Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Concertreview

Rob Zombie en Marilyn Manson
Op 3 december 2012 in Heineken Music Hall, Amsterdam
Tekst door Gilbert
Foto's door Tonnie

Op een maandag in december is elke zichzelf respecterende Nederlandse liefhebber van shockrock in de Heineken Music Hall te vinden, want de twee bekendste adoptiekinderen van Alice Cooper hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer 'Twins Of Evil' reizen Marilyn Manson en Rob Zombie samen de wereld rond, waarbij een tussenstop in Amsterdam natuurlijk niet kan ontbreken. Vooraf wekt het wel enige verbazing dat, hoewel beiden evenveel speeltijd krijgen, Manson de avond opent en Zombie mag afsluiten. Ondanks dat de populariteit van Marilyn Manson de afgelopen jaren flink is afgenomen, verkoopt hij in Europa nog altijd veel meer cd's en concertkaartjes dan zijn hier vooral als filmregisseur bekende rivaal. De keuze om Rob Zombie als tweede te laten spelen, blijkt uiteindelijk echter een meesterzet.

In oktober leek het overigens nog maar de vraag of de tournee berhaupt lang genoeg zou duren om de oversteek naar Europa te kunnen maken. Tijdens het Amerikaanse deel van de rondreis schelden de twee industrile rockers elkaar namelijk flink de huid vol, gedurende een optreden in Clarkston op 12 oktober. Marilyn Manson geeft zijn collega er tegenover het publiek die avond de schuld van dat hij zijn show moet inkorten. Manson kondigt bovendien aan dat hij Zombie later een pak slaag gaat geven. Als Rob Zombie even later op het podium staat, laat ook deze zich tegenover het publiek herhaaldelijk laatdunkend uit over diens tourpartner. Volgens de filmregisseur kunnen sommige acts gewoon niet met elkaar op tournee. Zo dreigt er een vroegtijdig einde te komen aan de 'Twins Of Evil'-tour, maar gelukkig blijkt het allemaal slechts een storm in een glas water (of misschien zelfs niet meer dan een geslaagde publiciteitsstunt). De heren maken de uitgebreide rondreis door Noord-Amerika namelijk gewoon af en pakken daarna het vliegtuig naar Europa.

Op maandag 3 december is Nederland aan de beurt en om klokslag acht uur bijt Marilyn Manson de spits af, in een goed gevulde Heineken Music Hall. Als intro horen we een stukje uit de soundtrack van de jaren zeventig-horrorfilm Suspiria (uitgevoerd door de Italiaanse progressieve rockformatie Goblin), waarna de in het verleden vaak controversile shockrocker opent met Hey, Cruel World van zijn meest recente, eerder dit jaar verschenen studio-album Born Villain. Hoewel dat album een stuk beter is ontvangen dan de twee voorafgaande langspelers, is Hey, Cruel World in feite toch de minste compositie die we vanavond te horen zullen krijgen. Daarbij kiest Manson er helaas ook nog eens voor om zijn meest extreme vocalen uit de strot te persen, middels zijn beste Dani Filth-imitatie. Niet zo'n best begin dus, maar gelukkig gaat het hierna al snel de goede kant op.

Marilyn Manson @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Nummers als Disposable Teens en The Love Song stammen nog uit de meest succesvolle jaren van Marilyn Manson en gaan er bij het publiek in als zoete koek. No Reflection en Slo-Mo-Tion zijn weliswaar net als Hey, Cruel World afkomstig van de nieuwe plaat, maar pakken gelukkig een heel stuk beter uit. Beide songs behoren tot het beste wat Manson in de laatste tien jaar heeft uitgebracht. Natuurlijk komen op zeker moment ook hits als The Dope Show en afsluiter The Beautiful People aan de beurt, waarbij het grootste deel van het aanwezige publiek uit zijn dak gaat. Wel is het een beetje raar dat Manson met Personal Jesus van Depeche Mode en Sweet Dreams (Are Made Of This) van Eurythmics twee coversongs achter elkaar speelt, ofschoon ook dat natuurlijk twee hitjes voor hem waren en vooral het laatstgenoemde nummer bij een Marilyn Manson-show eigenlijk niet kan ontbreken.

Tijdens die cover valt wel op dat het gitaarspel van Twiggy Ramirez vanavond lang niet zo goed klinkt als op de oorspronkelijke studioversie (waarop Twiggy nog de bas bespeelde in plaats van de gitaar). Ook bij andere songs is de instrumentatie minder fraai dan op de studio-albums. Het is echter niet duidelijk of dit aan Twiggy's spel ligt of aan de afstelling van het geluid. Aan de linkervoorzijde van het podium, waar wij ons op dat moment bevinden, is de geluidsmix namelijk niet geweldig. Later op de avond blijkt dat in het midden van de zaal het geluid een stuk beter is. Dat Marilyn Manson matig bij stem lijkt te zijn, ligt echter duidelijk niet alleen aan de afstelling van het geluid. Hoewel de zanger zich gedurende de voorstelling een stuk verbetert ten opzichte van het openingsnummer, blijkt hij tegenwoordig gewoon niet meer in staat om het beste in zichzelf naar boven te halen.

Marilyn Manson @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Alleen op de ballade Coma White weet Manson echt ouderwets te overtuigen. Op andere momenten halen zijn gebrekkige stem en wat matte podiumpresentatie de impact van het optreden daarentegen aanzienlijk naar beneden. Toch is een show van Manson nog steeds de moeite waard, mede door de vele verkleedpartijen (inclusief pauskostuum) en andere showelementen (zoals enkele ladingen confetti die over het publiek worden uitgespoten). Na een goed uur is het optreden echter alweer voorbij en komt het fenomeen alleen nog even terug om de al genoemde meezinger The Beautiful People op te voeren. Voor de betalende bezoeker die een kleine vijftig euro (plus reiskosten) op tafel heeft gelegd, is het gebodene tot dusver nog een beetje karig. Bij het beantwoorden van de vraag of deze avond wel de kostprijs waard is, zal het optreden van Rob Zombie derhalve de doorslag moeten geven.

Zodra Rob Zombie na het introotje Sawdust In The Blood het podium bestormt, zijn drie dingen al snel duidelijk. Ten eerste bewijst het recente Jesus Frankenstein dat Zombie nog altijd een uitstekende rocksong kan schrijven. Ten tweede toont de zanger zich op het podium een heel stuk energieker dan Marilyn Manson voor hem. Ten derde heeft Rob Zombie een geweldige spektakelshow met zich mee gebracht. Van een horrorfilmregisseur mag je verwachten dat hij visueel (en macaber) is ingesteld en dat blijkt inderdaad zo te zijn. Zombie heeft goed naar onder andere Iron Maiden en W.A.S.P. gekeken en zijn eigen Eddies en Elvissen meegebracht, maar dan in het kwadraat. Bij vrijwel elk nummer komt er (naast een absurde hoeveelheid videoschermen) weer een andere grote, bewegende, lugubere pop het podium opgewaggeld, of een rijdend vehikel, of een reusachtige microfoonstandaard annex toren. Helaas mogen we alleen bij de eerste drie songs foto's maken en kunnen we jullie dus niet alle monsters en bouwwerken in beeld laten zien.

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Muzikaal gezien is Zombies werk wat eenvoudiger, maar tegelijkertijd ook aanstekelijker dan dat van Manson. Al vroeg in de set speelt Zombie achter elkaar drie bekende tracks van zijn succesvolle eerste soloplaat Hellbilly Deluxe uit 1998, zodat de sfeer er direct goed in zit. Het is wel enigszins jammer dat de shockrocker nog maar weinig aandacht schenkt aan het werk dat hij medio jaren negentig met White Zombie uitbracht, want eigenlijk zijn de wel gespeelde oudjes More Human Than Human en Thunder Kiss '65 na al die jaren nog steeds de (muzikale) hoogtepunten van de show. Rob is niet geweldig bij stem vanavond, maar klinkt desondanks beter dan Marilyn Manson voor hem. Bovendien draagt Zombie al na het eerste nummer als excuus aan dat hij last heeft van zijn keel. We zullen hem maar op zijn woord geloven. Mocht hij ziekjes zijn, dan merken we dat in elk geval alleen aan zijn zang en niet aan zijn performance, die druipt van het enthousiasme. Zo loopt hij tijdens een instrumentaal intermezzo langs het publiek op doodleuk de hele zaal door.

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Een verrassing is de keuze om het nummer The Lords Of Salem te spelen, aangezien de band die compositie al lang niet meer live heeft uitgevoerd. Niet geheel toevallig brengt Rob Zombie komend jaar een door hem geregisseerde speelfilm uit met dezelfde titel. Een andere verrassing is een cover van Alice Coopers School's Out, die echter slechts half wordt gespeeld. Verder vertelt de zanger ons dat hij vanmiddag nog even wat gewinkeld heeft in Amsterdam en daarbij twintig euro heeft uitgegeven. Hij blijkt een t-shirt te hebben aangeschaft met het opschrift "I Love Amsterdam", dat de vocalist vol trots aantrekt. Natuurlijk haalt Zombie deze stunt uit in elke (grote) plaats die hij aandoet, maar het werkt wel.

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012
Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

De respons van het aanwezige publiek op zijn show is dan ook een stuk groter dan bij voorganger Manson. Desondanks blijkt een deel van het (veelal jonge) publiek toch vooral voor Marilyn danwel met het openbaar vervoer gekomen te zijn, want gaandeweg het optreden van Rob Zombie bevat de Heineken Music Hall steeds meer lege plekken. Voor ons is Zombie desondanks duidelijk de winnaar van vanavond. Gitarist John 5 en drummer Ginger Fish, die in het verleden beiden in de band van Marilyn Manson speelden, hebben de goede keuze gemaakt door over te stappen naar de begeleidingsband van Rob Zombie. Helaas houdt ook hij het echter na een goed uur alweer voor gezien, om alleen nog voor de populaire toegift Dragula even terug te komen en daarna uitgebreid afscheid te nemen van zijn publiek.

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Degene die er vanavond niet bij was, heeft wel degelijk iets gemist. In zijn eentje trekt Rob Zombie aan deze kant van de oceaan namelijk te weinig publiek om zo'n grote show rendabel te maken. De keuze van de 'Twins Of Evil' om samen door Europa te touren blijkt dan ook een gouden zet, vooral voor de fans van Rob Zombie. Hoewel we op voorhand verrast waren over de volgorde waarin hij en Marilyn Manson op het podium verschijnen, blijkt die keuze na afloop niet meer dan logisch en terecht. Het was voor Manson een kleine nachtmerrie geweest om na zo'n spektakelshow op te moeten. Nu kunnen beide artiesten en hun fans echter met een goed gevoel naar de volgende show of naar huis gaan. En afgezien van de wat korte speeltijden, is de optelsom van beide optredens de ticketprijs ook meer dan waard. Nu maar hopen dat het theatrale duo deze samenwerking over een paar jaar gaat herhalen of dat Zombie op een andere manier toch nog eens met zo'n visueel festijn onze kant op kan komen.

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Setlist Rob Zombie:
1. Sawdust In The Blood
2. Jesus Frankenstein
3. Superbeast
4. Meet The Creeper
5. Living Dead Girl
6. More Human Than Human
7. Theme For An Angry Red Planet / Mars Needs Women
8. Drumsolo / Never Gonna Stop (The Red, Red Kroovy)
9. Sick Bubble Gum
10. Scum Of The Earth
11. The Lords Of Salem
12. Thunder Kiss '65
13. Gitaarsolo / School's Out

Toegift:
14. Dragula

Rob Zombie @ Heineken Music Hall, Amsterdam, 3-12-2012

Setlist Marilyn Manson:
1. Hey, Cruel World
2. Disposable Teens
3. The Love Song
4. No Reflection
5. mOBSCENE
6. The Dope Show
7. Slo-Mo-Tion
8. Rock Is Dead
9. Personal Jesus
10. Sweet Dreams (Are Made Of This)
11. Coma White
12. King Kill 33
13. Antichrist Superstar

Toegift:
14. The Beautiful People

Pitfest

Reactie van een Metalfan op 10-12-2012 om 23:06u


Ik ben in luxemburg geweest. Was allebei enorm de moeite :)

Reactie van Richard666 op 10-12-2012 om 23:22u


Stiekem baal ik er wel een beetje van dat ik Zombie heb moeten missen. Wie weet wanneer de volgende gelegenheid pas weer is. Ik had alleen geen zin om 50 platen neer te leggen voor deze package. Ik heb nooit wat aan Manson gevonden, dus dat vond ik een beetje verspilling. Een Alice Cooper/Rob Zombie show (zoals ze vorig jaar in de V.S. deden) zou niet verkeerd zijn.

Reactie van Tim op 11-12-2012 om 09:58u


Nou, ik vind anders dat Rob Zombie artistiek gezien veel betere nummers heeft dan Marilyn Manson. Over de show kan ik niks zeggen, want daar was ik niet bij (ik zou alleen voor Rob gekomen zijn en dan is 50 euri wel een beetje veel van het goede), maar op nu.nl stond ook een concertreview en ook daar was te lezen dat Zombie het op alle fronten won qua performance van Manson

Reactie van Tomson op 11-12-2012 om 10:38u


Ben er geweest, en zoals al aangegeven werd won Zombie het idd op alle vlakken van Manson, de show van Zombie was fenomenaal(althans wat mij bereft), als hierna Manson op had gemoeten was de zaal vermoed ik pas echt leeggelopen, niet omdat Manson tegen viel(wat hij deed, deed ie goed), maar omdat Zombie er echt een spektakelstuk van had gemaakt, en voor degenen die 50 euro teveel vonden voor Zombie alleen, alsvik ooit waar voormijn geld heb gekregen tijdens een concert was het wel wat Zombie hier liet zien, hier had ik zelfs 100 euro voor uitgelegd.....

Reactie van Rein op 14-12-2012 om 09:55u


Ik was er ook en kwam in aanvang voor Manson. Maar die viel tegen.. Rob Zombie ook maar even meegepakt en gelukkig maar want dat was echt een van de beste concerten van de laatste jaren. Geluid top, muzikanten top, show top. Goede interactie met publiek. Zombie heeft er drie fans bij (ik en de 2 dames met wie ik was).

Reactie van TheDude op 15-12-2012 om 00:45u


Ik vond dat Zombie een betere show had dan Manson, maar muzikaal gezien vind ik Zombie nogal simplistisch en eentonig. Manson moddert op muzikaal gebied maar wat aan de laatste jaren, maar dat drieluik (Antichrist Superstar - Mechanical Animals - Holy Wood) en The Golden Age Of Grotesque blijven vooralsnog ongevenaard...

Reactie van Dan op 19-08-2014 om 21:57u


Goeie herinneringen aan deze show! Wat mij bijgebleven is, is dat Manson tijdens The Love Song opkwam in een ROOD pauskostuum... En dat terwijl 5 december voor de deur lag! Hilarisch! Voor de rest leek hij mij erg stoned, maar zoals gezegd een gave show. Zombie maakte wel veel goed, heb ''m laatst gezien in Tivoli en hoop dat hij ooit met nog zo''n grote show als deze ons land aandoet!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.