Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Delain - Apocalypse & Chill
Jaar van release: 2020
Label: Napalm Records

Delain - Apocalypse & Chill

Een betere wereld begint bij jezelf, hoe cliché dat ook klinkt. Je kunt wel wijzen op hoe anderen onze aardkloot om zeep helpen, maar daarmee zet je nog geen verandering in gang. De apathische houding van velen is uiteraard funest voor de levensduur van onze planeet. Net alsof er niets aan de hand is, terwijl de boel in de brand staat. De onlinewereld die veel verbloemt, is blijkbaar aantrekkelijker. Juist met dit soort zaken houdt de bijzondere titel van het nieuwe Delain-album verband. Is het te laat om het tij te keren of is er nog toekomst voor de volgende generaties?

Kleine veranderingen zetten een positieve grotere ontwikkeling in gang. Dat heeft de symfonische metalformatie goed in de gaten. Hoewel zangeres Charlotte Wessels en haar mannen op Apocalypse & Chill herkenbaar klinken en hoewel de geest van de oudere albums soms rondwaart (Lucidity en April Rain in Legions Of The Lost, We Are The Others in het lichtvoetige We Had Everything en April Rain in Vengeance bijvoorbeeld), zijn er vernieuwende elementen in de songs verwerkt, die deze zesde langspeler verfrissend en geïnspireerd laten klinken.

Die vernieuwende elementen vind je primair terug in het toetsenwerk van Martijn Westerholt en het gitaarspel van Timo Somers en dan is het ook nog eens de eerste keer dat er met een echt koor samengewerkt wordt, dat nog wat sterker uitgelicht had mogen worden. Somers verrast trouwens ook nog eens met zijn cleane zang in opener One Second, maar we dwalen af. Dat de gitarist een geweldenaar is op zijn instrument, was al bekend, maar juist in bijvoorbeeld Chemical Redemption en Burning Bridges zijn de vette riffs erg sterk uitgelicht. In Let’s Dance en in Vengeance, waarin Yannis Papadoupolos (Beast In Black) een prima gastzangersrol vervult, staat zijn melodieuze spel goed op de voorgrond.

De bijdragen van de enige gitarist (de vertrokken Merel Bechtold hoor je trouwens nog in Masters Of Destiny) gaan goed samen met het keyboardspel van Westerholt. Dat beperkt zich niet tot de bekende symfonische partijen. De initiator van de band komt namelijk veelvuldig met elementen uit verschillende hoeken, zoals gothic (The Greatest Escape), EDM en trance. Met namen de eerste helft van het album bevat veel aspecten uit de elektronische muziek.

Die verschillende invloeden zijn vervolgens middels uitstekende songwriting verwerkt in compacte tracks die memorabele zanglijnen van Wessels en een hoge mate van muzikaliteit bevatten. Neem Chemical Romance, waarin de bijdragen van de vijf muzikanten elkaar versterken en waarin een koor voor een epische touch zorgt. Een ander voorbeeld is het sfeervolle Creatures, dat met heavy riffs en een beukende ritmesectie begint en daarna melancholische zang- en koorpartijen bevat. Een derde voorbeeld is Legions Of The Lost, met zijn eclectische werking van koorpartijen, zang en gitaarmelodieën.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, want we hebben het nog niet eens gehad over de fraaie orkestraties en zang in de powerballad Ghost House Heart of To Live Is To Die, dat tijdens optredens een meezinger wordt. En over Combustion gaan we slechts verklappen dat het een instrumentale track is. Er valt veel te ontdekken op deze voor Delain-begrippen muzikaal rijke plaat, die veel hoogtepunten bevat. De juiste mate van vernieuwing en herkenbaarheid maken van het gevarieerde Apocalypse & Chill een ijzersterk album, waarop Delain een zeer geïnspireerde indruk achterlaat.

Tracklist:
1. One Second
2. We Had Everything
3. Chemical Redemption
4. Burning Bridges
5. Vengeance
6. To Live Is To Die
7. Let’s Dance
8. Creatures
9. Ghost House Heart
10. Masters Of Destiny
11. Legions Of The Lost
12. The Greatest Escape
13. Combustion
14. Masters Of Destiny – Orchestral
15. Burning Bridges – Orchestral
16. Vengeance - Orchestral

Score: 86 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 3 februari 2020

Meer Delain:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.