Dat de heren van Noctem al wat jaartjes meedraaien is gelijk duidelijk. Een strakke, duistere lichtshow zonder frontlicht en een enorme bak mist met strobo geven de combinatie van black en death extra cachet. De heren die hun inspiratie uit zaken als de Spaanse inquisitie en Mesopotamische mythes putten, zetten een enorm strakke show neer waarbij het sterke geluid erg opvalt. Als een geoliede machine dendert de band door de speakers. Een luxevoorprogramma! Deze band had net zo goed een headlinetour kunnen doen. De Iberiërs kunnen dan ook rekenen op een enthousiaste publieksreactie.
Dan is het tijd voor Batushka. De livereputatie is de band vooruitgesneld en dat is ook niet zo gek. De heren hebben zich niet alleen muzikaal laten inspireren door de oosters-orthodoxe kerk, maar ook visueel. Zo verkondigt zanger Христофор het woord vanachter een soort spreekgestoelte; een soort toog. De muts van zijn zwarte cape hangt, net als bij de zeven misdienaren, over zijn hoofd en allen dragen een ietwat vormloos masker dat nog het meest weg heeft van een mummie. Er wordt hevig gespeculeerd over de identiteit achter deze muzikanten en dat voegt alleen maar toe aan het mystieke karakter van de band. Er zijn kaarsen, een wierrookvat, een schedel (zonder onderkaak) en diverse andere objecten uit de oosters-orthodoxe liturgie. Ook de oude icoonschildering, de cover van Litourgiya, ontbreekt niet.
In de basis leunt de band op de black metal die we kennen van bands als Mgła en Gorgoroth, maar dan dus aangevuld met de mystieke (koor)zang van de oosters-orthodoxe kerk. Daarmee doet de band denken aan een band als Rosa Crux. Maar het ademt ook de sfeer van Wolves In The Throne Room. Met die preekstoel doet het daarnaast denken aan onze landgenoten van Chainsaw. Van alles en nog wat dus; een potpourri. Is het dan niet gewoon een uit de hand gelopen grap of een zoveelste mislukte gimmick?
Geenszins! Het concept is uitermate goed uitgedacht, uitgewerkt en uitgevoerd. Zo betekent de bandnaam 'pater' en gaat de koorzang feilloos over in de black-metalgrunts.
Het overall geluid is krachtig, hard en heftig. Precies goed. Ook de lichtshow met enorm veel rood is goed doordacht en zo laat de band niets aan het toeval over. De livereputatie wordt vanavond waargemaakt. Hier staat een band op topniveau te presteren.
Alle acht litanieën van het alweer uit 2015 stammende debuutalbum worden gespeeld en het is alle acht keren raak. Dat heeft als vanzelfsprekend zijn weerslag op het publiek. Ik heb zelden zo'n uitbundig publiek gezien bij een black-metalconcert. Als na Ектения VIII: Спасение de achtste litanie gespeeld is, spreken de verdwaasde blikken in de zaal vervolgens boekdelen. Was dit het? Is er niet meer? Die stilte is raar. En dan dat licht...
Batushka doet wat het moet doen: tekeergaan als een beest en de zielen semi-satanisch zalven. De mis is voorbij en wij, volgelingen, worden heengezonden; de donkere, duistere nacht in. Tot de volgende mis!
Meer foto's op www.basementonline.nl