Incubate bestaat intussen tien jaar en heeft in die tijd nogal wat veranderingen ondergaan. Wat begon als een goedkoop weekendje bands onder de naam ZXZW (naar het jaarlijkse SXSW in Austin, Texas) is uitgegroeid tot een volwaardig festival met grote undergroundnamen. Dat is ook te merken aan de prijzen. Voor de vrijdagavond betaalde je in de voorverkoop alleen al 30,-. Of je een emmer leeggooit. Maar de speciale sfeer is gebleven. Evenals de opzet: Overal muziekfans die overal en nergens in Tilburg naar allerlei bands kijken. De een nog raarder dan de ander.
De eerste band op mijn nauwkeurig uitgezochte programma is het Nederlandse Exivious. De fusionmetal wordt vandaag in de voor mij nieuwe zaal Midi ten gehore gebracht. Het blijkt een theaterzaal te zijn, waar de stoelen (gelukkig) netjes opgeborgen zijn. Als de band begint te spelen, is het geluid echter abominabel slecht. Alleen de drummer is te horen. Hier en daar klinken nog wel wat verloren gitaarnoten, maar that's it. Zonde, want een dergelijke band staat of valt toch wel bij een goed geluid. Na een nummertje of vier vraag ik mij af of de geluidsman wel in dezelfde ruimte staat. Ik besluit om eens bij de geluidstafel te luisteren en warempel. Daar klinkt het nog best aardig, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. De onnavolgbare solo's en bizarre wendingen zijn nu dusdanig onnavolgbaar dat ze niet meer te horen zijn. De drums staan echter als een huis en het lijkt de heren allemaal niet te deren. Ook krijgen ze tussendoor enthousiast applaus, en dat zal ze goed hebben gedaan. Het was dan ook zeker geen slechte show, maar hopelijk heeft de band de volgende keer een beter geluid.
Na een hapje en een drankje is het tijd voor een ander geluid: The Ocean.Ook dit keer voeren de heren het laatste album Pelagial in zijn geheel op en vanaf noot n staat het als een huis. Deze mannen hebben het zo ontzettend goed voor elkaar, weten zo ontzettend goed waar ze mee bezig zijn: de videoprojecties, de lichtshow, het geluid, de nuances, de vocals, de podiumpresentatie... Er is geen speld tussen te krijgen. Het publiek is dan ook razend enthousiast en hoewel er genoeg ruimte is tussen in het publiek weet zanger Loc Rossetti genoeg armen in de lucht te krijgen om zijn stagedive zonder botbreuken te kunnen landen. Na een klein uur zit Pelagial er dan helaas al weer op, maar de band heeft nog wat energie over. Er wordt teruggegrepen naar Heliocentric uit 2010: Firmament. Ook de afsluitende twee tracks zijn van dit album: Origin Of Species en Origin Of God, de laatste twee van die plaat. Een geniaal optreden van een geniale band.
Dan is het kiezen, gaan we naar Dudok alwaar Torn Hawk zijn experimentele dancemuziek brengt, of naar Extase waar Azaghal alle christenen aan gort zingt. We besluiten even de relatieve rust van Dudok op te zoeken. De overgang naar de vreemde aaneenreigingen van video's en rare composities zijn toch net even te veel van het goede. Bonuspunten voor originaliteit, maar na het overweldigende optreden van The Ocean is dit net even te ver van onze huidige mood vandaan. Azaghal moet het dan voor ons redden. En Azaghal bewijst in de laatste drie nummers die we nog van hun 'ritual' mee kunnen pakken dat er niets mis is met clichs. Dat wij het Fins niet verstaan maakt allemaal niks uit. De black-metalboodschap is duidelijk. En zo'n potje haatzaaierij is op zijn tijd best aangenaam. Al laten we de kerken vandaag voor het gemak maar even gewoon staan.
We pakken nog een biertje in afwachting van 65daysofstatic. Helaas kunnen we daar niet meer al te veel van meepakken vanwege openbaar vervoer. Een optreden van een band van dat formaat dat pas om 23:30 begint, is natuurlijk ook niet helemaal geweldig gepland. Maar het is niet anders. Dat wat ik ervan meekrijg is echter geniaal. Dat schijnt ook het merendeel van de overenthousiaste, overvolle zaal te denken. Helaas moet ik voor de band goed en wel op stoom is, alweer richting trein. Het was een mooi dagje Incubate. Hopelijk begint het volgend jaar wat eerder, en is de programmering wat compacter. We zullen zien.