In 2014 vond de eerste editie van Be Prog! My Friend plaats. Vanuit het niets was er opeens een festival met grote namen in een mooie setting. Hoe is het idee voor zon groot evenement ontstaan en wie zijn de initiators ervan?
We wilden een nieuw en ander festival opzetten dat zich richt op progrock, maar een open concept heeft. Ik had het idee al lange tijd in gedachten, maar in 2014 is het dus tot leven gekomen.
Welke partijen zijn bij de organisatie van het evenement betrokken en hoeveel vrijwilligers helpen er mee?
Het hele team van Madness Live! Productions is erbij betrokken. Daarnaast hebben we zeventig tot tachtig vrijwilligers waar ik heel trots op ben.
Hoeveel tijd gaat erin zitten. Ben je er het hele jaar mee bezig naast je gewone baan?
Mijn gewone baan is bij Madness Live! Productions. Ik ben daar door het hele jaar bezig met het promoten van evenementen in Spanje, onder andere voor een aantal bands die op Be Prog! My Friend staan, dus ik beschouw het als een deel van mijn normale job.
Hoe kreeg je het voor elkaar om al voor de eerste editie zulke grote namen naar Barcelona te halen?
Zoals ik al zei ben ik betrokken bij het promoten van evenementen. We kenden dus al wat bands en werkten nauw samen met Anathema ten tijde van de tour van Weather Systems.
Welke partijen zijn er betrokken bij de financiering van het evenement? Krijgen jullie hulp van de lokale overheid of sponsoren?
Be Prog! My Friend is volledig afhankelijk van de ticketverkoop. We krijgen van niemand hulp.
De locatie is prachtig. Hoe ben je daar terecht gekomen? Kostte het veel moeite om daar een festival te mogen organiseren?
Poble Espanyol is inderdaad heel speciaal. Het maakt het festival er natuurlijk alleen maar aantrekkelijker op. Er vinden hier wel vaker concerten plaats. Het is een plek die je kunt huren, net als andere gelegenheden. Het maakt ze vrij weinig uit wat je er doet, zolang je maar betaalt. Vanzelfsprekend is het geen goedkope locatie.
Hoe kijk je terug op de eerste editie? Wat waren de hoogtepunten en wat heb je ervan geleerd?
Als ik er nu op terugkijk, denk ik dat het een puinhoop was. We regelden alles op het laatste moment. Dat uiteindelijk alles toch nog goed op zijn pootjes terecht is gekomen, mag een wonder heten. Ons team heeft veel ervaring vanwege de tours die we doen. Je zou dus zeggen dat we goed voorbereid waren, maar het was ons eerste festival en een festival is toch wat anders dan een concert. We hebben er veel van geleerd. We zijn inmiddels goed voorbereid op de komende edities.
De tweede editie liet een aantal verbeteringen zien en er waren lokale acts te zien. Er was een groter aanbod in drinken en de winkels waren open. Er waren signeersessies en de merchandise was gescheiden van de catering. Wat waren de belangrijkste verbeteringen die jullie hebben doorgevoerd?
Nou, je noemt de belangrijkste al heel goed op. Na elk festival denk je goed na over wat moet veranderen en welke vernieuwingen je wilt doorvoeren. Als iets werkt hoef je het niet te veranderen. De merchandising is sterk verbeterd ten opzichte van de eerste editie. Dat was toen echt een puinhoop. De signeersessie was een idee dat we hebben gemplementeerd om het festival te verbeteren. Een mooie ervaring voor fans om dichtbij hun favoriete artiest te komen. We hebben veel ideen om het festival naar een hoger plan te brengen, maar we kunnen nog niet alles toepassen. We werken het hele jaar lang om toch te kijken hoe we het de fans zo comfortabel mogelijk kunnen maken. Het gaat niet alleen erom dat mensen een show van een goede band zien, we willen ook dat de bezoekers een prettige en plezierige tijd hebben op het terrein met vrienden met mooie muziek en een leuk randprogramma. Wij, de mensen achter Be Prog! My Friend zijn al ons hele leven fan van prog. We gaan naar shows en andere festivals. We weten wat we willen als fans, dus dat is wat we de mensen proberen te geven.
De tweede editie vond plaats op twee podia. Het voordeel van het toevoegen van de kapel als tweede podium was dat je meer bands kon programmeren. Waarom heb je de edities erna toch afgezien daarvan en ben je die ruimte gaan gebruiken voor de merchandise?
Omdat de kapel niet groot genoeg is voor een goede show. Bands verdienen een goed podium om te spelen en fans verdienen een goed uitzicht op de band. Dat was daar helaas niet het geval en daarom zien we er sindsdien vanaf. We gebruiken het nu als merchstand en dat werkt prima, dus daar gaan we mee door.
Wat waren de hoogtepunten van de tweede editie en wat waren de leuke momenten voor de organisatie?
Camel was zonder enige twijfel een hoogtepunt. Grappige momenten waren er vooral met Devin Townsend. We houden van hem. Het was geweldig dat Vincent Cavanagh van Anathema speciaal naar Barcelona kwam voor een akoestische show. Het is een geweldig persoon.
Er waren wat klachten van bezoekers over het geluid in 2014 en 2015. Hoe ben je erin geslaagd om veranderingen aan te brengen in de editie van 2016? Hebben jullie andere apparatuur gebruikt?
Ja, We hebben de klachten serieus genomen en andere apparatuur gebruikt. Het geluid moet zo goed mogelijk zijn, maar men moet ook beseffen dat Poble Espanyol een museum is dat beschermd is door de overheid. Er zijn dus bepaalde restricties, ook ten aanzien van het geluid.
De derde editie vond voor het eerst plaats over twee dagen, omdat de pre-party die reeds gepland was, uitgroeide tot iets groters dan werd verwacht. Kunnen we er op basis van de plannen voor dit jaar van uitgaan dat twee dagen op n podium de perfecte formule is?
Het festival organiseren op twee dagen beviel prima en daarom doen we het dit jaar ook op die manier. We kunnen niet beloven dat we deze formule altijd gaan hanteren, maar het is wel waarschijnlijk. Who knows?
Het afgelopen jaar miste een aantal bezoekers de eerste act omdat de poorten naar het terrein pas een half uur van tevoren opengingen. Gaan de deuren dit jaar eerder open zodat iedereen de eerste act kan bijwonen?
Je noemt een belangrijk punt dat we beslist willen verbeteren. Poble Espanyol kan echter niet eerder open dat we reeds hebben aangekondigd. Zoals gezegd is het een museum dat bezoekers blijft verwelkomen in een afgesloten deel terwijl het festival gaande is. Dit jaar zal er veel security aanwezig zijn. Veiligheid staat voor ons voorop. We werken er echter hard aan om de lange rij wachtenden sneller naar binnen te krijgen.
Wat zijn de andere verbeteringen die op locatie zijn toegepast? Is er bijvoorbeeld meer merch? Zijn er meer shops open?
De merch-area zal hetzelfde zijn als vorig jaar, maar er zijn meer t-shirts. We hebben geen invloed op de restaurants, maar ik denk dat we meer foodtrucks hebben, terwijl we wel de gelimiteerde ruimte daarvoor in gedachten houden.
Heb je zelf wel tijd om de bands te zien spelen?
Ik zie helaas absoluut niets van het festival.
Hoe kijk je terug op de editie van afgelopen jaar?
Het was magisch. Ik ben trots op het hele team en de mensen die naar het festival komen. Ik kan het niet geloven dat mensen uit Australi en Canada hierheen komen. Het is echt een eer en ik ben iedereen heel dankbaar. De ticketverkoop is altijd de limiet en jammer genoeg is het iets noodzakelijks om het festival draaiende te houden vanwege het feit dat er geen externe hulp of van overheidswege komt. Erg jammer, maar we moeten het ermee doen.
Elk jaar is er een hele gave line-up. De vorige edities zagen we al Fish, Camel en Magma en in 2017 zijn Jethro Tull en Marillion de headliners. Aan de andere kant zijn er ook moderne acts geprogrammeerd. Waarom hebben jullie gekozen voor een focus op de klassieke progrockbands. Wil je je daarmee onderscheiden ten opzichte van andere festivals?
We willen zeker anders zijn. We doen het op onze manier. We proberen niet op andere festivals te lijken. Ten aanzien van de klassieke bands kan ik zeggen dat we een aantal jaren geleden de tour van Jethro Tull in Spanje hebben georganiseerd en het was een eer om met Mr. Ian Anderson te mogen werken. Met betrekking tot Marillion is het zo dat ondanks dat ze een klassieke band zijn F.E.A.R. actueel is, en het voor mij n van de beste albums van de laatste jaren is. Er was dus geen twijfel dat Marillion geboekt moest worden.
Wat is de belangrijkste doelgroep voor het festival?
Dat kan ik niet zeggen.
Heb je een bepaald beleid ten aanzien van het programmeren of pik je slechts grote namen om ze te vragen deel uit te maken van de festivalposter?
Ik heb wel een line-up in gedachten die ik werkelijkheid probeer te maken. Het is uiteindelijk nooit precies wat ik in gedachten had omdat bands wel eens andere plannen of festivals hebben.
En van de interessante aspecten aan de optredens is dat bepaalde bands een speciale set spelen. Hoe komt dat tot stand? Stellen ze dat zelf voor of vraag jij ze daartoe?
We willen graag dat de bands volwaardige sets spelen. Dat is een kenmerkend aspect van Be Prog! We willen de fans iets speciaals bieden wat ze bij een ander festival met een in elkaar geperst schema niet tegenkomen. We willen dat de artiesten zich comfortabel voelen en de set kunnen spelen die ze graag willen. We willen ze vrijlaten in de keuze om hun muziek tot leven te laten komen.
Bands vinden het klaarblijkelijk fijn om in Barcelona te zijn, omdat Opeth afgelopen jaar al voor de tweede keer op Be Prog! optrad en Anathema en Leprous zullen dit jaar ook voor de tweede keer te zien zijn. Voor Vincent Cavanagh wordt het zelfs zijn derde. Wat trekt de bands aan om nogmaals op te treden op Be Prog!?
Barcelona is natuurlijk een geweldige stad. We raden alle fans echt aan om een dag van tevoren of de ochtend voorafgaand aan het festival de stad te ontdekken. Bands voelen zich hier prettig, komen hier graag. Je vergeet trouwens Devin te vermelden. Hij wil heel graag nogmaals komen. Het is absoluut magisch om de bands in de ochtenduren Poble Espanyol binnen te zien komen voor de soundcheck en ze op het midden van het terrein rond te zien kijken met een blik van wow.
Be Prog! is een festival dat mensen uit verschillende landen samenbrengt. De sfeer is zeer verwelkomend en vriendelijk. Ben je tevreden met het aantal bezoekers, de manier waarop ze zich gedragen?
Zoals gezegd is het een eer voor me om te zien dat mensen van zover naar het festival komen. We zijn zeer blij dat de festivalgangers zich vriendelijk en respectvol gedragen. Daar houden we van, van een sfeer met vrienden en goede muziek, van mensen die gewoon een fijne tijd beleven.
Is er ook een toename in het aantal bezoekers zodat het budget kan worden verhoogd om interessante bands te kunnen blijven aantrekken?
Het aantal bezoekers groeit elk jaar, maar niet hard genoeg om het festival de volgende stap te laten zetten. Dus het gaat stapje voor stapje. We zijn er wel mee bezig, maar grote veranderingen zijn niet te verwachten van de ene op de andere editie.
Wat is de ambitie van het festival? Wil je het karakter behouden of voor uitbreiding gaan?
We willen natuurlijk groeien, maar niet tot een massaal festival. Dat is ons doel niet. We willen Poble Espanyol vullen, maar op een voor de mensen prettige manier. We hebben beslist meer fans nodig.
De fans die er zijn geweest, komen voor een groot deel wel terug heb ik het idee. Zelfs de mensen uit het buitenland. Wat vinden mensen de sterke punten van het festival? Waarom zouden progliefhebbers die er nog niet zijn geweest, er beslist heen moeten gaan?
Er komen heel veel fans weer terug en dat is een teken dat er iets goed is. Sommige mensen zeggen dat we een boutique-festival zijn. Geen modder, je kunt op verschillende plekken comfortabel zitten, een glas wijn nuttigen terwijl je naar de bands zit te kijken. Waar vind je dat elders? Als ik het festival zou moeten verkopen dan zou ik zeggen: prachtig, zonnig weer, strand, aardige en vriendelijke mensen, prachtlocatie.