We mogen nog even in de kou wachten voordat we naar binnen mogen, want Dysangelium is nog even aan het soundchecken. Eenmaal binnen is het lekker warm en is het podium al mooi aangekleed. Vooraan staat een tafeltje met daarop een boek, kaarsen en potjes met wierrook. Wat verder naar links staat een grote kandelaar. Deze spullen blijven er staan en maken pas plaats na de derde band. Dysangelium is de eerste formatie die het podium betreedt. De Duitsers hebben vorig jaar op Kerstavond hun debuutalbum Thnatos skēsis uitgebracht en deze wordt vanavond bijna in het geheel gespeeld. De zanger (die op gebiedende wijs de teksten commandeert) en de drummer vallen in positieve zin op. Ze zijn goed te horen en presteren goed. De anderen hebben het geluid echter niet mee. Daardoor ontstaat een bijna ondefinieerbare brei die met een voorzichtig applausje wordt onthaald door de redelijk gevulde zaal.
Als tweede is het de beurt aan Vassafor, dat voor deze tour helemaal is komen overvliegen uit Nieuw Zeeland. De blackmetalband bestaat al sinds 1994 (weliswaar met een hiatus van zeven jaar) en heeft naast een paar demos, eps en splits slechts een full-length op zijn naam: Obsidian Codex. Het studiomateriaal wist bij mij maar moeizaam in te zinken, maar live klinkt het af en toe toch wel aardig. Vooral Sunya (Void Paradox) en Elegy Of The Accurser komen sterker door dan op de plaat. Het geluid staat beter afgesteld dan bij Dysangelium en dat zorgt ervoor dat het geheel definieerbaar wordt. De zware, smerige metal van Vassafor weet de zaal, die volledig onbekend lijkt met het materiaal van deze eilandbewoners, echter niet te overtuigen. Dat komt onder andere door de wat matige, krachteloze zang van Phil Kusabs (die vreemd genoeg niet centraal staat, maar links op het podium en ook deel uitmaakt van het huidige Blasphemy tijdens de optredens) en de wat saaie en niet strak gespeelde stukken die het geheel herbergt. Goede riffs worden derhalve met minder sterke momenten afgewisseld. De band laat beslist geen verpletterende indruk achter en verdwijnt zonder dankwoord weer net zo anoniem als het gekomen is.
Hoe anders is dat bij Blzer. Op de eps klinkt het al vet, maar live krijgt het geheel nog veel meer power. Het tweetal muzikanten walst de zaal plat met aanstekelijke riffs en een krachtig geluid. Van begin tot eind imponeert de black death metal van de Zwitsers. Veel van de bezoekers lijken specifiek voor dit duo gekomen te zijn. Er is dan ook veel beweging in de inmiddels goed gevulde zaal, hetgeen de temperatuur aardig doet stijgen. Centraal staat Okoi Thierry Jones, beter bekend als KzR. Vol overgave brengt hij ons de teksten op verschillende toon en de vette riffs met zijn gave gitaar. Een opvallend moment breekt aan wanneer de frontman de kandelaar met brandende kaarsen omstoot. Gelukkig gebeuren er geen ongelukken en gaat het optreden niet als een nachtkaars uit. Integendeel, de wat sfeerloze avond krijgt een zeer positieve wending met het optreden van Blzer. Hoogtepunten van de set zijn Zeus Seducer Of Hearts en een nieuwe track, waarvan de titel niet eens te typen valt (+/- en dan een teken dat staat voor oneindig). Na afloop is er slechts een constatering mogelijk: een overtuigende overwinning voor Blzer vanavond.
De sfeer zit er goed in en dan krijgen we ook nog de Duitse hoofdact. Ascension leverde eind vorig jaar met The Dead Of The World een ijzersterke plaat af. Ik kijk dan ook uit naar dit optreden en ben zeer benieuwd hoe de Duitsers het er live vanaf brengen. In positieve zin valt de podiumaankleding op: een backdrop, een paar banners met kaarsen erop, een fraai versierde microfoon, de bandleden volledig in het zwart inclusief de (bas)gitaren en de zanger in afwijkende kledij. Helaas hebben ze net als Dysangelium last van het geluid en komen de gave riffs er niet goed uit. Hoe hard de geluidsman het ook probeert voor elkaar te krijgen, de fraaie dubbele gitaarpartijen, leads en solos die de muziek van Ascension zo groots maken, zijn nauwelijks hoorbaar. En dat is een flinke domper op de feestvreugde die met Blzer werd bereikt. Slecht is het optreden zeer zeker niet, maar je moet de muziek echt wel kennen om alle sterke ideen die de plaat verrijken, erbij te verzinnen. Halverwege de set wordt het tijdelijk wat beter en zo valt er gelukkig nog het een en ander te genieten, ook al blijft het zelf zoeken naar details. Veel mensen verlaten dan ook vroegtijdig de zaal, mogelijk gedwongen omdat ze hun laatste trein naar huis moeten halen.
Met Mortui Mundi van Ascension komt er een einde aan een goed bezochte blackmetalavond, die voor drie bands in het teken stond van een matig geluid en Blzer, dat er met kop en schouders bovenuit stak. En zo blijven de bezoekers met een dubbel gevoel over. Enerzijds het gitaargeluid dat maar niet goed uit de verf wilde komen gedurende het grootste deel van de avond, anderzijds een erg sterk optreden van Blzer. Laten we hopen dat volgende keer het geluid bij alle bands goed staat afgesteld.
Met dank aan Maarten de Boer Photography en Ragherrie voor de foto's.
Tracklist Ascension:
1. The Silence Of Abel
2. Deathless Light
3. Fire And Faith
4. Angel Of The Burning Sun
5. The Dark Tomb Shines
6. Deaths Golden Temple
7. With Burning Tongues
8. Mortui Mundi
Tracklist Blzer:
1. Soul Eclipse
2. The Great Unifier
3. C.M.E.
4. +/- Infinite-sign
5. Entrance By The Wolfshook
6. Zeus Seducer Of Hearts
Tracklist Vassafor:
1. Obsidian King
2. Servitude
3. Sunya (Void Paradox)
4. Elegy Of The Accurser
5. Craft Of Dissilution
6. Crowned In Arridiated Ashes
Tracklist Dysangelium:
1. Chaomega
2. Obelisk Of The Sevencrowned Son
3. World In Flames
4. Gateways To Necromancy
5. Ave Obscuritas Incarna
6. I Am The Witness, I Am The Servant
7. Consecrated By Light
Dysangelium
Vassafor
Blzer
Ascension