Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Concertreview

Female Metal Voices Tour
Op 20 oktober 2018 in Willemeen, Arnhem
Tekst door Jeffrey
Foto's door Anrico van der Linden
Maar liefst vijf bands op één avond. Dan mag je gerust spreken van een mini-festival. De Female Metal Voices Tour doet ook Arnhem aan en dat zorgt een week na FemME voor een uitverkocht huis. Kobra And The Lotus en Butcher Babies zijn de grote publiekstrekkers, maar je krijgt er vandaag ook nog Skarlett Riot, Ignea en MartYriuM bij.

Allereerst MartYriuM. Sinds een week heeft de Maltese blackmetalband een nieuwe zangeres: Mikaela Attard. En dat terwijl op 8 mei nog Sandra Misanthrope aangekondigd werd als nieuwe frontvrouw. Praktische redenen, zoals afstand, leidden tot een scheiding van de Noorse schone met de Zuid-Europese formatie. En zo kon het dat op Stonehenge eind juli Sandra nog te zien was op het podium en op FemME het publiek kennismaakte met Mikaela, die vandaag met een duivelsmasker op verschijnt. Het is ongelooflijk hoeveel progressie zij binnen een week heeft doorgemaakt. Ze staat als een tijger zelfverzekerd op het podium en met haar uitdagende latex-outfit windt ze al snel een aantal bezoekers om haar vingers. Ze krijst à la Dani Filth, screamt als Alissa White-Gluz, maar laat aan het eind van het optreden tevens horen over goed, krachtige cleane vocalen te beschikken, die bij navraag op het aankomende studiowerk te horen zullen zijn.

Instrumentaal is het wat minder overtuigend. Zo heeft de drummer moeite om het tempo bij te houden en klinkt het dus niet overal even strak. Er is dus nog wel werk aan de winkel en het is goed voor te stellen dat een deel van de aanwezigen de combi van black metal en een schaars geklede zangeres moeizaam of niet te rijmen vindt. Ondanks dat het songmateriaal niet heel erg memorabel is (behalve Rise en het opmerkelijke, afsluitende Outro met hoog meezing-gehalte), krijgt de openingsact de handen op elkaar van de bezoekers, waaronder de trotse ouders van Mikaela.

MartYriuM @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

De nummers van Ignea blijven makkelijker hangen. De Oekraïense band is nog niet heel lang actief (sinds 2013, destijds als Parallax), maar heeft met zijn moderne metal met oriëntaalse, symfonische en prog-elementen plus elektronica wel veel indruk gemaakt. Dat doet het kwintet vandaag ook. De songs nodigen uit tot bewegen en headbangen (de kracht van de breakdown van Chorne Polumia komt goed door), mede geholpen door de redelijk goede afstelling van het geluid. De riffs zijn scherp, de ritmesectie sterk en de zang van Helle Bogdanova, die wisselt tussen melodieus en extreem, past prima in het geheel. Ze moet het niet hebben van een groot bereik, maar komt met fijne en sfeervolle melodieën. Alexandria is een catchy visitekaartje met oriëntaalse elementen die treffend verwerkt zijn.

Tijdens de nieuwe single Queen Dies klappen veel toeschouwers al mee en dat doen ze ook bij de uitstekende afsluiter Leviathan, waarop iedereen met het hoofd meedeint. Ook het overtuigende Şeytanu Akbar kan op veel bijval rekenen. Toetsenist Evgeny Zhytnyuk geeft hair metal een nieuwe dimensie door tijdens het headbangen meermaals zijn haar meermaals verstrikt te zien raken in de bevestigingen van de banner. Er is weinig bewegingsruimte, maar Ignea imponeert met een actieve presentatie en energieke nummers die snel blijven hangen.

Ignea @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

De muziek van Skarlett Riot is toegankelijker. Denk aan radiovriendelijke zanglijnen à la Paramore in combinatie met eenvoudige riffs (die soms aan Lamb Of God doen herinneren, zoals die bij aanvang van Empty Inside) en af en toe melodieuze en harmonieuze gitaarleads. In sommige fases beukt de Engelse formatie erop los, maar soms gaat het gaspedaal eraf, zoals tijdens Empty Inside. De nummers zitten logisch in elkaar en zijn compact. Elke track heeft een catchy refrein van Chloe 'Skarlett' Drinkwater en soms een memorabele riff. Toch speelt men heel erg op safe en daardoor verslapt de aandacht halverwege de set. Als je de nummers niet goed kent, lijken ze iets te veel op elkaar en treedt een gevoel van inwisselbaarheid op. Veel nummers komen van het meest recente Regenerate (2017). Skarlett, die regelmatig op een riser gaat staan om het publiek vervolgens bij de show te betrekken en zich ook nog even tussen het publiek meldt, maakt een solide indruk, al heeft ze af en toe moeite om de hoge noten te halen. De enthousiaste uitvoering van de bandleden stelt de fans echter tevreden. Stand Alone, The Wounded en Warrior sluiten het degelijke concert sterk af.

Skartlett Riot @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Tijdens de show van Skarlett Riot is Willemeen inmiddels stampvol gelopen. Hoewel er een groepje fans specifiek voor die band aanwezig is, komen de meeste bezoekers voor Kobra And The Lotus en Butcher Babies. Eerstgenoemde neemt het tweeluik Prevail vanuit Canada onder de arm mee naar Gelderland en start overtuigend met Losing My Humanity. Direct blijkt dat een headlinerwaardig optreden zal volgen. De bandleden stralen veel overtuigingskracht uit en de immer fraai gestylde Kobra Paige zingt de sterren van de hemel. Het geluid staat hard afgesteld, maar is gelukkig definieerbaar. Slechts Specimen X (The Mortal Chamber) heeft wat minder impact. Light Me Up is juist een fraai hoogtepunt met aan het einde een duosolo. In dit nummer komt de zang van Kobra heel mooi door. Ze draagt het op aan haar zus, die door een moeilijke tijd gaat.

De bandleden stralen veel speelplezier uit en hebben veelvuldig onderling contact. Drummer Marcus Lee is een meester in het headbangen en staat af en toe op. Bassist Brad Kennedy gooit t-shirts in het publiek. Het volgende hoogtepunt is My Immortal (inclusief alle “hey”s), vooral dankzij het rustige stuk met glaszuivere vocalen van Kobra (“Come and set me free”). In het rockende Velvet Roses tonen gitaristen Jasio Kulakowski en Ronny Gutierrez samen hun technische vaardigheden. Ze poseren samen met Brad voor de fotografen. De enige kritiek die je zou kunnen hebben, is dat alle songs van Prevail komen en dat fans van het oudere werk er vandaag bekaaid afkomen. Diezelfde mensen moeten toch toegeven dat de show overtuigend eindigt met een prachtige uitvoering van You Don’t Know en een solide uitvoering van Gotham. Kobra And The Lotus is voor velen de winnaar van de avond.

Kobra And The Lotus @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Maar het is nog niet voorbij. Butcher Babies betreedt als laatste het podium en trekt een heel ander publiek dan de voorgaande bands. Fans van Kobra en Skarlett Riot doen een stap richting bar en fans van Heidi Shepherd en Carla Harvey melden zich vooraan voor een feest. En dat wordt het. Al heel vroeg in de set met Burn The Straw Man en tot grote vreugde van veel fans Monsters Ball. Er ontstaat dan al snel een pit. De fitte Heidi toont haar lenigheid en maakt meerdere keren een hoge sprong van de riser af. Carla doet het wat rustiger aan op sportief gebied, maar werkt zich wel in het zweet, net als drummer Chase Brickenden. Ook gitarist Henry Fury laat zich veelvuldig zien. Hij stuitert over het podium. Bassist Jason Klein blijft het hele optreden rechts in de hoek staan en blijft daarmee anoniem.

Butcher Babies @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Het draait natuurlijk om het vocale duo. Er is veel interactie tussen de dames, die al jaren niet meer met slechts tape over de tepels spelen, en het uitzinnige publiek dat staat te headbangen op POMONA (Shit Happens). Velen schreeuwen mee met Dead Man Walking en tijdens Gravemaker komen de grooves goed aan. In Oceana laten de dames, die veel grunten en screamen, horen ook met hun cleane zang wel wat in hun mars te hebben, al zijn er ook wat schoonheidsfoutjes.

Het draait vooral om het feest. Jimmy de pitmaster wordt door Heidi en Carla aangespoord om de pit in gang te houden en dat lukt goed. Er is veel beweging dichtbij het podium tot aan de geluidstafel en er staat een flink aantal fans de teksten mee te schreeuwen. De toegift bevat nog meer meezingers, waaronder They’re Coming To Take Me Away en Look What We’ve Done. Als je dan kijkt wat Butcher Babies heeft gedaan, is het muzikaaltechnisch wellicht onopvallend en inhoudelijk niet spannend, maar Heidi en Carla weten er samen met de drie andere bandleden wel een feest van te maken. In die opzet is het concert zeker geslaagd. Ook de andere bands van Female Metal Voices Tour op de avond stemden doorgaans tot tevredenheid, met Ignea en Kobra And The Lotus als uitschieters.

Butcher Babies @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Setlist Butcher Babies:
1. Korova
2. Burn the Straw Man
3. Monsters Ball
4. The Butcher
5. Headspin
6. Grim Sleeper
7. The Huntsman
8. POMONA (Shit Happens)
9. Dead Man Walking
10. Gravemaker
11. Oceana

Toegift:
12. They’re Coming To Take Me Away
13. Lilith
14. Look What We’ve Done
15, Manolia Blvd.

Butcher Babies @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Setlist Kobra And The Lotus:
1. Losing My Humanity
2. TriggerPulse
3. Specimen X (The Mortal Chamber)
4. Light Me Up
5. Let Me Love You
6. Hell On Earth
7. Ribe
8. My Immortal
9. Velvet Roses
10. You Don’t Know
11. Gotham

Kobra And The Lotus @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Skarlett Riot:
1. Break
2. The Storm
3. Empty Inside
4. Closer
5. Calling
6. The Wounded
7. Stand Alone
8. Warrior

Skarlett Riot @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Setlist Ignea:
1. Sputnik
2. Alexandria
3. Queen Dies
4. Chorne Polumia
5. Halves Rupture
6. Şeytanu Akbar
7. Leviathan

Setlist MartYriuM:
1. Serpents
2. Rise
3. Dear Death
4. Vital
5. Angelus Mortem
6. Outro

MartYriuM @ Willemeen, Arnhem, 20 oktober 2018

Met dank aan Anrico van der Linden voor de foto's.

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.