Ex Libris - Anne Boleyn
Label: Eigen beheer

Ex Libris - Anne Boleyn

Geduld is een schone zaak. Zo ook bij Ex Libris. De Nederlandse progressieve symfonische band bestaat al vijftien jaar, maar levert met Anne Boleyn pas het derde wapenfeit af (de demo Drawn tel ik voor het gemak even niet mee). Dat klinkt niet erg productief, maar zangeres Dianne van Giersbergen had het natuurlijk druk met Xandria. Daarnaast was er ook onrust bij personeelszaken. Maar nu is er dus deze nieuwe schijf.

Met een succesvolle crowdfunding op zak wordt deze ep gereleast als eerste deel van het beoogde drieluik Ann. Aan mevrouw Boleyn de eer om het spits af te bijten. Helaas moet ik echter bekennen dat de naam niet meer dan een belletje deed rinkelen. Een bezoekje aan mijn favoriete website voor vrijtijdsbesteding, Wikipedia, leert mij dat deze historische dame de tweede vrouw was van Hendrik VIII en koningin van Engeland van 1533 tot 1536. Na het leven te hebben geschonken aan de latere Elizabeth I van Engeland, kreeg ze meerdere miskramen en Hendrik geloofde dat het huwelijk vervloekt was. Op verdenking van overspel, hekserij en incest werd ze onthoofd (evenals haar vijf zogenaamde minnaars). De tracklist volgt precies dit levensverhaal. Een sterke keuze.

Maar hoe zit het met de muziek? Nou, dat zit wel snor. Natuurlijk zingt Dianne weer de sterren van de hemel. De sopraan met haar groteske operazang doet denken aan After Forever ten tijde van Decipher en Prison Of Desire, maar is geenszins een kopie. Ze heeft natuurlijk ook een bak meer ervaring dan Floor destijds had, en dat hoor je. Indrukwekkend!

Maar vlak de mannen die ze om zich heen verzameld heeft niet uit. Wat te denken van toetsenist van het eerste uur Koen Stam? De regelmatig terugkerende prominente plek in de mix, is hij meer dan waard. Maar ook de in de metalwereld wat minder bekende drummer Harmen Kieboom staat zijn mannetje. Zijn progressieve, maar tegelijkertijd functionele drums bieden een heerlijk stabiel tapijt voor gitarist Bob Wijtsma (o.a. Xystus) en Luuk van Gerwen (o.a. ex-After Forever) om hun kunsten te vertonen.

En dat doen ze naar hartelust. Het spelplezier spat ervanaf en de muziek verkent vele terreinen. Geheel in lijn van de levensloop van Anne is er sprake van hoge pieken en diepe dalen, paniek en berusting; en eigenlijk alles ertussenin. Dan loop je natuurlijk het risico dat het een ratjetoe wordt, maar door de sterke composities blijft alles behapbaar en volgbaar.

Dit alles staat en valt natuurlijk wel bij de productie. Daar waar voorgangers Amygdala en Medea op dat gebied hier en daar nog wel eens te wensen overlieten, staat Ann Boleyn als een huis! Joost van den Broek heeft hier een waar meesterwerkje afgeleverd. Dat is de beste man natuurlijk ook wel toevertrouwd, maar hij heeft de muziek echt tot leven laten komen. Fans van progressieve symfonische metal slaan hun slag met deze plaat.

1. The Courtship
2. The Miscarriage
3. The Beheading