Het lijkt wel alsof er vandaag twee hoofdacts geprogrammeerd zijn, want veel bezoekers zijn niet alleen voor de chte hoofdact gekomen, maar ook voor Blackbriar. De bijval na elk nummer is voor een voorprogramma bijna uitzinnig te noemen. Verrassend? Geenszins, want de Assense groep heeft met Zora Cock goud in handen. De zangeres met de onderscheidende stem windt binnen de kortste keren het publiek om de vingers. Samen met de heren pakt ze de zaal in met betoverende symfonische metalcomposities die in veel gevallen blijven hangen. Vooral The Sance, Arms Of The Ocean, Selkie en Lilith Be Gone zijn uitstekende visitekaartjes.
Het zestal heeft bovendien flinke stappen gemaakt als het gaat om performance. Het optreden staat als een huis en de presentatie is zeer overtuigend. De bandleden zijn zeer beweeglijk en Cock komt zelfverzekerder dan ooit over. Hoewel het geluid zeker aan het begin van het optreden wat krachtiger had gemogen, zodat met name de drumpartijen wat meer power hebben, is het volop genieten van het optreden. Er is dan ook veel beweging in het publiek en na elk nummer is de reactie uitbundig. Blackbriar zet een ijzersterk optreden neer. Sterker nog, het beste optreden in het bestaan van de band is een feit. Chapeau!
Vandaag viert Charlotte Wessels niet alleen haar verjaardag, maar ook dat ze drie jaar geleden begon met haar Patreon-pagina. Dankzij een trouwe groep fans die haar via dat platform financieel ondersteunt, kan ze van muziek maken leven. Na twee albums bracht de zangeres samen met haar begeleidingsband eind vorig jaar in Utrecht voor een volgepakt Ronda voor het eerst haar eigen nummers live ten gehore. Vandaag zijn er helaas veel minder bezoekers aanwezig om de muzikanten te ondersteunen, al is er wel een die-hardgroep Patreons aanwezig om voor een positief geluid uit het publiek te zorgen. Ook de anderen lijken zich prima te vermaken.
De set toont grote overeenkomsten met die van Utrecht. In vergelijking met toen staan er twee nummers minder op de lijst. Fools Parade, Lizzie en Masterpiece ontbreken, maar daarvoor in de plaats krijgen we wel de premire van Mary On A Cross, de cover van Ghost, waarvan de studioversie gisteren online ging. Die studioversie is al geslaagd, en ook de live-versie is dik in orde. Het duet van Wessels met Zora Cock (She didnt go home yet) is een mooie match en is beslist een van de hoogtepunten van de show. Andere highlights zijn Venus Rising, het epische Soft Revolution en het instrumentale Combustion, waarin Wessels even van het podium verdwijnt om alle ruimte te geven aan de anderen. Joey de Boer imponeert met zijn energieke en krachtige drumwerk, maar niets gaat boven het onderscheidende soleerwerk van gitarist Timo Somers. Wat een klasbak!
De uitvoering van de nummers is professioneel en dik in orde. Laat dat maar aan Wessels, Joey de Boer (drums), Otto Schimmelpenninck van der Oije (bas) en Timo Somers (gitaar) over. De podiumervaring betaalt zich uit. Sophia Vernikov (keyboards) is veel minder ervaren (ze studeerde recentelijk in Amsterdam af), maar kwijt zich prima van haar taak. Af en toe komt Wessels naast haar staan om ook achter een keyboard plaats te nemen, waarop zij loops voor de vocalen regelt. Het is wel jammer dat de achtergrondvocalen van de anderen nauwelijks tot niet te horen zijn en vrij veel kunstmatig opgelost lijkt te zijn. Met de kwaliteiten van de anderen zijn er betere oplossingen voorhanden, zo blijkt uit de zang van Somers in Victor. Wessels zelf presteert beter dan in Utrecht. De schoonheidsfoutjes in A Million Lives heeft ze achtergelaten in de Domstad. Klasse!
De show toont net als de setlist veel overeenkomsten met die van Utrecht. Zo komen Kiki Boot en Lidewij Boter het podium op voor acrobatische dans-acts, een spectaculaire toevoeging aan het optreden. Dit keer begrijpelijkerwijs geen Alissa White-Gluz, maar wel Elianne Anemaat. De celliste verrijkt I Forget, waarin Wessels klarinet speelt, net als aan het begin van de show. Al vroeg tijdens het optreden worden er slingers de zaal ingeschoten, waarvan grappig genoeg een deel voor de ronde projectie blijft hangen. Het past wel bij het thema van vandaag, de verjaardag van Wessels. Ze wordt uiteraard toegezongen op deze feestelijke avond, die meer publiek had verdiend.
Setlist Charlotte Wessels:
1. Ouverture
2. Human To Ruin
3. Superhuman
4. Afkicken
5. The Phantom Touch
6. Venus Rising
7. Source Of The Flame
8. Cry Little Sister (Gerard McMann-cover)
9. Good Dog
10. Toxic
11. Mary On A Cross (Ghost-cover)
12. I Forget
13. Victor
14. A Million Lives
15. F.S.U. (2020)
16. Combustion (Delain-cover)
17. The Final Roadtrip
18. Soft Revolution
19. Against All Odds
Toegift:
20. All You Are
Setlist Blackbriar:
1. I'd Rather Burn
2. The Sance
3. Selkie
4. Arms Of The Ocean
5. Fairy Of The Bog
6. Deadly Diminuendo
7. Lilith Be Gone
8. Crimson Faces
9. Until Eternity