Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    16 april:
  • Lordi, All For Metal en Supreme Unbeing
  • 17 april:
  • Bell Witch
  • Dear Mother
  • 18 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • Wishbone Ash
  • 19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
    16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
Kalender
Vandaag jarig:
  • Boudewijn Bonebakker (Gorefest) - 56
  • Dero Goi (Oomph!) - 54
  • Federico Paulovic (Destrage) - 39
  • Gerry Rafferty (Stealers Wheel)† - 77
  • Ian MacKaye (Minor Threat) - 62
  • Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50
Review

Periphery - Periphery II: This Time It's Personal
Jaar van release: 2012
Label: Century Media Records

Periphery - Periphery II: This Time It's Personal

Periphery is een uitgekomen jongensdroom. Misha Mansoor begon in 2005 vanaf zijn (spreekwoordelijke) zolderkamertje wat mp3'tjes online te gooien op verschillende fora. Toen nog onder de naam Bulb. Ik kwam het destijds tegen op het Meshuggah-forum. en niet voor niets daar. Mansoor is namelijk overduidelijk geïnspireerd door de zware, achtsnarige gitaarsound van zijn helden uit Zweden maar creëerde met zijn Pod XT een nieuw geluid. En dat geluid bracht uiteindelijk een heel nieuw genre voort.

Dat nieuwe genre wordt tegenwoordig djent genoemd. Een onomatopee voor het geluid van de zwaar gedowntunede gitaren. Samen met Tesseract pionierde Periphery zich een weg door metalland en thans als godfathers van de djent-scene veroveren zij de hele wereld. Niet in de laatste plaats door voorprogramma's voor Dream Theater en The Dillinger Escape Plan te verzorgen. Nu komen de heren met een nieuwe plaat op de proppen. En wat voor een.

Een plaat met die weer een nieuw geluid laat horen. Hoewel het gebruik van de laptop bij djent integraal onderdeel uitmaakt van de sound, weet Periphery dit gelukkig vooral effectief en gedoseerd in te zetten. En dat is maar goed ook. Er is zo'n enorme hoeveelheid techniek in huis, de heren hebben dergelijke kunstmatige protserij en poespas helemaal niet nodig!

Nou willen technisch begaafde bands nog wel eens verdrinken in hun eigen trucjes. 'Zie ons eens technisch zijn' vertaalt zich dan al gauw in 'zie hun eens moeilijk doen'. Een dergelijke vertaalslag was echter op Periphery nooit van toepassing, en dat wordt op Periphery II: This Time It's Personal eens te meer onderstreept. Ruim zeventig minuten briljant geproduceerde, technische groovemetal komen, uitgesmeerd over veertien nummers, je kamer ingedenderd. Ja, zet die stereo maar gewoon lekker een standje harder. En die dikke bas? Die mag ook best gevoeld worden, ook door de buren.

Want wat klinkt dit ziekelijk lekker, mensen. Wat een gecontroleerde bruutheid weet deze band toch tentoon te spreiden. De korte, intense, ritmisch aangebrachte bassdrumblasts vormen een trommelvliesstrelend kader waarbinnen de gitaren sierlijk solerend, al dan niet tegendraads, opereren. En dat doen ze dan ook met grote regelmaat. Tegelijkertijd wordt een (schijnbaar) buitengewoon goed volgbaar, gepolijst bouwwerk geconstrueerd. Het blijft zo lekker in je hoofd dwalen. Maar wie beter luistert, ontdekt telkens nieuwe lagen. Periphery II: This Time It's Personal zit werkelijk briljant in elkaar.

Slechts de voornamelijk cleane, ietwat hoge, schreeuwerige zang zou een afknapper kunnen zijn voor hen die daar niet tegen kunnen. Die zang wordt zo nu en dan afgewisseld met lekker dikke grunts waarmee hier ook blijk wordt gegeven van het hoge technische niveau. Wie houdt van technische, complexe, lekker wegluisterende, moderne metal, kan niet om Periphery heen.

Voor de feitjesfreaks hier nog wat (overbodige) achtergrondinfo. De albumtitel is afgeleid van een quote uit 'Jaws: The Revenge'. Op het album is dit keer (gelukkig) geen pitch correction gebruikt. Er is een limited edition verschenen met een instrumentale track (Far Out) en een Slipknot-cover (The Heretic Anthem). De drums zijn deze keer 'echt' en er zijn drie gastsolo's te horen: van Guthrie Govan (The Aristocrats), Wes Hauch (The Faceless) en, jawel, John Petrucci (Dream Theater).

Verplichte aanschaf voor wie houdt van moderne metal.

Tracklist:
1. Muramasa
2. Have a Blast (featuring Guthrie Govan)
3. Facepalm Mute
4. Ji
5. Scarlet
6. Luck as a Constant
7. Ragnarok
8. The Gods Must Be Crazy!
9. Make Total Destroy
10. Erised (featuring John Petrucci)
11. Epoch
12. Froggin' Bullfish
13. Mile Zero (featuring Wes Hauch)
14. Masamune

Score: 89 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 17 juli 2012

Periphery - Periphery II: This Time It's Personal
Reactie van Damien op 17-07-2012 om 17:42u
Score: 95 / 100

Goede kandidaat voor de jaarlijst deze cd :) Ben blij dat tie een goede recensie krijgt, omdat ik toch wat meer Deathcore elementen erin terughoorde en een beetje bang was dat dit niet in dank afgenomen zou worden. Persoonlijk vind ik het echt een heerlijke cd, al meermaals gedraaid :)!

Periphery - Periphery II: This Time It's Personal
Reactie van Otto op 18-07-2012 om 23:25u
Score: 89 / 100

Bijzonder goede plaat maar wat een buttreview zeg. Deze zal nog geruime tijd mijn gehoorgangen bevuilen.

Zoeken
    14 april:
  • Magistraal - Fantoom van de Deemsterburcht
  • 19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Obscurial - Heretic

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.