Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Dear Mother en For I Am King
Op 14 mei 2022 in De Helling, Utrecht
Tekst door Jeffrey
Foto's door Eddy Jolen
Yes! Eindelijk kan Dear Mother het podium op om het debuutalbum Bulletproof te promoten. Die plaat verscheen vorig jaar al, maar vervolgens begon het lange wachten en het intensieve voorbereiden. Na een try-out-show in het Belgische Ittre is een dag later De Helling te Utrecht het toneel van de albumreleaseshow.

Dear Mother in Utrecht

Het contrast kan bijna niet groter als je van het felle daglicht en fluitende vogels op een zonovergoten, zeer aangename lentedag de zaal in de Domstad betreedt. Daar is het immers donker en komt de metal van For I Am King hard, doch op een prima volume, uit de boxen. Voor de metalcoreformatie is het al weer meer dan twee jaar geleden dat deze op het podium stond. Dat is te merken, zowel aan de zenuwen van frontvrouw Alma Alizadeh als de wat onwennige pauzes tussen de nummers. Toch krijgt het kwintet veel bijval van de reeds in groten getale aanwezige bezoekers. Het komt op Nationale Molendag nog niet tot een gewenste pit, maar er staan meerdere geïnteresseerden en fans te headbangen en mee te knikken. Terecht, want behalve het charisma van Alizadeh valt vooral het voor metalcorebegrippen bovengemiddelde gitaarwerk van het gitaristenduo in positieve zin op en komt vooral This Is A Warning vandaag uitstekend uit de verf. Hoewel For I Am King weleens strakker heeft staan spelen, is het prettig om het gemotiveerde vijftal weer live te zien.

Zoals reeds gemeld, is het lang wachten geweest op de eerste liveshow van Dear Mother. Er is dan ook zowel opluchting als opwinding dat het vandaag zover is. Van heinde en verre (er is zelfs een fan uit Paraguay) zijn er geïnteresseerden en liefhebbers naar Utrecht gekomen. Niet voor niets, want de door Merel Bechtold opgerichte band geeft ze waar voor hun geld door het hele album inclusief bonustrack te spelen en er zijn nog een paar verrassingen, waarover straks meer.

Dear Mother @ De Helling, Utrecht, 15-5-2022. Foto door Eddy Jolen.

Behalve de vaste bandleden Merel Bechtold en David ‘Pear' Hruska zien en horen we Ferry Duijssens op gitaar, Kane van Diepen (Encrypted Apocrypha, Torn From Oblivion) op bas en Ruben Israel op drums. Vast bandlid Joey de Boer zit vanavond helaas niet achter het drumstel, want een tijdje geleden heeft hij een blessure opgelopen door een laptop op zijn tenen te laten vallen. Wel spreekt hij tot grote vreugde van de fans tegen het einde van de set het publiek toe.

Vanaf het begin staat het optreden als een huis. Knap, aangezien het de eerste keer is dat het kwintet in deze samenstelling speelt. Het geluid staat prima afgesteld en mede daardoor komen de nummers live uitstekend tot hun recht. Vanaf opener Means To No War staan zowel de muzikanten op het podium als de bezoekers in de zaal te genieten. Bechtold staat met een big smile te spelen en Pear weet met zijn charisma de harten van veel fans te winnen, mocht hij dat al niet eerder hebben gedaan. Er ontstaat daardoor al snel een wij-gevoel. Niet voor niets wordt er gesproken van een Dear Mother-familie.

Hoewel het niveau van de tracks dichtbij elkaar ligt, zijn het Satellite, A Soul For Hire en The Ones Below die net wat extra hebben. Dat komt vandaag vooral doordat in die nummers de cleane zang van David mooi naar voren komt. Daarnaast valt de prachtige sample in The Ones Below op. In enkele andere songs, vooral de stevige, wordt hij soms overstemd door de instrumentatie of maakt hij wat schoonheidsfoutjes. De bezoekers vergeven het hem snel, want Pear toont zich een buitengewoon charismatisch, energiek en gemotiveerd man. Meerdere dankwoorden worden gericht aan de andere bandleden en de fans. Soms zijn de toespraken wat aan de lange kant (Joey: “Give this man a microphone and he won't shut up”) en dat haalt de vaart wel wat uit het optreden.

Dear Mother @ De Helling, Utrecht, 15-5-2022. Foto door Eddy Jolen.

En Bechtold? Het is gaaf om te zien dat ze niet alleen maar powerakkoorden speelt, waartoe ze zich bij Delain op het podium veelal beperkte, maar veel meer kwaliteiten toont met haar leads in bijvoorbeeld Wildfire en haar soleerwerk in meerdere tracks. Daarnaast valt op dat ze af en toe zingt en zelfs grunt. Dat laatste doet ook sessiebassist Van Diepen links naast haar. Verrassend is het intieme, akoestische Palace, waarvoor alleen Bechtold en Pear op het podium blijven. Het levert bij meerdere fans kippenvel op en er zijn zelfs liefhebbers die het refrein meezingen.

Hartverwarmend, en dat geldt eigenlijk voor de hele show, die bovendien vermakelijk is. Neem nu de verrassende cover van de Backstreet Boys-hit Everybody, lekker fout en stevig. Na een korte pauze krijgt het publiek nog een toegift met uitschieter 12 Years In Exile en Symbiose. Daarna is het echt voorbij en kan iedereen terugkijken op een zeer geslaagde albumreleaseshow van Dear Mother, waarvan we ongetwijfeld nog meer goeds te horen gaan krijgen.

Setlist Dear Mother:
1. Means To No War
2. An Eye For An Eye
3. Satellite
4. Wildfire
5. Vertigo
6. A Soul For Hire
7. The Ones Below
8. Invincible
9. Heart
10. Palace
11. Fade In
12. Everybody (Backstreet Boys-cover)
13. 12 Years In Exile
14. Symbiose

Dear Mother @ De Helling, Utrecht, 15-5-2022. Foto door Eddy Jolen.

Met dank aan Eddy Jolen van Metal & More voor de foto's.

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.