Laten we eerst kort terugblikken op de succesvolle editie van vorig jaar. Hoe kijk je daarop terug?
Het was een geweldig mooi feestje. Het is voor mij geen dagelijks werk en als je dan ziet hoeveel plezier je bands en toeschouwers doet met iets dat in feite een uit de hand gelopen feestje is, dan is dat geweldig.
Je hebt heel veel eer van je werk op die manier. Er gaat veel tijd en energie inzitten, want je hebt heel veel zelf gedaan tot kort voor het evenement.
Ik heb tot aan een maand voor het evenement eigenlijk alles zelf geregeld. Ik moet natuurlijk wel zeggen dat de hulp van Effenaar heel erg belangrijk is geweest. Het is een zaal die alles in huis heeft. Ik heb gebruik gemaakt van hun technische kennis en de mogelijkheden die Effenaar mij biedt, waardoor met name het techniekdeel minder aandacht nodig had.
Je bent kort van tevoren ook een samenwerking aangegaan met JBM Events.
Eerst was de bedoeling om voor de editie in 2016 te gaan samenwerken, maar al snel zagen ze dat ik het in mijn eentje niet kon bolwerken en toen zijn ze vooruitlopend op 2016 al een aantal dingen van me gaan overnemen zodat het goed ging lopen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor. Ik wil niet zeggen dat ze het festival gered hebben, want zonder hun hulp was het uiteindelijk ook wel gelukt, maar ze hebben een substantile bijdrage geleverd door me te helpen waardoor het zeker beter verliep.
Je was relatief nieuw en onervaren in die wereld en toch het festival laten groeien van een dag in 2014 naar drie dagen in 2015. Dat is een grote stap.
Als er kansen zijn, zeg ik niet per definitie nee. Ik onderneem graag actie en er blijkt veel te kunnen. Het verbaast me wel dat je als nieuwkomer toch zoveel voor elkaar kunt krijgen, zowel vorig jaar als dit jaar.
Ze staan blijkbaar te springen om initiatieven in die wereld van mensen met een hart voor muziek.
Ik denk dat het wel een rol speelt. Het gaat mij niet om geld te verdienen, want dat kun je schudden. Het komt vanuit wat ik zelf mooi vind en wat ik graag wil. En dan krijg je op een of andere manier een gunfactor. Dat maakt het mogelijk om dingen te kunnen doen.
Het evenement trok veel toeschouwers. Was dat succes voor jou ook een verrassing?
Eigenlijk niet, omdat ik geen concurrentie had (voor zover je kunt spreken van concurrentie) van Metal Female Voices Fest. Maar dan nog is het een idee dat in je hoofd zit waarvoor je de mensen moet zien te mobiliseren.
Het is altijd maar afwachten hoe het gaat lopen. Ver van tevoren boek je bands, zoals The Gentle Storm, waarvan destijds nog niet duidelijk was of het een succes zou gaan worden.
Het is zeker een risico dat je aangaat. Wat dat betreft is The Gentle Storm wel een mooi voorbeeld. Op het moment dat ik ze boekte, hadden ze nog niet gespeeld. Dan ga je er op dat moment dus vanuit dat met Anneke van Giersbergen, de andere muzikanten in de band en Arjen Lucassen op de achtergrond als man van de muziek, het eigenlijk niet fout kan gaan.
Het werd zelfs een van de highlights. Wat waren voor jou de toppers?
The Gentle Storm was een succes, maar ook Lacuna Coil. Ze gaven zelf na hun optreden ook aan dat ze de show van het jaar hadden gespeeld. Ze zaten midden in de opnames van de plaat. Ze waren eigenlijk niet van plan om te gaan spelen in die periode. Het geluk is dat Milaan-Eindhoven een lijndienst is. Daardoor konden ze voor een dag relatief makkelijk op en neer komen. Dat vonden ze wel een mooi plan.
Het is voor hen ook wel even lekker om er tussenuit te zijn, even weg van de focus en ontspannen met een headlinershow.
Zo voelden ze dat ook. Ze hadden niet de druk en de vermoeidheid van een tour en gingen dus net als het publiek uit hun dak. Het heeft wel wat moeite gekost om ze te overtuigen, maar uiteindelijk is iedereen er blij van geworden.
Er waren ook wel wat kleinere namen die het goed deden, zoals End Of The Dream.
Inderdaad. Ik bezoek niet alleen de concerten met de grote namen, maar kleinschalige evenementen vind ik net zo leuk. Daar kom je dat soort verrassingen tegen en die zijn ook interessant voor een groter publiek. Daarom geven we dat soort bands een kans.
Dit jaar is het evenement ook weer drie dagen. Het begint op vrijdag met een aantal speciale optredens. Zo presenteert Marcela Bovio haar solo-album en Molllust komt met opera metal.
Ja. Het was oorspronkelijk bedoeld voor de zondagmiddag voor Ingeborg Steenhorst om haar collecties te tonen, maar headliner Arch Enemy, die we heel graag wilden hebben, kon alleen op zondag. We hebben toen alles omgegooid en vrijdag is de akoestische dag geworden. Vorig jaar hadden we al een extra avond met een documentaire in de bioscoop en een akoestisch optreden met Stream Of Passion met Anneke van Giersbergen erbij. De film hoorde officieel niet bij het festival, maar hing er wel tegenaan. Als je zoiets erbij doet, geef je het evenement toch een eigen identiteit. Het is geen kopie van een ander festival. Ook de modeshow van Ingeborg Steenhorst past daar prima bij. Dat zijn van de elementen die FemME uniek maken.
Vorig jaar vond de extra avond plaats in een bioscoop. Is het nu in Effenaar?
Ja, de minder bekende bands spelen in de kleine zaal op de begane grond. De andere bands staan in de grote zaal op de eerste verdieping. We gaan kijken of we die avond nog wat anders kunnen aankleden om het wat intiemer te laten zijn, zodat het echt een speciale avond is.
Ingeborg heeft vorig jaar de outfits van bepaalde bands verzorgd. Doet zij dat dit jaar ook weer?
Er zijn inderdaad bands die in door haar ontworpen outfits spelen. Lacuna Coil maakt sowieso al gebruik van de styling van Ingeborg. Thomas van Therion heeft ook al kleding die zij maakt. Zodoende zijn er wat kruisbestuivingen. Ze richt zich echter ook op het publiek met haar ready to wear-collectie. Dus niet alleen extravagante podiumkleding, maar ook wat je normaal kunt dragen. Ze is er dit jaar ook weer bij en laat zich begeleiden door een band die door haar gestyled is, Cirrha Niva. Zij is de curator van het lifestyle-deel van FemME. Daar heeft ze van mij de vrije hand in gekregen. Zij bepaalt wie er met sieraden of andere elementen de aankleding verzorgen.
Wat zijn nou de verbeterpunten die je van vorig jaar hebt meegenomen naar de organisatie van de derde editie?
We hebben nu net wat meer tijd om te wisselen. Er zit nu vijf minuten tussen elk optreden. Het is kort, maar het geeft net de ruimte. Het is bedoeld om mensen wat rustiger van het ene podium naar het andere te kunnen laten gaan. We houden een redelijk strak schema aan. De minder bekende bands spelen nu dan ook veertig minuten in plaats van een half uur. Vorig jaar ontstond er overlap doordat bands veertig minuten mochten spelen als ze dat wilden. Dat hebben we nu dus niet meer. Een ander verbeterpunt is dat we een stichting zijn geworden. Dat maakt het wat betreft organisatie makkelijker. Je moet wel een visie hebben. Daar hebben we even over zitten brainstormen. We willen kleinere bands een podium geven. Dat is ook de oorsprong van FemME. Alleen kleine bands werkt echter niet, want dan komt er te weinig publiek op af. Je moet dus kleine namen koppelen met grotere. Met twee zalen in Effenaar is die combinatie ideaal. De grote zaal is voor de bekende namen en de kleine zaal voor de minder bekende. Tussen de shows door kunnen ze zich manifesteren. Het is dus niet zo dat je met kleine bands begint en waarbij het publiek pas later binnenkomt bij de grote artiesten. Met de indeling die we nu hebben, zitten we goed op een lijn met de visie van de stichting.
Is het nu ook makkelijker als stichting om subsidie te krijgen?
We gaan het wel proberen. De subsidie is niet om extra geld te verdienen, maar we hebben wel geld nodig om Effenaar te betalen, de bands, logistiek, licht, geluid, backline. Effenaar werkt commercieel, dus krijgt maar in beperkte mate subsidie. Het wordt er niet goedkoper op. De tickets zijn daardoor misschien aan de dure kant, maar het is niet anders. Als we subsidie krijgen, kunnen we de kosten voor de logistiek, organisatie en zalen naar beneden brengen. Dan kunnen we het aantrekkelijker maken voor nog meer mensen en dat is ook het uiteindelijke doel.
Zijn er verder nog dingen die je gaat aanpassen ten opzichte van vorig jaar?
Het is dezelfde opzet, alleen dan wat beter georganiseerd. We maken voor het eerst gebruik van een vrij grote groep vrijwilligers. Zo zijn er bandhosts die de muzikanten wegwijs maken, die hun vragen beantwoorden. Daar hadden we vorig jaar minder goed aan gedacht. Toen rende ik de eerste dag nog van hot naar her. Dat maakte het destijds wat rommelig, maar deze keer proberen we dat te voorkomen. De merchandise is netjes gestructureerd. Al dat soort kleine dingetjes heeft het publiek waarschijnlijk wat minder van gemerkt, maar achter de schermen was het veel werk. Dat gaan we nu beter regelen. Daarom ben ik ook blij met JBM. Bij de eerste editie was het niet zo spannend met acht bands op een dag, maar vorig jaar was het een ander verhaal.
Hoe is de catering geregeld?
Daarover proberen we afspraken te maken met Effenaar, zodat bezoekers tijdens het festival gewoon binnen kunnen eten. Het is heel makkelijk om daar naar buiten te lopen en in het centrum van Eindhoven te gaan eten, maar dan ben je uit de sfeer van het festival. Er zijn bij Effenaar wel mogelijkheden, maar we zijn nog niet zo groot als bijvoorbeeld Eindhoven Metal Meeting, dus daar zijn we nog mee bezig om het te regelen.
Van de vorige edities is er een dvd verkrijgbaar. Zijn er dit jaar ook weer opnamen?
Ja, er zijn wel opnamen, maar die komen alleen als compilatie op bijvoorbeeld YouTube en op de bandpagina's. Ik moet gewoon eerlijk zijn dat bands meer interesse hebben in een YouTube-filmpje dan een dvd en de verkoop van dvd's was niet van die omvang dat we in een behoefte voorzien. Het is en blijft leuk, maar de inspanning ten opzichte van het rendement zijn niet in balans met elkaar.
Met Arch Enemy heb je een hele grote vis binnengehaald. Je zei zelf al dat je die heel graag wilde hebben.
Ja, die wilden we eigenlijk vorig jaar al hebben, maar ze waren toen niet beschikbaar. Dit jaar wel en we zijn daar heel blij mee. Ze hebben veel festivals gespeeld. Een van de hoogtepunten was natuurlijk Wacken. Ik heb de stream gevolgd en van dat optreden komt nog een dvd uit, waarna ik uitkijk. Ze sluiten hun jaar af met wat kleinere, intiemere optredens. De laatste kans om Arch Enemy dit jaar live te zien, is bij FemME.
Er staan daarnaast wat bijzondere bands op het programma.
Ja, wat voor de headliner geldt, geldt eigenlijk ook voor The Birthday Massacre. Ze zijn bezig met een nieuw album. Ze komen deze kant uit, spelen bij ons, een week later in Engeland en vliegen daarna weer terug naar Canada. Je mag natuurlijk de symfonische kant niet vergeten, maar er is tegenwoordig veel meer. Dat is ook wat ik met FemME wil laten zien. Een veel breder spectrum neerzetten. Ik wil graag bands met vrouwen erin neerzetten die niet alleen zangeres zijn, maar die zijn er toch wel wat minder talrijk.
Je richt je met de headliner dan ook op een ander publiek dan de symfonische kant.
We proberen niet te eng te zijn. De valkuil is dat je als programmeur kiest voor alleen die bands die jij mooi vindt. Daar ben ik de eerste editie al op gewezen. We zitten al in een niche, en als je dan alleen kiest voor de bands die je leuk vindt, maak je die niche alleen maar kleiner. Eigenlijk is het voor een festival wel lekker om van het ene uiterste naar het andere te springen. We hebben hele lieve metal en hele rauwe. We hebben eigenlijk alles.
Wat zijn de acts waarvan je het speciaal vindt dat ze op het programma staan?
Op vrijdag speelt Molllust. Ondanks dat ze niet groot zijn, brengen ze wel iets aparts. Sirenia, want die krijgt een nieuwe zangeres. Op 8 september wordt ze officieel aangekondigd. De studiowerkzaamheden zijn afgerond, dus ik ben heel benieuwd of ze al nieuwe songs gaan spelen. Kobra And The Lotus is een interessante band om te bekijken. Ook van Diabulus In Musica komt het nieuwe album binnenkort uit, dus daarvan verwacht ik ook al een tipje van de sluier. Bliksem kent niet iedereen, maar het is een hele aparte, lekkere band. Waar ik heel benieuwd naar ben, is Infected Rain. Die ken ik alleen van YouTube. Dat zou zomaar een verrassing kunnen zijn. Een van mijn oude favorieten is Ex Libris.
Die stonden op de clubtour en komen wellicht ook met nieuwe nummers.
De oude muziek was heel complex, maar toch uniek. Ik wilde ze er graag weer bij hebben. Voor de twee battlewinnaars, Shadowrise en Circle Unbroken, is het trouwens een mooie kans om voor een groter publiek te spelen.
Dat is eigenlijk ook jouw doelstelling met de clubshows. Een podium bieden voor het ondergewaardeerde genre. FemME is niet alleen een festival, maar er zijn gigs door het hele jaar die invulling daaraan geven.
In november is er weer een clubshow gepland en daarmee gaat FemME voor het eerst internationaal.
Als mensen gaan merken dat het gaat lopen, krijg je natuurlijk steeds meer verzoeken van bands of je iets voor ze kan betekenen.
Ik krijg minimaal een keer per week een verzoek van een band. Ik heb nu een enorme lijst van bands die graag willen spelen. Zoals het er nu naar uitziet, gaan we volgend jaar weer battles organiseren. Het is de bands en het publiek goed bevallen en uiteindelijk ons ook. Het is toch een leuk fenomeen en daar gaan we mee door. We willen met twintig bands de battles gaan doen, want anders wordt het veel te groot. Het geeft onbekende bands veel mogelijkheden om zich aan het publiek kenbaar te maken.
Merk je dat er door dit soort initiatieven iets aan het veranderen is in de scene? Zijn er zalen en bookers eerder geneigd om in te springen, of blijkt het toch een moeilijke niche
Het blijft een moeilijke niche en het aanbod is ook erg groot. Wat ik wel merk, is dat het label FemME sterker wordt. Ook al ligt het risico met de nieuwe internationale FemME clubtour nog niet bij alle zalen, ze willen toch graag dat het onder de noemer clubtour komt, omdat het wat extra credits heeft. Het feit dat er iets achter staat wat naamsbekendheid heeft, maakt het voor zalen wat interessanter om te boeken. In dat opzicht merk je wel een verschil. Het is wel klein, maar het is een beetje van wat je wilt bereiken.
Er is genoeg kwaliteit, maar het heeft het juiste podium nodig. Als dat gebeurt, komt er vanzelf een groter publiek op af.
Daarom probeer ik ook van die kleine dingetjes. Het eerste jaar kondigde ik zelf de bands aan. Dat is wat netter dan zomaar een band te laten beginnen met spelen. Vorig jaar kwam het er niet van vanwege alle hectiek.
Presentatrice Femke Fatale zal dit keer de bands aankondigen. Zij heeft laatst een ongeluk gehad en heeft daardoor de bands op Tattoofest niet kunnen aankondigen. Hoe gaat het met haar?
Volgens mij wel goed. Ik denk dat het wel meevalt met de blessure, want ik zie hier op Facebook een foto van haar op Spa Francorchamps van gisteren (lacht). Ik heb haar vorig jaar op Alcatraz gezien en op een gegeven moment heb ik haar benaderd. Ze kijkt ernaar uit.
De fans hebben er ook vast zin in. Je hebt al in een vroeg stadium de line-up bekend gemaakt. Je kijkt wellicht ook al verder naar 2017?
De bezoekers bepalen of we ermee doorgaan. Vooralsnog hebben we er alle vertrouwen in en zijn we al aan het werk voor de editie in 2017 en 2018. Misschien kondigen we al dingen aan op het festival.
Het is een mooi initiatief dat een groter publiek verdient. Je hebt dit jaar wel te maken met concurrentie van Metal Female Voices Fest en Epic Metal Fest. Hoe verlopen de contacten met die andere festivals?
Met Metal Female Voices Fest gaan we nog in overleg. Met Epic Metal Fest is er al contact om te kijken of we elkaar niet te veel dwarszitten. Je blijft elkaar dwarszitten, maar kunt het elkaar wel makkelijker maken. Voor mij is het misschien wat makkelijker om contact te zoeken, omdat het vanuit passie gaat. Elkaar de kaas van het brood eten, helpt niemand. Misschien zijn er wel mensen die er beter van worden. Met name managers van bands, want die kunnen dan partijen tegen elkaar uitspelen. We merkten dat met Epic Metal Fest en FemME. We zaten vorig jaar al met dezelfde bands. Het wordt lastiger om je eigen organisatie rond te krijgen, want je gaat de hoofdprijs betalen voor dezelfde bands en dat betekent dat het ook op het bord van het publiek komt te liggen. Daar wordt niemand blij van. We hebben toen al tegen elkaar gezegd dat het handiger was om van tevoren met elkaar te overleggen. Dat werkt nu goed.
De derde editie van FemME vindt plaats van vrijdag 23 september tot en met zondag 25 september in Effenaar te Eindhoven. Alle informatie en kaarten zijn verkrijgbaar via de links hieronder.