Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Alestorm - Curse Of The Crystal Coconut
Jaar van release: 2020
Label: Napalm Records
Alestorm - Curse Of The Crystal Coconut
Wie had gedacht – of gehoopt – dat de zelfbenoemde ‘pirate metal’ van het Schotse Alestorm een eenmalige uitspatting zou zijn, of een hype die wel zou overwaaien, is van een koude kermis thuisgekomen. Twaalf jaar na het heerlijke debuutalbum Captain Morgan’s Revenge (2008) heeft de formatie rondom de dronken dwerg Christopher Bowes alle hoeken van de wereld gezien en miljoenen jonge metalfans geënthousiasmeerd met zijn aanstekelijke, humoristische mengeling van folk en power metal. Intussen is de band toe aan zijn zesde full-length. Honkvast als de mannen zijn, verschijnt de plaat wederom via Napalm Records.

Curse Of The Crystal Coconut is de titel die het schijfje heeft meegekregen. U raadt het: het album is géén theoretische verhandeling over post-koloniale, neoliberale machtsstructuren die voor structurele ongelijkheid zorgen. Het is naar alle waarschijnlijkheid niet eens een verhaal over een kristallen kokosnoot, maar je weet het natuurlijk nooit zeker met de in alcoholwalmen gedrenkte gedachtewereld van Bowes. Het is vooral een ‘party-album’ dat gericht is op kolderieke teksten, makkelijk in het gehoor liggende meezingrefreinen, frivole keyboardstrapatsen en generieke heavymetalriffs.

Het niveau van de muziek is helaas wel zienderogen gedaald ten opzichte van zijn prima voorganger. Met de eerste drie tracks – de voorspelbare, maar vermakelijke openingstrack Treasure Chest Party Quest, het opzwepende Fannybaws en het humoristische Chomp Chomp is nog weinig mis. De refreinen lenen zich tot luidkeels live meezingen en het zwierige vioolspel van gastmuzikante Ally Storch-Hukriede (Subway To Sally) doet de tracks duidelijk goed. Zij is op het hele album te horen. De ruige screams van gastvocalist Vreth (Finntroll) in het laatstgenoemde nummer zijn eveneens een goede vondst. De opgebouwde goodwill verdwijnt echter als sneeuw voor de zon met Tortuga. Het is het eerste en hopelijk enige nummer ooit dat piratenmetal met rap en een soort dubstep probeert te combineren. Het is een gedrocht van een track dat zich eigenlijk met geen pen laat beschrijven.

De rest van de plaat laveert tussen aardig en matig. Zombies Ate My Pirate Ship is bijvoorbeeld een nogal incoherente track, die muzikaal gezien episch uit de verf wil komen (inclusief gepassioneerd gezongen passage van een niet nader geïdentificeerde gastvocaliste), maar tekstueel te flauw voor woorden is. Call Of The Waves zwabbert dan weer tussen frivole melodieën en een tekst met een serieuze ondertoon. Het leukst is eigenlijk nog het korte Shit Boat (No Fans), dat tekstueel gezien in het verlengde ligt van Fucked With An Anchor. Probeer die track nog maar eens uit je hoofd te krijgen! Ook het zwierige Pirate’s Scorn, dat zelfs een klein beetje aan Dropkick Murphy’s Sing Loud, Sing Proud doet denken, weet te bekoren. Wooden Leg Part 2 (The Woodening) zorgt dan weer voor kromme tenen van ergernis door de misplaatste, epische ondertonen in combinatie met de stupide teksten.

Alestorm balanceert met Curse Of The Crystal Coconut dus op een dun koord. De plaat voelt over de gehele linie een beetje als vlees noch vis. Of, om bij het nautische thema te blijven: Curse Of The Crystal Coconut valt tussen wal en schip. Met ongeveer vijftig procent aan prima tracks, maar evenveel missers, is het moeilijk om echt van het album te genieten. Maar de paar nummers die in de toekomst live voorbij gaan komen, zullen ongetwijfeld goed in de show passen. Als ze dan in Godsnaam Tortuga maar achterwege laten, op straffe van kielhaling.

Tracklist:
1. Treasure Chest Party Quest
2. Fannybaws
3. Chomp Chomp
4. Tortuga
5. Zombies Ate My Pirate Ship
6. Call Of The Waves
7. Pirate's Scorn
8. Shit Boat (No Fans)
9. Pirate Metal Drinking Crew
10. Wooden Leg Part 2 (The Woodening)
11. Henry Martin

Score: 66 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 20 mei 2020

Meer Alestorm:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.