“Dames, we vinden jullie muziek tof. Willen jullie onze show in Lille openen? En als dat goed gaat, gaan jullie dan met ons mee op tour?” Als je die vraag krijgt van Rammstein, dan zeg je daar geen nee tegen. En zo komt het dat Nairi Badal en Adélaïde Panaget als Duo Jatekok (genoemd naar een stuk van de Hongaarse componist Kurtág) vanavond op een eigen podium hoog boven het publiek uittorenen. Ze spelen op twee piano’s en met vier handen het album Klavier van Rammstein.
Hoewel het muzikaal niet vervelend in het gehoor ligt, is het pianospel te rustig. Het publiek verlegt zijn aandacht, al volgt na elk nummer een braaf applausje. Doordat beide dames, allebei klassiek geschoolde pianistes, achter hun instrument zitten is er ook weinig te zien op het podium. Een welkome afwisseling zijn de nummers waarbij ze een deel van de tekst meezingen. Zo wordt het instrumentale Du Hast op aandoenlijke wijze verfranst naar Du ‘Asst. Waar een supportact vooral het publiek moet opwarmen, lukt dat hier maar mondjesmaat. Gelukkig is dat met de temperaturen ook niet helemaal nodig.
De organisatie had al rekening gehouden met deze temperaturen en adviseert iedereen zich luchtig te kleden en een hoed/petje, zonnebrand en een leeg flesje zonder dop mee te nemen. Er zijn extra watertappunten geplaatst. Tijdens de avond zelf valt de temperatuur mee: het koelt al af en het briesje is aangenaam. Mede dankzij het hitteplan lijken er zich geen incidenten voor te doen. Om 20.30 uur zou Rammstein aantreden, maar tien minuten te vroeg worden we al verrast door een harde knal en zet drummer Cristopher "Doom" Schneider Was Ich Liebe in. Iedereen is direct goed wakker als de bandleden één voor één opkomen vanuit een luik in het podium. Een opvallend sobere opkomst in vergelijking met andere tours. In de eerste helft van de set wisselen ze materiaal van de nieuwe plaat Rammstein af met oude krakers als Links 2-3-4 en Sehnsucht. Die klassiekers worden strak neergezet en goed ontvangen. Voor Rammsteinbegrippen begint de show eenvoudig met veel lichten, banners die naar beneden vallen en relatief bescheiden vuur(werk).Het nieuwe Puppe toont weer een kenmerkend Rammsteintoneelstukje als zanger Till Lindemann een enorme kinderwagen de bühne op rijdt en deze in vlammen zet. Bij de grote finale knallen confettikanonnen open, zowel bij het podium als op drie locaties in het publiek, en worden zwarte papiersnippers rondgeblazen. Het intieme Diamant, enkel begeleid door toetsen en bas, is een goed voorbeeld van de nieuwe plaat die laat zien en horen dat de nadruk ligt op het vertellende en tekstuele aspect. De prachtig gezongen ballade valt helaas wat weg tussen het gebeuk. Dat muzikale geweld blijkt uiteindelijk tot op acht kilometer afstand nog hoorbaar te zijn, bijvoorbeeld in Capelle aan den IJssel.
Tijdens de remix van Deutschland dansen vier figuren in zwarte outfits met lichtgevende lijnen op het podium, waarna de band het nummer speelt. Samen met het swingende Radio is dit een ijzersterk duo van de nieuwe plaat. Er is oog voor detail als de lichten wit zijn, wat samen met de zwarte aankleding en invallen van de schemering een knipoog is naar de zwart-witclip van deze meezinger. In dit tweede deel van de show ligt de nadruk echter duidelijk op klassiekers en zijn kosten noch moeite gespaard voor vuurwerk en andere effecten. Zo is de kookpot bij Mein Teil weer te zien en rijdt er zelfs een mini-tank het podium op om toetsenist Christian "Flake" Lorenz in vuur en vlam te zetten. Bij Du Hast gaat vuurwerk van het podium naar de torens, terug en vervolgens naar boven. En iedereen in De Kuip voelt meerdere malen de warmte van de vlammen bij het meeslepende Sonne. Ohne Dich is een mooie, ingetogen afsluiter met een zee aan telefoonlichtjes en aanstekers in het publiek.
Als toegift volgt een nieuwe versie van Engel vanaf het podium van de supportact. De pianoklanken van Duo Jatekok, de zware bas van Till en achtergrondvocalen van andere bandleden maken het tot een bijzondere performance. Daarna loopt de frontman terug, terwijl de rest crowdsurfend in drie opblaasboten richting podium gaat. Wie de clip Ausländer kent, zal herkennen dat de band hier als ontdekkingsreizigers in een soortgelijke boot over zee gaat. Het hele veld doet mee bij dit nummer. Na überklassieker Du Riechst So Gut is Pussy de onvermijdelijke afsluiter, waarbij een triomfantelijke Till langs het publiek gaat met een enorme penis die witte confetti spuit.
Na enkele minuten keert Rammstein terug voor het gelijknamige Rammstein en beuker van jewelste Ich Will. Aan vuurwerk, vuur en ander spektakel geen gebrek. Met een dankwoord van Till nemen de Duitsers knielend afscheid. Van een optreden is eigenlijk geen sprake meer: dit is een imposante show die tot in de puntjes is geregisseerd en uitgevoerd, zoals te zien is aan de laatste vlammen die precies op de maat van de basdrum uit de machines komen. Voor wie het gemist heeft of nog een keer dit zinderende spektakel wil aanschouwen: volgend jaar staat Rammstein op 24 juni in het Goffertpark in Nijmegen. Het is dus best mogelijk dat het wederom een flink warme show zal zijn.
Setlist:
1. Was Ich Liebe
2. Links 2-3-4
3. Tattoo
4. Sehnsucht
5. Zeig Dich
6. Mein Herz Brennt
7. Puppe
8. Heirate Mich
9. Diamant
10. Deutschland (Remix Richard Z. Kruspe)
11. Deutschland
12. Radio
13. Mein Teil
14. Du Hast
15. Sonne
16. Ohne Dich
Toegift 1
17. Engel (met Duo Jatekok)
18. Ausländer
19. Du Riechst So Gut
20. Pussy
Toegift 2
21. Rammstein
22. Ich Will
Meer foto's vind je op onze Facebook-pagina!