Om acht uur betreedt Veritas Infinita het podium. De christelijke metalband treedt niet vaak op, dus vanavond is te beschouwen als een relatief unieke gebeurtenis, zeker aangezien er nt een demo-cd uit is, die vanavond bijna in het geheel aan bod komt. De Friezen maken een redelijke, maar tevens wat krachteloze indruk. Dat komt vooral doordat de nog niet helemaal van ziekte herstelde drummer te zacht op zijn snare slaat en de bassist en gitaristen nauwelijks bewegen. Wellicht is dit ingegeven door de onervarenheid met de relatief nieuwe line-up, maar het oogt zeer statisch. De bassist staat wat verstopt en stapt slechts bij n nummer naar voren. Van de heren is het de toetsenist die het meeste spelplezier toont. Tussen de nummers door spreekt hij het publiek een paar keer toe om wat over de band en de muziek te vertellen. Zijn opmerking: "We willen met jullie gaan dansen. Van dansen word je blij", had hij evenwel achterwege mogen laten.
Zangeres Rianne van Dijk presteert veruit het beste. Ze verschijnt verzorgd op het podium in mooie kledij (ook de heren lopen er netjes bij), haar zang is helder en ook de hoge tonen haalt ze moeiteloos. De jonge opvolgster van Linda Augustinus beweegt in toenemende mate en staat af en toe te dansen. Afgezien van de christelijke teksten is de symfonische metal die af en toe aan Within Temptation doet denken (maar dan met folk-elementen) echter niet heel bijzonder. Dat komt onder andere doordat de leads en solo's van het studiowerk niet goed uit de verf komen en de drummer steevast terugvalt op standaardritmes. Af en toe is er een aangenaam folky deuntje of tovert de toetsenist een prima melodie uit zijn instrument. De nummers van de splinternieuwe demo-cd maken samen met het memorabele United, afkomstig van de enige full-length Essence Of Life (2014) een goede indruk. Bloodbrothers en How Great You Are zijn de uitschieters die het meeste bijval oogsten. Vanwege de wat krachteloze uitvoering en passieve presentatie van de heren is de show van Veritas Infinita echter niet meer dan aardig. Voor de Friezen is er nog veel werk te verrichten om in de toekomst wel te overtuigen. Ze krijgen evenwel terecht een applaus voor hun inspanningen.
De melodische powermetalformatie Within Silence doet voor hoe het moet qua podiumpresentatie. De Slowaken staan er actief bij en de frontman Martin Klein betrekt het publiek er goed bij. Hij moedigt de aanwezigen aan om mee te klappen, tussen de bandleden onderling is er veel contact en de frontman zet de gitarist in het zonnetje omdat hij de componist is van onder andere Anger And Sorrow. Het speelplezier straalt bovendien van de gezichten af. Tijdens Judgement Day staan de heren te springen op de prima uitgevoerde power metal. Martin is ondanks dat hij ziek is, goed bij stem en zowel het gitaargeluid als de toetsenpartijen komen mooi naar voren.
Het songmateriaal, afkomstig van de enige full-length Gallery Of Life (2015) zit goed in elkaar. Het geluid staat bovendien goed afgesteld, waardoor de twinleads in Love Is Blind fraai tot zijn recht komen. Andere hoogtepunten zijn Road To Paradise, Anger And Sorrow en Judgement Day. Er is slechts n nadeel en dat is dat het optreden maar een half uur duurt (vanwege de ziekte van de zanger). Vanuit de zaal klinkt dan ook direct We want more!. De muzikanten moeten echter helaas plaatsmaken voor de volgende act en verlaten het podium om zich snel in de gang te melden, waar veel bezoekers ze ontmoeten. Within Silence is een van de hoogtepunten van de avond.
Ook Signum Regis brengt het er prima vanaf. Net als Within Silence komt deze powermetalband uit Slowakije. Ze zijn sinds 2007 actief en brachten reeds vier albums uit. Van het meest recente Chapter IV: The Reckoning komt The Voice In The Wilderness het sterkste uit de verf. Van de ep Through The Storm zijn het vooral Through The Desert, Through The Storm, het proggy All Over The world (met drum-, keyboard en gitaarsolo) en het rockende Come And Take It. Van het oudere werk Exodus is het Let Us Go! dat het meeste bijval oplevert, onder andere doordat de frontman zich in het publiek begeeft.
Wat vooral opvalt, is het technisch verzorgde vingervlugge gitaarwerk tijdens bijvoorbeeld Enslaved, The Voice In The Wilderness, Lost And Found en Through The Desert, Through The Storm. Ook de toetsenist en bassist laten zich gelden in bijvoorbeeld All Over The World, The Voice In The Wilderness en Purpleborn, al staan hun melodien niet altijd even mooi in de mix. Datzelfde geldt voor de zang. Het doet echter niets af aan de prima prestaties van de enthousiaste bandleden. Ze winnen al snel de sympathie van de bezoekers. Het is vooral zanger Mayo Petranin die constant actief is, bij zijn bandleden om de nek hangt, aanmoedigt tot meezingen, voor een positief gevoel zorgt (en na het meezingen tijdens Come And Take It meldt hij Youre better than me today, om vervolgens te zeggen dat er speciaal uit Slowakije fans aanwezig zijn). Zowel in de zaal als op het podium staan de toeschouwers inmiddels te headbangen. Een sterke toegift is er in de vorm van de Yngwie Malmsteen-cover Vengeance/Liar. Ondanks het niet ideale geluid en een probleem met een van de boxen, laat ook Signum Regis laat een uitstekende indruk achter met sterke tracks en een enthousiaste performance.
Het programma loopt inmiddels flink uit, maar gelukkig heeft The Memory Remains (voorheen Dazzle) niet veel tijd nodig om te soundchecken en staat de coverband binnen een kwartier te spelen. De mannen maken een ontspannen en gemotiveerde indruk. Ook de leadgitarist die twee weken lang ziek is geweest. Alleen de bassist doet het wat rustiger aan. Naarmate de speeltijd vordert, neemt de ongein op het podium toe en zelfs de aanvankelijk rustige bassist moet eraan geloven. Het publiek ziet het goedkeurend aan en staat te springen tijdens het zware, groovy Slide Rule en aan de zijkant staat een groep jonge festivalbezoekers te headbangen.
Inmiddels zijn dan al een paar Stryper-tracks aan bod gekomen die enthousiast ontvangen worden, alsmede de Iron Maiden-klassieker The Trooper. Soldiers Under Command, inclusief hoge uithaal, en het afsluitende In His Majestys Service (Jerusalem) zijn de hoogtepunten van een set, waarin ook Breaking The Law aan bod komt. Ruim na middernacht komt de geslaagde vierde editie van het Fearless Festival ten einde. De organisatie kan tevreden terugkijken op een geslaagde en bovenal gezellige avond met harde muziek in een positieve sfeer.
Met dank aan Jeffrey Heijnen en Rocklife voor de foto's.
Setlist The Memory Remains:
1. Intro
2. Legacy (Stryper-cover)
3. The Trooper(Iron Maiden-cover)
4. Soldiers Under Command (Stryper-cover)
5. Slide Rule (Die Happy-cover)
6. Hymn Of The Refuge (Decision D-cover)
7. Breaking The Law (Judas Priest-cover)
8. King Of Kings (Stryper-cover)
9. Im A Warrior (Bob Rock-cover)
10. Rock For The King (Barren Cross-cover)
11. In His Majestys Service (Jerusalem-cover)
Setlist Signum Regis:
1. Intro/Enslaved
2. Quitters Never Win
3. Through The Desert, Through The Storm
4. All Over The World
5. Living Well
6. The Voice Of The Wilderness
7. Let Us Go!
8. Come And Take It
9. Lost And Found
10. Purpleborn
Toegift:
11. Vengeance/Liar (Yngwie Malmsteen-cover)
Setlist Within Silence:
1. Silent Desire
2. Road To Paradise
3. Love Is Blind
4. Anger And Sorrow
5. Judgement Day
Setlist Veritas Infinita:
1. Gods Without A Heart
2. The Fire Inside
3. Now I Can See
4. Bloodbrothers
5. Fight
6. United
7. How Great You Are
8. Like An Eagle
Veritas Infinita
Within Silence
Signum Regis
The Memory Remains