Loud Noise bestaat twintig jaar. Met welke band is het allemaal begonnen?
Dat was eigenlijk een verzameling van bands van vrienden, waaronder ook mijn eigen band van toen: Outburst. Eigenlijk de hele club van de Metal Matinee van 013.
Hoe kwam je op het idee?
Het begon eigenlijk nog op de studentenkamer, samen met Koos van Os. We kenden al die bandjes die we boekten voor de Metal Matinee, dus het leek ons wel wat om daar meer voor te regelen. Ook met mijn eigen band wilde ik wel meer shows spelen. Dus ik dacht het iets professioneler aan te pakken door mezelf boekingskantoor te noemen.
Hebben zalen dan wel sneller interesse?
Kijk, het was een andere tijd. E-mail was nog helemaal niet zo gangbaar. Ik heb ook nog A4'tjes staan printen met het rooster erop en waarom je een band zou moeten boeken, die ik dan nog gewoon via de oude post naar de zalen stuurde.
Je bent dan vast wel blij dat het nu niet meer zo gaat.
Het is nog steeds intensief werk, maar met e-mail kun je mensen toch makkelijker bereiken. Bellen werkt ook, maar dat werkt sneller als je iemand kent. Maar het is nu veel gemakkelijker om snel veel mensen te bereiken. Je kan zo die e-mail eruit sturen. Zeker als je een band hebt die wat meer mensen willen hebben, dus waarvan je al weet dat je veel respons gaat krijgen, dan ben je tien minuten bezig met een goeie mail op te stellen en vervolgens druk je op de knop en hebben driehonderd mensen het mailtje. Binnen een half uur heb je de eerste tien reacties al binnen. Dat gaat dus gewoon veel sneller.
Je zegt dat het nog steeds intensief werk is. Maar wanneer werd het voor jou echt "werk"?
Dat is in 2003 geweest. Toen ging ik steeds meer bands uit het buitenland boeken. De eerste Europese tour die ik heb geboekt, was in 2003. Dat was met The Crown, Skinless en The Monolith Deathcult.
Anno 2018 zou je diezelfde tour nog altijd kunnen boeken.
Hahaha ja, inderdaad. En dan komen er denk ik net zoveel mensen op af. Maar goed, die tour was voor mij wel het moment om te zeggen: "h baas, houdoe!"
Wat zijn de cruciale momenten geweest voor Loud Noise?
Dat was dus wel zo'n moment: dat ik echt Europese tours ging boeken. Dat was een omslagpunt. In 2010 is Loud Noise twee jaar lang onderdeel geweest van Zwaardvis Music. Ook een belangrijk moment is het moment geweest waarop ik zei: "ik stop hiermee. Zwaardvis is niet meer wat ik graag wil doen, dus ik ga verder met Loud Noise." Daarna was ik dus weer in mijn eentje. Dan hebben we het over begin 2013. Het duurde niet heel lang voordat ik weer twee mensen erbij had. En toen kwam ik Paul [van Berlo, van Into The Grave] tegen. Toen hebben we besloten om alles samen te voegen. Sindsdien is het pas echt hard gegaan.
Had je net voordat Loud Noise met Zwaardvis samenging ook al mensen in dienst?
We hebben het bedrijf ooit met zijn tween opgericht. In 2005 ongeveer hadden we de eerste stagiaire erbij. Daarna waren we dus met drie, soms vier man. Zwaardvis was wel een iets groter bedrijf. Toen zaten we met zeven man op kantoor. Maar dat ging zo'n rare kant op, dat ik vooral tributebands aan het boeken was. En poprockbands. Dat wilde ik gewoon niet meer. Daar werd ik niet gelukkig van. Ik wilde gewoon weer metal gaan doen.
Grappig genoeg hebben jullie nu ook dat tributefestival: Tributeland.
Ja. Alleen boeken we dat dus niet zelf.
Maar jullie zijn de laatste jaren wel zelf steeds meer festivals en evenementen gaan organiseren.
Niet alleen festivals, maar ook concerten.
Een jaar of tien geleden heb je toch ook al eens geprobeerd een festival op te zetten?
Ja, dat was in 2008. Loud From The South in Eindhoven. Dat ging niet zo goed. Achteraf gezien hadden we dat beter niet kunnen doen. Dat festival zou buiten zijn, maar dat ging niet door want er werd iets op Strijp-S gedaan. Drie weken voordat het festival zou zijn, moesten we naar binnen verhuizen. Op de heetste dag van het jaar, bleek toen. Dat werkte dan niet echt.
Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk beter.
We hebben nu meer dingen die wel lukken dan niet. Het is een goeie balans.
Jullie organiseren de evenementen vooral in Eindhoven en Leeuwarden. De bekendste zijn Dynamo Metal Fest in Eindhoven en Into The Grave in Leeuwarden, maar inmiddels doen jullie ook wat op andere plekken, zoals Metal On Metal in Ulft.
Die drie plekken inderdaad, maar we zijn ook meer bezig in Leiden. Ik heb al heel lang een relatie met veel zalen in Nederland, dus we zijn aan het uitbreiden met op meer plekken shows op eigen risico neer te zetten. We doen het dan eigenlijk zoals het overal gebeurt, behalve in Nederland: externe promoters die een zaal huren en er bands neerzetten. Die dus niet in dienst zijn van de zaal. In Nederland zijn heel veel promoters gewoon in dienst van een zaal, dus die voelen het niet in hun eigen portemonnee als de show niet goed loopt.
Want het is dus echt de zaal zelf die het organiseert? Behalve dan bij jullie.
Ja. We willen dat nog meer gaan doen dan we nu al doen. We merken dat we goeie deals kunnen bieden aan de agenten en de bands. Door de naam die we hebben opgebouwd met Dynamo Metal Fest en Into The Grave kunnen we ook veel mensen bereiken.
Er zijn aardig wat evenementen van jullie bijgekomen en ik zag ook best wat mensen op kantoor zitten enige tijd terug. Hoe groot is Loud Noise tegenwoordig geworden?
We zitten op tien festivals en er zit er altijd nog wel eentje in de pijplijn. Ik moet even goed tellen... We zitten met twaalf man op kantoor.
Wie is de beste op de flipperkast?
Paul.
Even over een van die evenementen: bij Dynamo Metal Fest kondigden jullie altijd al een band aan voor het jaar erop. Dit jaar gebeurde dat niet. Hoe zit dat?
We hebben wel een aantal opties lopen en er zijn ook al wat bevestigingen, maar we gaan de aankondiging bundelen. We gaan ze dus niet naam voor naam aankondigen; we gaan er een hele mooie, eerste aankondiging uitgooien.
En jullie verjaardagsfeestje op 6 oktober in Dynamo te Eindhoven: dat lijkt me een showcase van wat jullie te bieden hebben.
Ja. Het is de bedoeling om een aantal van onze nieuwere bands te laten spelen. Daarnaast willen we ook gewoon een feestje bouwen en bands die al langer bij Loud Noise zitten, laten horen. Ik ben vroeger ook wel eens chauffeur geweest van Green Lizard enzo. En voordat Martijn bij ons kwam werken, heb ik ook even No Turning Back geboekt. Die gaan dus ook al ver terug in de Loud Noise-historie. Ik vind het ook heel mooi dat Toxik en Don Airey vanuit het buitenland naar dit feestje komen.
Dat vind ik ook wel mooi: jullie hebben niet alleen Nederlandse en nieuwe bands, maar ook gewoon een paar goeie, oude namen uit het buitenland. Hoe zijn dat soort bands bij jullie gekomen?
Door een naam op te bouwen. Een jaar of zes geleden hoorde ik dat er rondom Toxik weer wat ging gebeuren. Toen heb ik gecheckt of ik contactgegevens kon vinden en heb ik ze een mail gestuurd met de boodschap dat ik shows voor ze wilden regelen. Zo ben ik met Josh [Christian, gitarist van Toxik] aan de praat geraakt. Nu zitten ze nog steeds bij ons.
Gaat het meestal zo in z'n werk, of komen ze ook naar jullie toe?
Sommige komen op referenties van andere bands binnen. Als je het goed doet voor een bepaalde band, horen andere bands dat ook weer. Zo is Metal Church binnengekomen. Die mannen hoorden van Flotsam & Jetsam dat ik het wel goed voor elkaar heb en toen was dat wel vrij snel beklonken. Zoals ik zei: het is ook vooral je naam opbouwen in de business.
Terug naar het feestje: Green Lizard staat er.
Ja, die mannen doen een oldschool set. Ze hebben ook wat nieuwer werk, maar nu spelen ze materiaal waar ze ook wat groter mee zijn geworden, zo rond de eeuwwisseling.
En de Loud Noise All-Star Band staat er ook. Wat kunnen we daarvan verwachten?
Veel metalklassiekers, zodat niet de dj de enige is die metalklassiekers staat te draaien. Don Airey doet mee, dus die gaat uiteraard nummers spelen die in zijn repertoire zitten. Er zal dus zeker wat van Rainbow of Deep Purple voorbijkomen.
Wie doen er nog mee?
Even denken... Dennis van Severe Torture, maar ook mensen waar ik vroeger mee in een band heb gezeten.
En jijzelf?
Dat is nog niet besloten haha. Maar het wordt sowieso een keigezellig feestje, zoals het alleen in Brabant kan.
Dan kijken we nog even naar de toekomst. Volgend jaar groeien jullie nog meer?
Dat is wel het plan. We hebben net Prognosis aangekondigd en er staan nog meer nieuwe dingetjes klaar die de komende maand of anderhalf naar buiten gaan komen.
Jullie hebben dit najaar ook al The Progressive Alliance. Dat is ineens heel veel prog!
Ja, maar The Progressive Alliance was in eerste instantie niet bedoeld als festival. We kregen de package van Ihsahn en Vuur enzo aangeboden. Die wilden we sowieso wel gaan doen. Maar toen kwam van diezelfde agent nog een andere package met The Ocean en die andere bands. Die agent vroeg of we die twee packages niet samen konden voegen in de Effenaar, want die heeft toch twee zalen. Ja, dat kan wel, inderdaad. Het sluit goed op elkaar aan. Ik had die naam, Progressive Alliance, nog liggen.
Is het eenmalig?
Dat zien we nog wel. We hebben het niet gestart met de intentie om het als festival neer te zetten, dus het kan zijn dat het eenmalig is, of dat we het bijvoorbeeld ook in een andere zaal kunnen zetten onder dezelfde naam. De focus bij ons voor een festival met prog is echt Prognosis.
Dus dat gaat jaarlijks terugkeren?
Dat is wel de bedoeling. Voor de eerste editie komen er nog een partij namen aan waar je U tegen zegt. We hebben in totaal een stuk of 21 bands op dat festival.
Ook volgend jaar komen er dus weer mooie dingen aan.
Ik kan je zeggen, we zijn zelfs al bezig met dingen voor 2020. Maar dat is nog allemaal te onzeker om er meer over te zeggen. Maar zo ver zijn we al vooruit aan het kijken.
Is het festivallandschap in Nederland niet aan het verzadigen?
Ik denk dat het bij metal wel meevalt. Er zijn nog niet veel grotere festivals. Kijk, er zijn genoeg kleine festivalletjes of avonden waar zes bands staan waar dan de naam "fest" achter wordt geplakt. Supertof. Maar dat zorgt niet voor verzadiging van festivals op het niveau van aantal bezoekers waar wij op mikken met onze evenementen. Ik denk wel dat er sprake is van festivalverzadiging, maar dat is niet in de genres waar wij in bezig zijn.