. Slayer en Motrhead hoefden bijvoorbeeld niet met een compleet nieuwe sound te komen. Dat zou niet gewaardeerd worden.

Daar heb je gelijk in. De bandleden van Metallica lieten hun haar kort knippen en de hele wereld was in rep en roer. Ik weet nog wel dat ik vroeger een gigantische fan was van Marilyn Manson en dat het album Mechanical Animals uitkwam en heel anders was. Toen ik hem destijds kocht en voor het eerst hoorde, vond ik het verschrikkelijk. Ik liet de plaat compleet links liggen. Vreemd genoeg ben ik er later weer naar gaan luisteren en kan ik het nu wel heel erg waarderen. En je hebt gelijk wat betreft Motrhead. Je wilt niet dat die band zijn sound verandert. Motrhead is Motrhead en dat is waarom je van die groep houdt. Soms werkt een verandering en soms ook niet.

Zoals je net noemde, is Unbreakable een afsluiting van een turbulente tijd. De lyrics zullen dan vast ook veel over jullie eigen emoties gaan. Heb je zelf ook meegeschreven aan de teksten?

Nee, ik niet. De teksten zijn echt Ash haar ding. Ik help wel mee met het af en toe zoeken naar een woord, maar het is Ash die alles schrijft. Het zijn haar gedachten en gevoelens die je hoort. Zij zorgt voor die inbreng en wij proberen die zo goed mogelijk te vertalen en te ondersteunen door passende muziek erbij te bedenken.

Welk nummer vind je dan het beste naar voren komen op de plaat?

Ik denk dat ik Done With You het beste vind. Het heeft een soort duistere, kerkelijke ondertoon. Net als een horrorfilm. Tenminste, zo interpreteer ik het. Als de song begint en de zang van Ash invalt, dan voelt het als een klap in je gezicht en dat gevoel blijft het gehele nummer aanhouden. De agressie is zo duidelijk hoorbaar. Het geeft mij een adrenalinestoot. Ik mag er graag naar luisteren als ik sport. Het geeft een gevoel van energie, waardoor ik meer uit mezelf kan halen. Daarnaast vind ik Shut Up geweldig. Ik ben al verliefd op dat nummer sinds de demofase en vind het fantastisch om het live te spelen. Nocturnal is ook een favoriet van mij. Ik vind dat deze track een beetje een old school New Years Day-vibe heeft. Het brengt een beetje dat spooky gevoel terug van onze vorige platen, maar het heeft ook een goede rockvibe. Je kunt er prettig op headbangen. Het is een beetje een soort Halloween-dance-nummer.

Wat me erg opvalt is, als ik kijk naar de line-up van de band, en dan vooral naar het verleden, dat jullie al negentien keer van line-up zijn veranderd. Dat is meer dan Guns N' Roses. Hoe zit dat?

Haha, is dat zo? Misschien omdat we ze slaan met een houten stok. Dat bevalt niet iedereen, haha. Nee, gekheid. Het heeft eigenlijk verschillende redenen. Na verloop van tijd merkten mensen in de groep dat het leven als artiest niet altijd zo leuk is als het lijkt. Je verdient als kleine band niet veel, het is enorm hard en veel werken en het duurt lang voordat je echt succes hebt. Het leven is niet rozengeur en maneschijn, maar hard werken met veel ongemakken. Veel mensen denken dat je meteen in het luxe leven belandt en kijken dan raar op als er bijvoorbeeld geen bus beschikbaar is voor een tournee of dat je niet als een ster behandeld wordt. Daarnaast zijn er ook leden die in andere fases van het leven zijn beland en andere interesses kregen. Sommigen kregen verkering en wilden niet meer zo lang weg zijn van huis en dat soort zaken. Je kunt geen mensen in je formatie hebben die er niet willen zijn. Dan wordt de beslissing gemaakt om te stoppen.

New Years Day

Hoe staat het nu met de band dan? Is het jullie dagelijkse bezigheid of hebben jullie er nog ander werk naast?

Als ik thuiskom van een tournee heb ik er nog wel een aantal banen naast. Ik krijg vaak de vraag wat ik doe als ik thuis ben en vrije tijd heb. Ik vraag dan altijd: "Welke vrije tijd?" We zijn echt letterlijk altijd bezig geweest de afgelopen tijd. En als ik niet met de band bezig ben, dan geef ik gitaarlessen. Ook maken en verkopen we onze eigen kleding en ik werk daarbij ook nog eens in een restaurant. Ik pak alles aan om extra geld te verdienen om zo bijvoorbeeld een tournee te bekostigen of een videoclip. Ik zie momenteel touren een beetje als vakantie, want dan hoef ik minder te doen dan thuis. Voor mij voelt het ook niet als werken, omdat ik er erg veel plezier aan beleef. Ik vind het ook niet erg om het druk te hebben, omdat dit iets is wat ik heel erg graag wil doen met mijn leven. Daar heb ik veel voor over en dat moet ook, anders red je het gewoon niet in deze business.

Tijdens mijn gitaarlessen had ik eens een leerling en die wilde ook graag muzikant worden. Ik vroeg hem of hij ook een plan B had. Hij antwoordde van niet. "Dat is goed", zei ik. Dat moet ook niet. Dit moet je enige plan zijn en daar moet je aan vasthouden. Blijf gefocust en dan komt het goed. Om mezelf als voorbeeld te nemen. Ik kom uit een klein plaatsje in Californi. Ik had nooit gedacht dat ik daar ooit weg zou komen en kijk nu naar me. Ik reis de wereld rond met een geweldige band en krijg de kans om fans te ontmoeten die vertellen hoe gaaf ze mijn muziek vinden. Dat is een droom en zo gaaf. Dat bereik je alleen maar door ervoor te vechten en erin te geloven. En mocht het zo zijn dat alles hier nu voor mij zou ophouden, dat dit album het niet goed gaat doen, of dat de band uit elkaar valt, dan heb ik mijn droom al waargemaakt. Ik heb de wereld rondgereisd, ik heb te gekke muziek gemaakt en heb veel van mijn idolen mogen ontmoeten. Ik voel me een gezegend mens.

Zijn er dan nog specifieke dingen die je wilt bereiken met de band?

Ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ik op dit moment echt bezig ben met alles te bereiken wat ik wil. Wat ik nog wel graag wil, is nog meer van de wereld zien en nog meer interessante mensen ontmoeten.

Dan nog iets totaal anders. Als ik berichten op internet over New Years Day bekijk en vervolgens de reacties lees, dan krijgen jullie een bult ellende over jullie heen. Lees jij dit zelf ook?

Soms lees ik ze en dan lach ik er hard om. Maar meestal lees ik ze niet. Het interesseert me gewoonweg niet wat mensen op internet te zeggen hebben. De commentaren die je op internet vindt, hebben er niet voor gezorgd dat er geen mensen meer naar onze shows komen. Ook hebben ze er niet voor gezorgd dat er niemand meer naar onze muziek luistert. Dus het doet me niet zoveel. Als iemand onzin wil schrijven op internet, dan moet die persoon dat lekker doen. Mij hebben ze er niet mee. Ik krijg wel vaker de vraag hoe ik met dit soort dingen omga en ik antwoord altijd: "Niet".

Jullie gaan binnenkort touren en zijn als support van Halestorm te zien in Nederland. Wat valt er live te verwachten van New Years Day?

Verwacht maar een gave rockshow. Ik beschrijf ons live altijd als bruut en mega-energiek. En dan niet bruut in de betekenis van gewelddadig, maar gewoon krachtig. Wanneer we op het podium staan, vechten we voor de aandacht van de toeschouwers. We doen onze uiterste best, zodat het publiek ons herinnert na afloop van de show en hopelijk praat over hoe goed het was. Dus als je komt, maak je gereed voor een vette rock 'n roll-show. Momenteel staat alleen nog de tour met Halestorm in Europa vast en in de Verenigde Staten treden we op met Falling In Reverse. We zijn aan het kijken om een headline-tournee te plannen, maar daar staat nog niets over vast.

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.