Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
Kalender
Vandaag jarig:
  • D'Arcy Wretzky (Smashing Pumpkins) - 56
  • Riley Gale (Power Trip)† - 39
  • Sergei Vlassov (Celestial Crown) - 44

Vandaag overleden:
  • Tom Sedotschenko (Evereve) - 1999
Interview

Gory Blister
Met Raff en Joe
Door Rascul
Geplaatst in april 2004
De Italiaanse Death Metal band Gory Blister bracht onlangs een dijk van een debuutalbum uit, wat deed herinneren aan bands als Pestilence, Cynic, maar vooral latere Death. Reden genoeg dus om een paar vragen te stellen aan de heren. Allereerst vroeg ik gitarist Raff of hij ons wat meer kon vertellen over de band anno 2004.

Gory Blister

Raff: Wel, het begon lang geleden in 1995 toen ik en Joe (drummer, R) naar Milaan verhuisden om meer kansen te krijgen om goeie metal te spelen op een professionele manier, zonder alle line-up veranderingen. Het is erg moeilijk om muziek te maken met mensen die niet op dezelfde golflengte zitten, ik bedoel dus die andere ideeën hebben over instrumentbeheersing en arrangementen, of samenwerken met mensen die hoewel getalenteerd, niet zo toegewijd zijn aan de muziek en het op de 2e of 3e plaats zetten.

Toen we begonnen met het opnemen van Art Bleeds hadden we net onze oude zanger ontslagen, vanwege de hierboven genoemde redenen en we haalden onze vriend Daniel van Node binnen om de songs in te zingen in de studio. Daarna stopte bassist Bruce ook nog eens vanwege persoonlijke redenen, en de zoektocht begon opnieuw. Die zoektocht werd gelijk gecombineerd met het zoeken naar een goed label om de boel uit te brengen. Veel dingen gebeurden toen tegelijkertijd. Uiteindelijk, na 2 klotejaren, kunnen we onszelf weer een band noemen, met de toetreding van Adry (zang) en Frerdrik (bas) en spelen we door heel Italië, en kregen we ook een deal met Sekhmet Records voor Art Bleeds.

Waarom duurde het zo lang voordat Art Bleeds in de rest van Europa te bewonderen was?

De reden daarvoor is vrij simpel. Sekhmet Records is een klein label en zo, maar ze werken hard en goed voor ons. Het is niet makkelijk he, zwemmen in een overladen muziekbusiness, en het is heel moeilijk albums te verkopen als je nog niet bekend bent. Sekhmet doet het met kleine stappen, als je begrijpt wat ik bedoel. Gelukkig hebben we dezelfde opvatting over de muziekbusiness en delen we dezelfde liefde voor Death Metal.

Op jullie site en in jullie bio noemen jullie invloeden van bands als Morbid Angel, Kreator en Death. In bijna elke (waaronder de mijne) recensie worden jullie vergeleken met de laatstgenoemde, zijn jullie niet bang dat je als een Death-kloon gezien gaat worden?

Vergeleken worden met een geniale band als Chuck Shuldiner's Death is een belangrijk compliment voor ons. We zijn niet bang om als een Death-kloon gezien te worden alleen maar omdat ze een belangrijke pagina in de muziekhistorie geschreven hebben, maar zijn simpelweg een product van de hun grote invloed, alhoewel we onze eigen visie op muziek en het genre hebben. Wanner je naar ons nieuwe spul luistert zul je ook horen dat we niet stil blijven staan, maar constant doorevolueren.

Jullie spelen een soort Death Metal dat erg verschilt van de huidige golf van "downtuned US-Death Metal". Hoe denken jullie dat je hiertussen kunt opvallen?

Goeie observatie! Ik weet niet of onze sound echt opvalt, maar het maakt me ook niet zo veel uit. Death Metal loopt door onze aderen en we proberen het onze eigen interpretatie te geven. We zullen nooit een muzikale trend volgen. Ik houd er wel van om laaggestemd te spelen, eigenlijk doe ik dat constant, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat de riffs op Art Bleeds niet zo nodig zo laag mogelijk moeten zijn, omdat dat het gevoel zou veranderen wat ik wil genereren.

Hoe schrijven jullie dan die diepgaande teksten? Komt er ook een snelle opvolger?

Nou, we geven momenteel de voorkeur aan live spelen. Desalniettemin werken we aan nieuw materiaal, maar daar zit geen haast achter. Misschien gaan we volgend jaar de studio in, ik weet het niet. Die dingen zullen afhangen van de verkoop van Art Bleeds. Dus jongens, kopen die hap! Je zult er geen spijt van krijgen (zeker niet, R)! Wat de teksten betreft kun je beter een antwoord van Joe krijgen, die ze schrijft.

Joe: Normaliter schrijf ik de teksten rond een bepaald concept. In het geval van Art Bleeds is het centrale thema de behoefte van een artiest om zichzelf uit te drukken. In sommige teksten gebruik ik mijn eigen ideeën; ik quote ook andere artiesten. Zoals je kan lezen in de titeltrack (de promo had geen tekstboekje, R), geloof ik dat de artistieke behoefte uit een diepe wond in je persoonlijkheid komt. Deze wond is het bewijs van onze sterfelijkheid en onmacht om ook maar in de buurt te komen van wat we eigenlijk doen. Mijn voornaamste idee is dat kunst de beste reactie is op de wreedheden des levens en het bloedt, omdat het direct van die grote wond komt. Kunst bloedt terwijl de sneeuw valt (Snowfall), als twee woorden samen een betekenis vormen (Cognitive Sinergy), als een hart klopt voor je geliefde (As Blood Moves), als een komeet achter de horizon verdwijnt, als het leven eindigt etcetera. Verder kun je op onze site een stukje kunst vinden gerelateerd aan elke tekst, om het concept kracht bij te zetten.

Gaan we jullie nog live zien in Nederland?

Raff: We verheugen ons er op om naar Nederland te komen. Ik hoop het echt! Eigenlijk geldt hetzelfde als voor de opvolger: we moeten verkopen! Bovendien moeten er genoeg clubs beschikbaar zijn. Wacht af, en zie wat er gaat gebeuren!

Is er nog iets wat je wil zeggen tegen de lezers?

Joe: Simpelweg bedankt voor het luisteren naar Death Metal! Er zijn een hoop goede, nieuwe bands wereldwijd, probeer het te vinden, want de muziekindustrie probeert jullie te leiden naar de trends om geld te verdienen. Vertrouw niet alleen op advertenties, lees vooral recensies, indien nodig download een paar mp3's van een band en als je het leuk vind, koop gewoon de plaat, het liefst van de band zelf. Dit is de beste manier om de muziekindustrie een hak te zetten en gewoon naar de bands te luisteren die je goed vindt. Dus, laat je niet naaien door Majors. Natuurlijk hoop ik dat jullie Gory Blister's Art Bleeds gaaf vinden, Death Metal 100%, en we zien jullie nog wel in Nederland (en niet als de typische Italiaanse touristen)!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.