Ex Libris - Medea
Jaar van release: 2014
Label: Eigen beheer
Ex Libris - Medea
Het Noord-Brabantse Ex Libris wordt in 2003 onder de naam Erinyen opgericht door sopraan Dianne van Giersbergen en drummer Joost van de Pas (die de band in 2012 verliet). De band bestaat momenteel naast Dianne (die ook sinds kort frontvrouw van het Duitse Xandria is) uit gitarist Paul van den Broek, toetsenist Koen Stam, bassist Peter den Bakker en drummer Eelco van der Meer. Het aardige symphonic/gothic debuutalbum Amygdala (dat is een amandelvormige kern van neuronen die verbanden legt tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en deze koppelt aan emoties) wordt in 2008 in eigen beheer uitgebracht. Daarna wordt getourd met o.a. Stream Of Passion, Epica, ReVamp en Delain. Hierdoor groeit de band wat duidelijk te horen is op de dynamische promodemo Medea uit 2011.

Met hulp van een geslaagde crowdfundingcampagne ziet het conceptalbum Medea (met daarop de drie nummers van de promodemo) medio januari het levenslicht. In ruim een uur wordt de Griekse tragedie verteld van een moeder die haar zoons ombrengt om wraak te nemen op haar man die haar bedriegt. Hoofdpersoon Medea wordt daarbij gespeeld door Dianne. Damien Wilson (Threshold) speelt Jason, de man die haar bedriegt, wat met name tot uitdrukking komt in Song Of Discord.

Ex Libris laat een geslaagde combinatie horen van progressive en symphonic metal met invloeden uit de klassieke muziek. De tragedie van Medea wordt op een uitstekende manier in een theatrisch hoorspel vertaald en kent een fantastisch, dramatisch slotstuk in From Birth To Bloodshed. Regelmatig heb je het idee bij een opera aanwezig te zijn. Atmosferische passages worden afgewisseld met krachtig, technisch hoogstaand en bombastisch gitaar- en ritmewerk. Bijna elk nummer heeft wel verrassende wendingen en zit vol met creatieve ideeën die voor zowel de band als de luisteraar een prettige uitdaging zijn. Het album boeit mede daardoor op ieder moment en groeit elke keer dat je deze beluistert.

De krachtige en zuivere stem van Dianne staat daarbij prominent in de mix. Ze heeft een groot bereik en varieert goed. De frontvrouw is zowel klassiek als in de metal geschoold en daardoor is ze een genot om naar te luisteren. Ook de leadgitaar staat sterk in de mix. Minder gecharmeerd ben ik van het geluid van de rhythmgitaar die af en toe wat ver weg klinkt. Daarnaast is het moeilijk wennen aan de doffe (snare)drums. Productioneel valt het album daardoor wat tegen. Verder is Medea muzikaal en compositorisch van hoog niveau.

Ex Libris is een aanwinst in het rijtje goede Nederlandse female symphonic metalbands. Enerzijds versterken die bands elkaar, anderzijds moet je zelf wel heel goed en onderscheidend zijn om een eigen groep fans te winnen. Ex Libris slaagt daarin cum laude. Ex Libris gaat voor diversiteit en kwaliteit en vindt daarbij een goede balans tussen catchy en uitdagend klinken. Medea is een aanrader voor fans van female fronted symfonische metalbands (Revamp, Epica, Nightwish) die ook progressive metal (Opeth, Symphony X) waarderen. Luister maar eens naar Daughter Of Corinth of A Mother's Lament

1. Medea
2. Murderess In Me
3. On The Ocean’s Command