Zeer bedankt Guus, blij dat je het leuk vindt. Ik ben zeer tevreden met de resultaten dit keer. Allereerst denk ik dat het album een geweldige mix heeft. Achim Koehler deed fantastisch werk. En de songwriting is op een ander niveau dan op mijn eerste album. Ik denk dat mijn stijl meer bepalend is op dit album dan op mijn eerste album. Ik heb altijd geprobeerd om een mix tussen heavy metal en een meer pop-/rock-georinteerd geluid neer te zetten. Dat is geen gemakkelijke taak om te beheren, maar ik denk dat het geweldig is gelukt. Hopelijk zal ik nog beter voor de dag komen op mijn derde album dat nu wordt geschreven. Sommige nummers vallen vrij goed onder het metal-publiek, vooral de eerste drie nummers en de single On Through The Storm met Elize Ryd (Amaranthe) en Andi Kravljaca (Aeon Zen) hebben echt de band vooruit geduwd. Het nieuwe album heeft niet zo veel gasten als mijn eerste album en dat maakte alles een stuk eenvoudiger. Memorial For A Wish was echt een hel als gevolg dat er zoveel mensen bij betrokken waren. Dus besloot ik om niet zo veel gastzangers te hebben dit maal en te richten op de uitvoering van de belangrijkste werken met Andi Kravljaca die in totaal aan zes nummers bijdraagt, evenals het verstrekken van back-vocal voor het complete album. Op mijn laatste plaat deed iedere zanger de backing vocals voor zichzelf. Dit keer wilde ik hetzelfde geluid voor het hele album in plaats van vele afzonderlijke nummers creren.
Kun je het verhaal van het verleden vertellen. Hoe is je carrire gestart en wie hebben je zoal benvloed?
Mijn interesse in muziek begon op zeer jonge leeftijd. Sommige van de eerste muzikale momenten en invloeden wat ik me kan herinneren is het luisteren naar de Use Your Illusion I & II-albums en Appetite For Destruction van Guns N' Roses, die een enorme impact gehad hebben op mij en misschien wel de reden is dat ik beland ben in het spelen van rock-/metal. Ik kom uit een muzikale familie. Mijn vader is een zanger en hij bespeelde tal van andere instrumenten zoals piano en trombone. Mijn broers spelen bas en gitaar en zijn betrokken bij dit project, zowel in de studio als live. Mijn gitaar spelende broer is in de live line-up nu. Muzikale invloeden tijdens mijn kindertijd en tot nu toe zijn geweest bands als U2, Manic Street Preachers, Nightwish, Kamelot, James Horner, Howard Shore, Iron Maiden, Stage Dolls en Mtley Crue om er een paar te noemen. Ik hou van veel verschillende genres en zoek inspiratie in veel muziek, niet alleen in het rock- en metalsegment. Ik ben namelijk een grote fan van U2 en veel metal fans blijven me daarop aanspreken haha. Maar verder is het belangrijk om veel verschillende muzikale invloeden te hebben. Dat kun je duidelijk horen in de muziek die ik schrijf (haha). Metal meets Rock meets AOR meets Pop. Zo omschrijf ik het maar.
Nou ja, nu zitten er bijna twee jaar tussen het vorige album en je recente. Kun je onze lezers vertellen over de uiteindelijke erkenning die je hebt bereikt met het resultaat.
Laat ik zeggen dat Memorial For A Wish (mijn eerste album) goed werd ontvangen door pers en publiek en verder kreeg het de nodige aandacht in de rock en metal- scene. De verwachtingen voor het vrijgeven van mijn tweede album waren eigenlijk vrij groot en ik hoop dat ik erin geslaagd ben om niet iedereen met het nieuwe album teleurtestellen. Toch ben ik gematigd tevreden met mijn eerste album. Er stonden een aantal goede songs op dat moet ik toegeven, maar een beetje te ingewikkeld bij vlagen en er waren nauwelijks singles op te vinden. Uiteindelijk was op het einde de productie in mijn ogen een verschrikkelijke ramp en maakte alles compleet klinken als onzinnig. Ik beschouw het als een goede demo tegenwoordig in plaats van mijn eerste album. Ik ga erover na denken om songs opnieuw op te nemen van een deel van de publieksfavorieten, zoals An Everlasting Dreamscape en misschien A Question Of God.
Wanneer ben je eigenlijk begonnen met het werken aan nieuwe nummers en kan je een beetje meer over dit schrijfproces van A Bit Closer To Heaven vertellen.
Ik ben begonnen met het schrijven van de eerste songs en materiaal voor A Bit Closer To Heaven rond 2010, maar de meeste songs maakten een noodlanding en vielen in het water merendeels in het begin van de sessies. Light And Shadows en On Through The Storm werden geschreven in de herfst van 2011 en ik hield me wijzelijk alleen bezig met het proces toen. Het titelnummer was de laatste om te worden geschreven en opgenomen. Ik schreef het in slechts n week en ging in de studio met haar de dag nadat het werd afgerond. Het bleek n van mijn favorieten voor het album te zijn. Ik moet minstens tien songs gedumpt hebben voor dit album om er maar de overige acht tracks aan over te houden. Het was een lang proces, want ik heb geschreven en opgenomen voor twee albums tegelijk. Twee vliegen in n klap kun je dus stellen. Ik was zo moe van de nummers op het einde en dat is geen goede zaak. Op een gegeven moment is het moeilijk de inspiratie en enthousiasme voor lange tijd vast te houden. Voor mijn derde album zal ik het schrijven afwerken binnen enkele maanden in plaats van vier jaar. De eigenlijke opname begonnen in de zomer van 2014 en alles werd gedaan in de maand december van hetzelfde jaar.
Het debuut heeft een soort concept. Geldt dit ook voor A Bit Closer To Heaven of is het iets anders.
A Bit Closer To Heaven is het tweede deel van deze rockopera dat begon met Memorial For A Wish. Ik houd ook hier hetzelfde concept aan. Ik schreef Memorial For A Wish op een manier die het mogelijk maakte om het te eindigen met slechts n album, met een grote finale in het laatste nummer Requiem. Maar ik realiseerde me dat ik een aantal songs had die inderdaad hetzelfde concept behandelde tekstueel gezien, dus ik kon niet zo gemakkelijk afstappen van het idee van het maken van een tweede deel van de rockopera.
Dus dit is het moment om dieper te graven in de tekstuele inhoud...
De teksten zijn vrij donker en depressief eigenlijk. De nummers maken met een mens die gaat door verschillende delen van emoties zoals woede, verdriet, ongeloof, liefde, herinneringen van lang geleden, de liefde. Er is niet veel geluk te vinden in de teksten eigenlijk. Ik denk dat het slechts n van de 16 nummers die afkomstig is van mijn twee albums die een soort van gelukkige inhoud hebben en dat is An Everlasting Dreamscape dat is een lied over het vinden van een plek in je dromen waar je kunt ontsnappen aan alle dingen die je verontrusten.
Een van de mooiste onderdelen op het album is het prachtige lead-gitaar spel. Kun je mij vertellen over de heren die verantwoordelijk waren hiervoor.
Op dit album bracht ik 3 grote gitaristen om de solos in te spelen. De machtige Jrn Viggo Lofstad van Pagans Mind deed de solo voor de single On Through The Storm . Stig Nergrd van Tellus Requiem deed de solo's voor Help Me Through The Night, en A Bit Closer To Heaven. Jostein Svarstad van de Tony Carey band deed de solo's voor All I Want Is You . Ieder van hen heeft een eigen stijl die ze van elkaar onderscheidt. Mijn persoon en Jrn besloten dat we niet een shredsolo voor On Through wilden. Hij opende met een aantal David Gilmour-achtige lijnen, geleidelijk opbouwend en daarvoor te eindigen met zijn handelsmerk tapping. Een perfecte solo met ontzettend veel dynamiek. Stig kreeg de shred nummers, vooral Help Me Through The Night die een akkoordenschema heeft dat de hele tijd verandingen bevat. We hebben een hoop andere snacks voor de gitaar liefhebbers onder ons. Jostein leverde een solo die zeer werd genspireerd door Toto's Steve Lukather. Ik wilde dat hij iets deed als Lukather zou hebben gedaan en de resultaten waren echt geweldig. De songs waarin hij speelt zijn zeer zacht van aard en hadden behoefte aan een solo die niet erg metal gericht, maar meer op basis van pop/rock georinteerd.
Wanneer ik het artwork voor de cd te bestudeer vraag ik me af me af wie dit gemaakt heeft. Kunt je ons vertellen wie er kwam met het idee van de cover.
Bernt Kulseth, de man die vrijwel elk kunstwerk gemaakt heeft voor mijn oeuvre, behalve niet voor mijn eerste EP The Beginning. Ik gaf hem een aantal aanwijzingen voor wat ik wilde. Dat was vooral gebaseerd op wat voor verschillend kleurenpalet die ik wilde hebben om een bepaalde sfeer die in het concept zou passen creren. Bernt probeerde het met deze sturingen van mij een verband te maken tussen deze cover en de vorige die ook een stenen figuur als centraal thema heeft.
Zou je het overwegen een video te maken voor een van de tracks?
Een clip voor On Through The Storm is gepland voor de komende 5-6 maanden. Het is inderdaad een financile kwestie. Ook iedereen die betrokken is bij deze projecten zijn erg drukke muzikanten dus het is moeilijk om het te laten gebeuren, maar we werken eraan. Ook zit het in de planning om een video te schieten voor Fall From Grace. We zullen zien wat er gebeurt. Video's zijn duur spul.
Meer over het Australische label Battlegod Productions waar je onder contract staat. Een label dat zich bezighoudt met power en black metal en andere zware genres?
Klopt. Veel verschillende dingen op dat label ja, maar ik denk dat het wel cool is. Pete doet een geweldige job met de bands onder zijn hoede.
Wie van de fantastische mannelijke of vrouwelijke leadzangers in het project hen was de meest aangename persoon om mee te werken?
Ik denk dat ze allemaal wel aangenaam waren om mee te werken. Sommige van de jongens die verschenen op mijn eerste album waren ook nu present maar de nieuwe gezichten waren Elize Ryd (Amaranthe) en Michael Eriksen (Circus Maximus). Beiden zijn recente ontdekkingen voor mij. Heb Elize voor het eerst in 2010 gehoord toen ze backing vocals deed met Kamelot voor een show in Trondheim. Werd op slag verliefd op haar geweldige stem en ik begon om meer van haar werk uit te checken. In het najaar van 2013 besloot ik om haar te vragen of ze deel wilde uitmaken van mijn nieuwe album. Het is verbazingwekkend om met zo'n groot talent te werken en de personen die deelnemen en dit album tot stand hebben gebracht. Elize deed fantastisch en en was een genot om mee te werken. Het is altijd geweldig Andi Kravljaca erbij te hebben. Hij is degene die de meeste songs van de band zong tot nu toe. Op 4 tracks op mijn eerste album, 2 nummers op mijn EP uit 2014 en elk nummer op het nieuwe album heeft hij zijn stembanden gebruikt. De reden daarvoor is dat deze man is gewoon een genie is om mee te werken. Hij is zeer positief en verzet veel werk in de songs. Ik geef Andi meestal veel vrijheid als het gaat om back vocale arrangementen, want hij komt met zo veel leuke dingen. Ik herinner me nog 1 week voor de deadline van november 2014. Ik benader de hem met wat er gaande was op het titelnummer van het album en vroeg hem of het zou lukken om het te maken in de tijd voor de deadline. Ik haat mensen onder druk te zetten vanwege mijn eigen luiheid, maar Andi leverde het nummer terug naar mij met alle lead vocals en ten minste 15 tracks van een back vocale binnen paar uur. Dat is de meest geweldige ervaring die ik heb van de opnames voor dit album.
Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst en de komende optredens?
De plannen die ik nu heb zijn het schrijven van liedjes voor mijn derde album waarvan ik hoop dat het klaar is voor een release voor de volgende zomer van 2016... Ik zal de band dit jaar ook op de weg helpen en veel meer concerten te doen dan ooit tevoren. Volgend weekend (3 oktober a.s.) spelen we in Trondheim op het Metal Fest naast grote bands als Stratovarius en Sabaton. Dat zal waarschijnlijk de laatste show zijn van dit jaar. Voor januari en februari staat een kleine Noorse tour die wordt nu al geboekt is door ons management. Sommige grote concerten met een lokaal koor wordt gepland voor een paar data in Trndelag/Noorwegen voor februari of maart. Ik ga ook bekijken op er mogelijkheden zijn van het doen van een kleine Europese tour. Zou zo fantastisch om eindelijk te spelen voor de fans buiten Noorwegen, maar de kosten voor het doen van die eventuele tour is niet gering dus we zullen zien wat er gebeurt.
Tenslotte, wil je nog iets toevoegen of heb je wat te verspreiden wat onze lezers interesseert?
Hartelijk dank aan iedereen die mijn muziek in de afgelopen vijf jaar heeft gesteund. Aan u allen die nooit hebben gehoord van Nergard, ga dan kijken op YouTube, Spotify, Tidal en ga zo maar door. Misschien zie of hoor je wel wat je leuk vindt. Proost en keep on rockin'.