De avond wordt geopend door het monstergezelschap Lordi. In een ver verleden won de band het Eurovisiesongfestival, maar daarna echt doorbreken lukte niet voor deze Finnen. De band heeft onlangs het achttiende(!) studioalbum uitgebracht en opent de show met het nieuwe nummer Dead Again Jayne, om vervolgens gelijk over te gaan naar de klassieker Would You Love A Monsterman? Het geluid staat echter niet al te hard en de gitaren staan in het begin slecht in de mix, waardoor pas in de tweede helft van het optreden de sfeer er beter in komt. Na het eveneens nieuwe Lucyfer Prime Evil volgt een redelijk overbodige gitaarsolo, die overigens wel frontman Mr. Lordi de mogelijkheid geeft om wat extra's aan te trekken. Tijdens het daaropvolgende Devil Is A Loser verschijnt hij met twee grote vleugels op zijn rug, die gedurende het nummer nog openklappen ook. Zo is er toch aardig wat show voor een openingsband. Het publiek wordt nog wel even goed opgewarmd middels de hit Hard Rock Hallelujah, die wel goed ontvangen wordt.
Vreemde eend in de bijt is Babymetal, maar dat is eigenlijk altijd het geval wanneer deze Japanse formatie geprogrammeerd wordt. Het optreden wijkt op alle vlakken af van de andere twee bands. Snoeiharde moderne metal wordt gecombineerd met J-pop tot een unieke muur van geluid. Zodra het spektakel begint, dringen mensen zich naar voren om het van zo dichtbij mogelijk te zien of te filmen. Het draait vooral om de drie jongedames, waarvan er twee toch voornamelijk als danseres dienen terwijl leadzangeres Su-metal de meeste vocalen voor haar rekening neemt. Onder het genot van een aardige lichtshow wordt een goed ingestudeerde dansshow opgevoerd, wat voor de afwisseling ook wel eens leuk is. De niet-kenners zoals ondergetekende herkennen gelukkig de hitsingles Gimme Chocolate en Road To Resistance nog wel, wanneer die aan het einde voorbijkomen. Waarom deze act met Sabaton op tour is, weet ik na het optreden nog steeds niet. Het past totaal niet in de avond.
Het is alweer een jaar geleden dat Sabaton het tiende album The War To End All Wars uitbracht. Vorig jaar waren de Zweden te zien op diverse festivals, nu is eindelijk de normale tour aan de gang. Na een stukje van de intro's van zowel het laatste album als The Art Of War begint de show pas echt. Natuurlijk opent Sabaton met Ghost Division, waarbij gelijk duidelijk wordt waarom Rusland en Oekraïne te weinig munitie hebben. Het buskruit knalt vanavond allemaal in Amsterdam. Het podium is redelijk hetzelfde aangekleed als drie jaar geleden in AFAS Live, met prikkeldraad aan de voorkant en natuurlijk een tank waar drummer Hannes van Dahl op zit. De setlist is gelukkig aardig anders. Op veler verzoek (volgens frontman Joakim Brodén tenminste) is een oud, snel nummer toegevoegd: Into The Fire. Daarna volgt de Zweedse versie van Carolus Rex, welke een stuk minder luid wordt meegezongen dan wanneer de Engelstalige wordt uitgevoerd. Toch blijft het genieten bij die klassieker. Zeker vanavond, want het geluid is best goed te noemen (in ieder geval ter hoogte van de geluidsman, waar ik sta op de vloer). En vanwege het scherm achter het podium is ook alles goed te volgen, want er zijn diverse camera's aanwezig om het optreden te filmen. De beelden worden overigens afgewisseld met film en animaties die bij de nummers passen.
Na een song in het Zweeds is het tijd voor een paar woordjes Nederlands van de drummer, die hij ongetwijfeld van zijn vrouw geleerd heeft. Zo ook de immer terugkerende kreet "broek uit, op je hoofd" die uit het publiek klinkt, waar hij toch resoluut "nee!" tegen zegt. Ook Joakim begint er niet aan. Waar wel aan begonnen wordt, is een aanzienlijk blok met tracks van de laatste twee platen, die beide over de Eerste Wereldoorlog gaan. Met Sarajevo begint deze portie logischerwijs. Opvallend hierin zijn twee nieuwe singles. Tijdens de onlangs uitgebrachte cover van Motörhead's 1916 schijnen veel mensen met de lamp op hun telefoon om een redelijk indrukwekkend aanzicht te creëren. Ook het nieuwe Father komt voorbij, maar wordt minder goed ontvangen. Waarschijnlijk kent nog niet iedereen het nummer goed genoeg. Tijdens het aansluitende en bijpassende Attack Of The Dead Men verschijnt de band weer met gasmaskers op het podium en spuit de crew met 'gifgas'. Deze crew is overigens de hele show vrij actief, want bij diverse songs verschijnen er acteurs om de nummers van wat extra animatie te voorzien. Publieksparticipatie is er dan weer tijdens Red Baron en kort daarvoor 'sneeuwt' het gedurende Soldier Of Heaven. Niemand kan beweren dat er bij een Sabaton-optreden niets gebeurt. Net voor Chrismas Truce gaan de lampjes van de telefoons weer aan en verschijnt er een piano op het podium. Met dit sfeervolle nummer sluit de band het optreden af.
Nou ja, er volgt natuurlijk nog wel een toegift, want enkele vaste krakers zijn nog niet gespeeld. Het publiek gaat nog even los bij de uptempo klassiekers Primo Victoria en Swedish Pagans (inclusief drumsolo). Daarna rest echter alleen nog To Hell And Back, waarmee er een einde komt aan deze erg vermakelijke show in de uitverkochte Ziggo Dome.
Setlist Sabaton:
1. Ghost Division
2. Bismarck
3. The Last Stand
4. Into The Fire
5. Carolus Rex
6. Winged Hussars
7. Sarajevo
8. Stormtroopers
9. 1916 (Motörhead-cover)
10. Soldier Of Heaven
11. Dreadnought
12. The Red Baron
13. Father
14. The Attack Of The Dead Men
15. Christmas Truce
Toegift:
16. Primo Victoria
17. Swedish Pagans
18. To Hell And Back
Setlist Babymetal:
1. Babymetal Death
2. Megitsune
3. Pa Pa Ya!!
4. Metalizm
5. Monochrome
6. Gimme Chocolate!!
7. Road Of Resistance
Setlist Lordi:
1. Dead Again Jayne
2. Would You Love A Monsterman?
3. Thing In The Cage
4. Blood Red Sandman
5. Lucyfer Prime Evil
6. Devil Is A Loser
7. Who's Your Daddy?
8. Hard Rock Hallelujah
Meer foto's vind je op onze Facebook-pagina!