Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Concertreview

Marduk, Necrodeath en Saeculum
Op 7 mei 2006 in Nighttown, Rotterdam
Tekst door Lana
Foto's door Tjitze
Terwijl de zon buiten de laatste stralen gul uitdeelt aan de belangstellenden en het warme windje blote enkels streelt en korte rokjes opwaait, is de donkere, kille kelder van de Rotterdamse Nighttown the place to be voor hen die deze avond besloten hebben af te dalen naar de snerpende wereld van blackmetal. Letterlijk, want onderaan de steile trap strekt het oord der verderf zich vanavond uit. Marduk, Necrodeath en onze eigen Saeculum zullen spoedig de planken betreden.

Stipt op tijd bijt Saeculum de spits af en de voor het podium beginnen de voorste rijen plaats in te leveren voor benieuwd publiek. Vlak voor dit optreden was Saeculum nog op zoek naar een tweede gitarist, op dit moment van spel blijkt deze echter nog uit te blijven. Naar vermogen vangt de rest, besmeurd met corpsepaint en bloed, de ontbrekende noten op en voor zo'n opener klinkt Saeculum beslist niet slecht. De opener "Genetic Failure" klinkt fel en vastberaden en ook de opvolger "Etnic Cleansing" houdt de band op dreef. Niets nieuws onder de zon, weliswaar, maar ach, het geluid is prima, en de band werkt zich alleraardigst door hun eerste demo "Exordium" heen. Razende black marcheert in een rap tempo het podium(pje) af. "Benighted" is de afsluiter, eveneens het sterkste nummer van de set. Tempowisselingen en de daarmee gepaarde muzikale spanningen doen een band als Saeculum goed.
Naast de muziek weet ook vocalist Molestator de toeschouwers bezig te houden met zijn toegewijde presentatie die helemaal in de sferen van de ultieme black verkeert.

Saeculum

Na een krappe 6 nummers sluiten de poorten der Saeculumstygein zich en volgt er een razendsnelle wisseling van de wacht. De verse gele rakker schuimt nog olijk als Necrodeath alweer de eerste snaren en trommels aanslaat. Vanuit rood rook, gelijk vlammentongen, doemt de band op met hun wervelende set.
Necrodeath is de op deze bill een vreemde eend in de bijt. Spelen Marduk en Saeculum pure black, Necrodeath is eerder een thrashband die al 20 jaar lang een enkele keer van een blekkie walletje meesnoept. Je moet er dus van houden en je moet er ook maar net zin in hebben.
De band heeft wel overduidelijk zin in het optreden. Ik wat minder, daar Necrodeath mij niet kan bekoren, maar volk dat de thrash-black van deze heren wel op handen draagt weet zich vanavond wel raad met de Italianen.

Necrodeath

Aanstekelijke, rammende en opzwepende thrash gaat er bij menig man en vrouw in als koek. De meezingers worden uit volle borst meegezongen en dikwijls doen de riffs mij sterk aan Slayer denken. "Mater Tenebrarum", "At The Roots Of Evil" en "Perseverance Pays" krijgen heel wat vuisten de lucht in en de cover "Black Sabbath" van (hoe verzin je het!) Black Sabbath is voor velen een moment van herkenning (hoewel het nummer i.m.o. aardig is verneukt ) en "Church's Black Book" wordt voorafgegaan door een kerkelijk intro.
Ook nu is frontman Flegias een waar toneelbeeld aan bewegingen, gebaren en souplesse. In combinatie met de evil-rode rook levert dit aangenaam vermakelijke doch gemoedelijke beelden op.
Het doek valt met "Countess Bathory". Op naar Marduk.

Necrodeath

Na het laatste optreden van deze band in de Utrechtse Tivoli kan Marduk bij mij niet meer stuk. Na een inkakperiode zijn de Zweden weer helemaal back to business. En hoe. Maar tegelijkertijd heeft het perfecte optreden in Tivoli hoge verwachtingen tot stand gebracht. Goedkeuren is niet moeilijk, kritiek leveren is nog makkelijker. Dus Marduk mag zich vanavond flink gaan uitsloven, ondanks de hoge ogen die gegooid worden.
Welnu, dames, heren, jongens, meisjes, dit kan ik u zeggen: Marduk rost, Marduk mept, Marduk kotst en heeft schijt aan vriend en vijand. "Dit is Marduk, take it or leave it", vanaf de opkomst van deze veelbesproken band en de eerste noten van "Blutrache" is deze houding overheersend, de toon is gezet en Marduk is niet te stuiten.
Contact met het publiek is er nauwelijks. Of eigenlijk zo goed als niet. Ouwehoer Legion heeft plaats gemaakt voor de zwijgzame, in zichzelf gekeerde Mortuus en ook de rest van de band heeft meer oog voor eigen instrument dan voor de zaal. Maar is dat erg? Is dat vervelend? Storend? Bezwaarlijk?
Nee. Want middels deze aanpak zet Marduk keer op keer een dijk van een optreden neer. Compromisloos, agressief, retestrak en vlijtig. Muziek en gekrijs gaan door merg en been, niemand blijft gespaard. Tijdens de eerste nummers wordt zelfs de pit een feit, hoewel Nighttown slechts gemoedelijk gevuld is en de meeste bezoekers niet echt in zijn voor een potje beuken.

Marduk

Marduk is vanavond goed voor 15 nummers. "Sulphur Souls", "The Hangman Of Prague", "Azrael", "World Funeral", "Slay The Nazarene", "Panzerdivision Marduk", "Burn My Coffin"stuk voor stuk killers, stuk voor stuk beestachtig gespeeld. Met "On Darkened Wings" als mijn persoonlijke uitschieter. Mensen, wat is dit nummer kwadaardig en live wordt de lading alleen maar verdubbeld.
Na de hekkensluiter "Throne of Rats" loopt de band even gemakkelijk weg als dat ze opkomt. Deze keer geen toegift (hoewel het er wel heel even op leek), geen bloedspuwing, geen glimp van Marduk. Finito. Afgelopen.

Marduk
Marduk

Pitfest

Reactie van deathmarch op 06-01-2007 om 13:21u


ik vondt marduk maar fucking slecht integendeel van seacullem die waren onwijs goed

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.