Gefeliciteerd met het album Engram Of Decline. Je kunt duidelijk horen dat er veel werk in is gestopt. Hoe lang hebben jullie erover gedaan om de nummers te schrijven en ze met de band te oefenen voordat ze echt klaar waren?
Het hele proces heeft iets meer dan een jaar geduurd. We zijn twee jaar geleden begonnen met schrijven, direct na het uitbrengen van de ep. Het schrijven van nummers ging snel. Dat duurde een paar maanden. Daarna was het een kwestie van puntjes op de i zetten en de nummers samen met de band te oefenen. Dat oefenen en finetunen was iets wat het langst heeft geduurd. Vorig jaar zijn we de studio ingedoken.
Het proces zag er wat anders uit dan voorheen het geval was. Ten tijde van de ep werkte je nog met geprogrammeerde drums en na de release heb je Clment Denys als drummer in huis gehaald.
Inderdaad. Hij voegde zich na het uitbrengen van de ep bij de rest en is er vanaf de eerste optredens bij. Hij is ook vanaf het begin van de songwriting voor het album betrokken geweest. Hij heeft het geweldig gedaan. Een echte drummer zorgt voor een heel andere vibe. Het werkt veel beter met een echte drummer dan een drumcomputer.
Je hebt het mixen ook anders aangepakt. Dit deed je nog zelf voor de ep, maar degene die de mastering deed, is op Engram Of Decline ook verantwoordelijk voor de mix.
Ja. Dat komt vooral doordat we geen groot budget hadden voor de ep. We hebben er dus noodgedwongen voor moeten kiezen om bijna alles zelf te doen. We hadden ook niet veel tijd om iemand te vinden. Uiteindelijk heb ik de mix zelf gedaan. We wilden het echter anders doen met het album, dus daarom hebben we gekozen om met Flavien te werken. We kennen hem heel goed en hij deed inderdaad ook de mastering van de ep.
Fractal Universe begon als een soloproject. Hoe moeilijk was het om de juiste muzikanten bij elkaar te krijgen en een band te formeren?
Hugo Florimond (leadgitarist red.) en ik hadden een project in gedachten. We wilden graag een band oprichten, maar het was niet makkelijk om muzikanten te vinden die het niveau hadden om de technische muziek uit te voeren. Het duurde dus wel even voordat we de juiste musici hebben gevonden. Ik denk dat we op dit moment een goed team hebben dat in staat is om te touren. Laten we hopen dat het zo blijft.
Het technische niveau ligt heel hoog. Ik veronderstel dan ook dat jullie geschoold zijn.
Onze bassist (Valentin Pelletier red.) en ik hebben gestudeerd aan de Music Academy International in Frankrijk. Hugo studeert klassieke gitaar aan het conservatorium. Het heeft ons een hoop kennis opgeleverd over muziektheorie en andere zaken. We zijn dus geschoold in diverse stijlen.
Het opent ook nieuwe deuren als het gaat om de songwriting.
Zeker. We proberen veel verschillende invloeden te verwerken in de composities. We proberen er elementen in te stoppen die je normaal gesproken niet tegenkomt in metalsongs. Ik denk dat dat onze sound definieert.
Een van die elementen is de percussie in Venemous Coils Of A Holy Fallacy.
Ja. We hebben trouwens erg veel lol gehad in de studio met de percussie. Het is zeker iets waarvan we overwegen om er in de toekomst weer iets mee te doen. Het toevoegen van andere instrumenten opent het geluid en het is erg leuk om te leren hoe de instrumenten te bespelen.
Zoals de saxofoon in Backworldsmen. Daarvoor hebben jullie de hulp ingeroepen van Jrgen Munkeby van Shining.
Ja, we zijn daar erg blij mee. Jrgen heeft het geweldig gedaan.
Hoe kwam je op het idee om hem te vragen om een saxofoonsolo toe te voegen. Vroeg het nummer daarom?
Ik had het idee al vanaf het begin in gedachten. Ik dacht dat het nummer iets geks aan het einde nodig had. Iets wat een vrij karakter heeft, zoals een saxofoon. Vervolgens vroegen we ons af wie het zou kunnen inspelen. Uiteindelijk vonden we Jrgen bereid. We kwamen hem tegen tijdens een optreden en hebben hem toen gevraagd.
Het is niet de enige gast op de plaat. Ook Michael Keene van The Faceless draagt met een solo bij in Collective Engram.
Inderdaad. We wilden een solo toevoegen en dachten daarbij aan een gastartiest. Een vriend van ons kent Michael en heeft ons in contact met hem gebracht. Hij vond het nummer mooi en zei toe een solo eraan toe te voegen. We zijn er heel blij mee.
De muziek is heel dynamisch en datzelfde geldt voor de zang. Er zijn extreme vocalen, gefluister en halfcleane vocalen. Wil je in de toekomst daar nog meer mee gaan experimenteren?
Beslist. Wat ik probeer is om veel variteit in de zang te stoppen zoals er ook in de muziek is. Dat werkt het beste samen. Ik denk niet dat het had gewerkt als er alleen maar extreme vocalen te horen zouden zijn. Daarom gebruik ik zowel gesproken stukken, gefluister, extreme en halfcleane vocalen. Het is zeker iets wat ik wil blijven ontwikkelen en terug wil laten komen op toekomstige releases.
Je vertelde al dat je een geschoold muzikant bent. Hoeveel tijd gaat er verhoudingsgewijs zitten in het trainen van de zang?
Ik heb mezelf altijd getraind en ik heb zangles gehad. Het is iets waaraan ik veel werk. Ik stop er momenteel zelfs meer tijd in dan dat ik doe met het oefenen op gitaar. Het is echt een kwestie van ontdekken wat ik allemaal in mijn mars heb.
Aan het einde van Scar Legacy Of Hatred is een soort spirituele zang te horen. Wat wil je hiermee benadrukken en wat is de relatie met het concept over bewustzijn?
Het is bedoeld als brug tussen Scar Legacy Of Hatred en Parricidal Ghosts. In het kort zijn in eerstgenoemde mensen geconfronteerd met hun fundamentele angst voor de dood en de consequenties. Parricidal Ghosts vertelt ons hoe mensen in de beginfase van de sociale organisatie vaderlijke autoriteit afwezen. Dat leidde hen tot moorden. Het nummer gaat over hoe dit uiteindelijk de voedingsbodem was voor een verinnerlijkt gevoel van schuld die de basis is van een sociaal contract. Het doel is om een naargeestige sfeer en groeiende spanning te creren tussen de twee tracks. De zang kan worden gezien als een vroege vorm van spiritualiteit, waarop we later dieper ingaan en die een direct uitvloeisel is van de fundamentele angst.
Engram Of Decline is een conceptalbum dat gebaseerd is op Nietzsches Thus Spoke Zarathustra. Een heel interessant onderwerp dat manieren van denken ontwikkelt ten aanzien van dat we wellicht met meer verbonden zijn dan we denken.
Ja. Ik zou graag willen dat mensen verder denken. Dat ze de moeite doen om niet alleen de muziek te beluisteren, maar ook de teksten te lezen. Dat is waar onze pijlen op gericht zijn.
Is de boodschap die je wilt overbrengen dat we onszelf alles moeten afvragen om te beseffen wat onze bestemming is?
Ja, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Ondanks de soms donkere toon van de muziek willen we toch met een positieve boodschap eindigen. Het gaat over het ontdekken van jezelf. Dat brengt je verder. We moedigen mensen aan om verder te kijken dan het negatieve nieuws. Kunst is iets positiefs en sterker dan alle negatieve aspecten van de samenleving. Dat is waarom ik mensen aanmoedig om zich te focussen op de positieve dingen in het leven.
Er zijn een paar gesproken stukken toegevoegd. Een in het Duits en een in het Frans.
Het Duitse stuk is een gedeelte uit het boek van Nietzsche. Dat hebben we in de originele taal gelaten. Het Franse gesproken deel hebben we in het Frans en Engels geschreven. Uiteindelijk vonden we de Franse uitwerking mooier en hebben we daarvoor gekozen.
Als de luisteraar en lezer genteresseerd is om zich te verdiepen in deze materie, welke boeken en/of docus zou je dan adviseren?
Allereerst natuurlijk het boek van Nietzsche: Thus Spoke Zarathustra. Daarnaast zou ik willen adviseren om boeken over psychologie te lezen, zoals het werk van Freud en Jung. Ik zou ook adviseren om onze teksten te lezen die in het booklet staan.
Technische death metal en teksten over psychologie gaan goed samen. Veel bands maken gebruik van deze combinatie.
We willen graag muziek maken die je niet elke dag hoort, dus we willen ook graag teksten schrijven die daarbij passen.
Hoe proberen jullie de sound en het concept te vertalen op het podium?
We maken gebruik van een eigen sound- en lichttechnicus. Ik denk dat dat flink helpt bij het vertalen van onze visie. We werken in veel verschillende ruimten om het juiste geluid te vinden. Het is erg moeilijk en ligt ook aan de zalen. Wat uiteindelijk belangrijk is, is de energie van de songs. Je weet dat sommige details verloren gaan, maar dat vind ik geen groot punt. Als je erin slaagt de stemming en de energie over te brengen, heb je beantwoord aan je primaire taak. We benadrukken bepaalde secties met onze lichtshow en we proberen iets unieks te brengen met onze performance. We hebben een backdrop en banners met de albumcover. We maken geen gebruik van schermen omdat deze afleiden van de aandacht van hetgeen de muzikanten laten zien en horen.
Over schermen gesproken. Jullie hebben in november een video opgenomen. Wanneer komt die uit?
Zeer binnenkort, aan het einde van maart. Het is een officile video bij het nummer Sons Of Ignorance.
Ten slotte nog een vraag over de andere band waarin je speelt. Met Dehumanize ben je vanwege tijdgebrek gestopt, omdat je je niet op drie projecten tegelijk kunt focussen, maar hoe is het met Scarred?
Met Scarred ben ik me aan het voorbereiden voor een nieuw album. We gaan binnenkort de studio in, dus je kunt binnenkort daar wat van verwachten.