Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Concertreview

My Dying Bride, Oceans Of Slumber en The Monolith Deathcult
Op 1 april 2016 in Neushoorn, Leeuwarden
Tekst door Jeffrey
Foto's door Ronald van de Baan
My Dying Bride tourt op dit moment door Europa en maakt daarbij op bepaalde dagen veel kilometers. Op 31 maart begon de rondreis in Londen en een etmaal later staat de Britse formatie in Neushoorn te Leeuwarden. Na Duitsland, Zwitserland en Frankrijk keert de legendarische doomformatie weer terug voor optredens in Tilburg, Antwerpen, Essen en Utrecht. Voldoende kansen om My Dying Bride te zien spelen dus. Voor het zover is, strijkt de hoofdact samen met de voorprogramma’s The Monolith Deathcult en Oceans Of Slumber neer in de Friese hoofdstad.
Nog geen half jaar geleden opende Neushoorn de deuren. De zaal, die er verzorgd uitziet, ruikt nog altijd als nieuw. Als The Monolith Deathcult het podium betreedt, is het aanvankelijk nog erg rustig. Halverwege het optreden zijn er echter al behoorlijk wat meer bezoekers die naar de speciale doomset van de Kampense 'avant garde' deathmetalband komen kijken. Minder blasts dan men gewend is van de heren en dus ook meer zware en trage riffs. Een ingekorte versie van Den Ensomme Nordens Dronning en het memorabele Todesnacht Von Stammheim liggen al lekker in het gehoor en het nieuwe Die Glocke (“een doomliedje over de nazibel”) belooft veel goeds voor het toekomstige studiomateriaal. Het bevat interessant drumwerk en een sterk, duister tweede deel met een kerkkoor. Daarna komt het ruigere werk alsnog aan bod. “Het is uit met de pret, we gaan ouderwets beuken.” Qasr Al-Nihaya en Human Wave Attack vormen samen het slotduo, waarmee een zeer aardig optreden van The Monolith Deathcult wordt afgesloten, met de gebruikelijke onderlinge grappen en typische humor. Dat laatste blijkt uit de conclusie: “De doomopzet is geslaagd, want jullie kijken allemaal diep ongelukkig.”

De progressieve metal van Oceans Of Slumber is buitengewoon interessant vanwege de combinatie van verschillende genres, de avontuurlijke composities en de soultouch van zangeres Cammie Gilbert. Helaas valt vandaag veel van dat fraais weg, vanwege de matige geluidsmix die de man achter de knoppen bewerkstelligt. De gitaarpartijen zijn vrijwel het hele optreden nauwelijks hoorbaar en vooral tijdens de extreme passages klinkt het geheel rommelig. Zo zijn bijvoorbeeld de extreme vocalen niet mooi op elkaar afgestemd.

Oceans Of Slumber @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Erg jammer, want er staan vaardige muzikanten op het podium. Dat blijkt vooral uit de onderscheidende zang van Cammie in bijvoorbeeld het prachtige Lullaby, dat ze samen met de bassist uitvoert, en het gevarieerde drumwerk van Dobber in Winter, de titeltrack van de recent verschenen tweede full-length. Ondanks de rommelige mix, zijn het Summer, Lullaby, …This Road (tijdens laatstgenoemde switchen een paar bandleden snel en knap van instrument) en een dynamische interpretatie van de klassieker Nights In White Satin (cover van The Moody Blues, inclusief blasts) die de kwaliteit in voldoende mate laten doorschijnen. Oceans Of Slumber had beslist een beter geluid verdiend, maar ook onder verre van ideale omstandigheden brengt de Texaanse formatie het er middels een sterk tweede deel van de set zó goed vanaf, dat veel bezoekers vandaag deze interessante band ontdekt hebben.

Oceans Of Slumber @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Tijdens de eerste twee bands van de avond namen de toeschouwers nog afstand van het podium, maar voor My Dying Bride doet iedereen graag een stap naar voren. De zaal is inmiddels goed gevuld met liefhebbers zodra de intro van Your River klinkt. Direct valt op dat het geluid veel beter is geregeld. Daardoor komt de cleane zang van de netjes geklede Aaron Stainthorpe uitstekend tot zijn recht. Ook het samenspel van de gitaristen met violist Shaun MacGowan komt goed uit de verf, maar de keyboardpartijen hadden beslist wat beter hoorbaar mogen zijn. Pas bij het tweede deel van And My Father Left Forever is de mix weer op orde en komen de sterke riffs goed door. Dat is ook het moment dat de fans beginnen te headbangen, net als Shaun overigens. De andere muzikanten zijn vrij statisch en beperken zich tot meeknikken. Ze geven alle ruimte aan Aaron, die tijdens My Body, A Funeral een sterke indruk achterlaat middels zijn getormenteerde presentatie. De wanhoop en kwelling stralen ervan af. Hij grijpt naar zijn hoofd, knielt en bidt.

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

My Dying Bride staat bekend als een band die meer dan honderd procent geeft. Als een van de pioniers van de doom/death in de jaren negentig laten ze zich dan ook niet afleiden als het geluid in de zaal even helemaal uitvalt tijdens My Body, A Funeral. Gelukkig treedt de inhouse technicus als redder in nood op en is het geluid na ongeveer tien seconden weer terug. Foutloos is het optreden van de musici niet. Tijdens Erotic Literature maakt gitarist/oprichter Andrew Craighan wat foutjes. Hij schudt na afloop dan ook met zijn hoofd. De frontman verklaart over de foutjes (ook het geluid van de bas van Lena Abé valt even uit op het podium): “We’re laughing our own mistakes away. You might not spot them, but we do… It makes the gig a little more interesting for us.” Even daarvoor had hij aan de fans gevraagd: “Are you having a good time?” Het publiek reageert daarop niet heel uitbundig en hij vervolgt: “It might not look like it, but we do”, om te besluiten met: “We’re having an average time”, een opmerking die hem niet door iedereen in dank wordt afgenomen.

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Ondanks alle technische problemen en verschillend te interpreteren woorden, blijft de muziek van My Dying Bride erg fraai. De live-uitvoering van Erotic Literature is vol en zwaar en Thy Raven Wings (prachtige combinatie van zang en gitaarwerk) komt evenals The Prize Of Beauty goed tot zijn recht. Laatstgenoemde leidt een fase in met extreme vocalen, waarover Stainthorpe zegt: “As you may have noticed, the first part was filled with clean vocals. The next part gets much easier.” De grunts hebben veel kracht en mede daardoor doet To Shiver In Empty Halls het van de Feel The Misery-tracks als één van de beste. Met name het tweede deel is van hoog niveau, sfeervol en kippenvel bezorgend met een mooie theatrale en intrigerende performance. Tot grote vreugde van het publiek is het vervolgens The Cry Of Mankind dat door de boxen klinkt. Een fantastische track, al is het jammer dat de toetsenpartijen onderbelicht blijven. De reguliere set eindigt ijzersterk met She Is The Dark, waarin de keyboards gelukkig weer beter te horen zijn en zowel de beleving op het podium als bij de toeschouwers opvalt.

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Na een korte pauze komen de Britten terug voor een toegift van twee nummers, te weten Like A Perpetual Funeral, met zeer fraai, harmonieus leadwerk, en een fantastische apotheose met Symphonaire Infernus Et Spera Imperium (“from before most of you were born”), dat je zo weer terugbrengt naar het begin van de jaren negentig. Wat een geweldige afsluiter van een bijzondere avond, die beslist niet foutloos was, maar waar voldoende te genieten viel van de emotionele muziek.

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Met dank aan Ronald van de Baan van Livereviewer voor de foto's.

Setlist My Dying Bride:
1. Your River
2. From Darkest Skies
3. And My Father Left Forever
4. My Body, A Funeral
5. Feel The Misery
6. Thy Raven Wings
7. The Prize Of Beauty
8. Erotic Literature
9. To Shiver In Empty Halls
10. The Cry Of Mankind
11. She Is The Dark

Toegift:
12. Like A Perpetual Funeral
13. Symphonaire Infernus Et Spera Empyrium

Setlist Oceans Of Slumber:
1. Winter
2. Devout
3. Sunlight
4. Apologue
5. Lullaby
6. …This Road
7. Nights In White Satin (The Moody Blues-cover)

Setlist The Monolith Deathcult:
1. Den Ensomme Nordens Dronning
2. Todesnacht Von Stammheim
3. I Spew Thee Out Of My Mouth
4. Die Glocke
5. Qasr Al-Nihaya
6. Human Wave Attack

My Dying Bride

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

My Dying Bride @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Oceans Of Slumber

Oceans Of Slumber @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Oceans Of Slumber @ Neushoorn, Leeuwarden, 1 april 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.