Pitfest
Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
  • 9 april:
  • Michael Schenker Group
  • 10 april:
  • Delta Sleep
  • 11 april:
  • Deadly Alliance
  • Grindpad, Taskforce Toxicator en Braggâh
  • 12 april:
  • Axel Rudi Pell
  • Hippotraktor
  • Skroetfest
  • The Exploited
    6 mei:
  • Caliban, In Hearts Wake, Cabal en Assemble The Chariots
Kalender
Vandaag jarig:
  • Becky Baldwin (Mercyful Fate) - 34
  • Charley Shackelford (Daylight Dies) - 47
  • Christophe Briand (Spheric Universe Experience) - 47
  • Johnny Dee (Doro) - 61
  • Martín Méndez (Opeth) - 47
  • Pablo Stagnaro (Six Magics) - 43
  • Robbie de Klerk (Another Messiah) - 46
  • Roy Mayorga (Stone Sour) - 55
  • Szymon Czech (producent)† - 50
  • Tim Öhrström (Avatar) - 35
  • Udo Dirkschneider (Accept) - 73

Vandaag overleden:
  • Alwin Schnoing (The Wounded) - 2023
Concertreview

Emilie Autumn en Lucas Lanthier
Op 7 december 2007 in Tivoli De Helling, Utrecht
Tekst door Nicole
Foto's door Nancy Ploeger
Het publiek dat vanavond aanwezig was om de Amerikaanse violiste Emilie Autumn aan het werk te zien bestond voornamelijk uit jonge jongens en meisjes, al dan niet in gezelschap van hun ouders. Al bij het opengaan van de deuren van een uitverkocht Tivoli De Helling klonk er een luid gegil. Vervolgens dromde de menigte zich naar binnen om zich daarna te verdringen voor de (naar mijn mening veel te dure) merchandise.

Op de site van Tivoli werd Lucas Lanthier aangekondigd als special guest, waardoor ik in de veronderstelling was dat hij deel zou uitmaken van de show van Emilie Autumn. Eenmaal binnengekomen, bleek Lanthier allang aan het spelen te zijn. Ik was helaas niet bekend met zijn muziek of zijn andere bands (Deadfly Ensemble en Cinema Strange), waardoor ik Lanthier als openingsact ook minder kon waarderen. Gehuld in een kimono en met zijn haar in twee staartjes bracht deze New Yorkse zanger jengelende liedjes ten gehore met behulp van zijn akoestische gitaar. Ook het publiek was óf niet bekend met Lanthier óf kon het ook niet waarderen, want de zaal was behoorlijk luidruchtig. Lanthier vroeg tijdens het optreden om stilte om een rustig nummer te kunnen spelen, maar zelfs dit kon het publiek niet opbrengen en daarom werd het nummer ook niet gespeeld.

Na een korte pauze werd het donker in de zaal en de intro van Emilie Autumn werd aangezet. Een ellenlang intro dat deed denken aan ouderwetse Disney kinderfilms werd aangezet, waarna The Bloody Crumpets het podium betraden. Dit keer had Emilie Autumn vijf dames, te weten The Lady Aprella, The Naughty Veronica, Lady Vecona, Lady Joo Hee en Mistress Apnea, meegenomen die meededen aan de show. Little Lucina moest helaas verstek laten gaan, vanwege een gebroken been. Nóg luider gegil volgde toen uiteindelijk Emilie Autumn zelf opkwam. Het openingsnummer was de nieuwe single 4 o'clock. Na dit nummer werden de kaarsen op het podium aangemaakt en ging men verder met nummers als Opheliac en Swallow. De eerste vioolsolo was tevens het intro op Liar. Één van mijn favoriete nummers, maar helaas was wel te merken dat er in het begin van het optreden het nodige mis ging. De zang van Emilie viel meer dan eens helemaal weg en ik vraag mij af in hoeverre er echt werd gezongen door de achtergrondzangeressen. Ook twijfel ik aan de echtheid van de vioolsolo's en de keyboardpartijen, want het keyboard was ditmaal helemaal weggewerkt in het decor. De rest van de muziek was allemaal afkomstig van tape en er werd dus vrij weinig live gespeeld.

Emilie Autumn

Toen het intro van Marry Me klonk was ik zeer verrast en verheugd ook dit nummer te horen, maar helaas bleef het bij het intro. Emilie vervolgde haar set met I Want My Innocence Back: een heerlijk dansbaar nummer met een lekkere beat. Na het drinken van een kopje thee ('Proost!') speelde Emilie weer een solo op haar zwartwit gestreepte viool. Vervolgens werden God Help Me, Misery Loves Company, Dead Is The New Alive en Let The Record Show ten gehore gebracht. Emilie en haar dames deelden spekjes uit en het publiek werd door Emilie toegesproken met 'little vampire goth babies'. Na een derde vioolsolo bleef Emilie even weg om vervolgens nog Mad Girl en het geweldige sarcastische Thank God I'm Pretty te spelen. Emilie kwam nog terug om als toegift het nummer The Art Of Suicide te spelen en als outro werd er een versie van Always Look On The Bright Side Of Life en Mad World gedraaid. Het optreden was om half elf al helemaal afgelopen, maar er zou nog een meet & greet plaatsvinden met Emilie en The Bloody Crumpets waardoor de zaal amper leegliep.

Emilie Autumn

Het was leuk om Emilie Autumn eens live te zien, maar de show eromheen was voor mij iets teveel van het goede. Met een uitgebreid decor en vijf andere dames op het podium lag er meer nadruk op het theatrale aspect dan op de muziek zelf. De show leek zelfs verdacht veel op eerdere shows, zo begreep ik van mensen die Emilie vaker aan het werk hadden gezien. Ik snap dat het theatrale aspect een onderdeel is van de show, maar toch zie ik graag de volgende keer minder theater op het podium en meer aandacht voor het spelen van de muziek. Desondanks heb ik mij goed weten te vermaken deze avond en voor de liefhebber die er geen genoeg van kan krijgen: vrijdag 25 april staat Emilie Autumn in de Effenaar en Sieben zal het voorprogramma verzorgen.

Setlist Emilie Autumn:
1. Intro
2. 4 o'clock
3. Opheliac
4. Swallow
(Vioolsolo)
5. Liar
6. I Want My Innocence Back
(Vioolsolo)
7. God Help Me
8. Misey Loves Company
9. Dead Is The New Alive
10. Let The Record Show
(Vioolsolo)
11. Mad Girl
12. Thank God I'm Pretty
13. The Art Of Suicide
14. Outro (Always Look On The Bright Side Of Life & Mad World)

Emilie Autumn
Emilie Autumn

Reactie van kim op 13-02-2008 om 18:44u


de gehele show heeft gewoon de cd meegelopen. er werd dus niet gespeeld op het keyboard en er was maar 1 vioolsolo echt. de zangpartijen waren wel echt...

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.