Hoe is het leven in Denemarken momenteel?
We mogen wel naar buiten, maar er mogen niet meer dan tien mensen bij elkaar zijn. Veel ontmoetingsplaatsen zijn gesloten. Maar het is ok, want verder kunnen we ons normale leventje leiden. De tour met Ad Infinitum is uitgesteld, dus we hoopten als alternatief voor de mensen een optreden te streamen, maar we bevinden ons in verschillende landen en kunnen dus niet bij elkaar komen.
Hoe is dat voor jouw vriend Morten (Lwe Srensen, drummer van Amaranthe -red.), die drumpartijen aan het opnemen is in de studio in Ribe? Hij zit niet opgesloten, maar Olof (Mrck, gitarist van Amaranthe red.) en Elize (Ryd, zangeres van Amaranthe red.) kunnen momenteel niet meer terug naar Zweden.
Ze zitten hier inderdaad vast. We weten niet voor hoe lang. Morten kan gewoon naar de studio en terug naar huis. Olof en Elize overnachten bij ons thuis. De andere bandleden bevinden zich momenteel in Zweden en Finland. Ze hopen dat ze Denemarken binnen mogen op het moment dat zij aan de beurt zijn om hun partijen op te nemen.
Dat grenzen gesloten zijn, levert dus nogal wat problemen op.
Ja, want we wilden eigenlijk nog een videoclip opnemen, maar daarvoor moeten we dus wachten tot de grenzen weer opengaan.
Wel is er een tekstvideo verschenen bij Live Before You Die. Hebben jullie dat nummer uitgekozen vanwege de teksten?
Nee, we hebben daarvoor gekozen omdat het nummer de band goed representeert. We wilden graag dat nummer promoten.
Behoort dat nummer dan ook tot jouw favorieten?
Mijn favorieten zijn See You In Hell, March On Versailles, Infected Monarchy en Malificent. Ik vind ze eigenlijk allemaal wel tof, haha. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik zo tevreden ben over een eigen album als nu.
Oliver Philipps en Jacob Hansen hebben dan ook uitstekend werk geleverd. Als ik naar een verbeterpunt zou zoeken, dan zou in enkele stevige secties jouw stem wat harder in de mix mogen staan.
Het is grappig dat je dat zegt, want het commentaar op het nieuwe album van Rage Of Light was juist dat mijn stem te hard in de mix stond. Met betrekking tot het album van Ad Infinitum hadden we wel wat overleg met Jacob, maar we hebben verder vertrouwen in hem, want hij is erg goed in wat hij doet. We vertrouwden op ons gevoel en gingen niet tot in elk detail doorgraven, want een gemiddelde luisteraar hoort dat toch niet. Die luisteren veelal niet met het oor van een muzikant, dus zo zijn wij de nummers ook gaan beluisteren.
Oliver speelt een belangrijke rol in het geheel. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor de orkestraties op het nieuwe album, maar hij is vanaf het begin van Ad Infinitum cruciaal geweest bij het ontwikkelen van de sound. Ben je gestopt met Evenmore om daar samen met hem meer energie in te steken?
In maart 2018 hadden we de laatste show met Evenmore. Vervolgens werd het stil omdat iedereen naast de band met andere dingen bezig was. We zouden nog een show aan het einde van het jaar spelen, maar dat ging niet door vanwege een staking die nogal wat chaos opleverde. Toen we dat hoorden, besloten we om thuis te blijven. Het was onduidelijk of de band door zou gaan. Op een gegeven moment hebben de bassist en ik besloten om, als de band door zou gaan, wij daar geen onderdeel meer van uit zouden maken omdat we andere projecten hadden. Dat was aan het begin van 2019.
Ik werkte toen echter al aan Ad Infinitum. Vanaf het begin heb ik met Oliver aan het project gewerkt, omdat ik iemand nodig had die me begeleidde en hielp bij het schrijven van de songs. Niet dat ik geen nummers kan schrijven, maar ik ben geen drummer, gitarist of bassist. Ik programmeerde in het begin alles, maar hoe ik toen gitaarpartijen programmeerde, komt niet overeen met hoe een gitarist die zou spelen. Ik had daar dus hulp bij nodig, zeker bij het omzetten van demos naar echte nummers. Qua structuur en ideen komen de tracks op het album sterk overeen met hoe ik ze geschreven heb, maar Oliver heeft me enorm geholpen om de instrumentatie zo te laten klinken zoals ik dat nooit had kunnen doen, zeker niet op dat moment. Hij heeft bovendien mooie orkestraties toegevoegd en me geholpen bij het vinden van de juiste sound die matcht met mijn stem. Ik had in het begin nog niet echt een duidelijke richting. Hij heeft me op dat gebied van adviezen voorzien. Zelfs toen ik bandleden had gevonden, bleef hij me helpen. Zo heeft hij de songs voor het album gearrangeerd, van orkestraties voorzien en de voorbereidingen voor de mixfase getroffen. Het was erg fijn om met hem te werken.
Je hebt Ad Infinitum opgericht om meer zelf de controle te hebben over het songwritingproces, want dat had je in Evenmore en Rage Of Light niet.
Inderdaad. Bij Evenmore was het vooral een kwestie van verzamelen in het oefenhok, jammen en dan de goede ideen samen omzetten in nummers. Het komt dan neer op compromissen sluiten. Met Rage Of Light was Jonathan (Pellet - red.) de belangrijkste componist. Hij doet eigenlijk alles voordat ik de versie hoor waar de vocalen nog aan moeten worden toegevoegd. Dat maakt het enerzijds makkelijker, want de instrumentatie ligt al vast. Anderzijds is het lastiger omdat ik niet alles kan doen met mijn stem wat ik kan of wil qua melodie en structuur. Als je vanaf nul begint, kun je overal heen. Je kunt veel meer bepalen hoe de teksten uit worden gedrukt door met je stemgeluid te variren. Je kunt er veel meer de juiste emotie en energie in laten doorklinken. Ik heb nu een grotere vrijheid.
Je hebt het net over Jonathan. Ook hij is in een vroeg stadium betrokken geweest bij Ad Infinitum, want hij heeft meegeholpen aan de eerste single I Am The Storm, die in november 2018 uitkwam.
Hij heeft de clip opgenomen en bewerkt tot het eindresultaat en speelde een aantal instrumenten in.
Op die single speelt Timo Somers van Delain een belangrijke rol, want hij speelde de gitaar- en baspartijen in. Hoe kwam je in contact met hem?
Oliver stelde voor om met hem samen te werken. Hij is erg aardig en een geweldige gitarist. Het was plezierig om met hem samen te werken.
Je had dus die single. Was het initile idee om ook een album te maken?
Nee, de bedoeling was om een ep te maken en niet live te gaan spelen. Ik wilde alleen mijn eigen nummers vereeuwigen.
Wanneer besloot je het project om te zetten naar een band?
Toen ik besloot om met Oliver te werken, realiseerde ik me dat er veel meer tijd en energie in ging zitten dan ik van tevoren had verwacht. Daarom wilde ik niet alleen maar iets maken wat vervolgens als het ware vergeten zou worden. Ik wilde er echt live mee gaan omdat ik ervan houdt om de nummers te zingen. Het alleen op plaat vereeuwigen was niet meer voldoende, want ik had het gevoel iets moois gemaakt te hebben en er hart en ziel ingestoken te hebben, dus dan wil je het naar een hoger niveau brengen. Om het ook live te brengen, zocht ik naar muzikanten. Ik vond er drie en toen was Ad Infinitum dus een band.
Je hebt vervolgens een crowdfundingcampagne opgezet, die uiteindelijk bijna anderhalf keer het doelbedrag heeft opgeleverd. Wat had je er vooraf van verwacht?
Het eindresultaat is geweldig. Vooraf is het lastig, want mensen kennen je nog niet. Daarom hebben we de single I Am The Storm uitgebracht, zodat mensen konden horen en zien wat we te bieden hadden. We hebben er ook direct een videoclip bij gedaan, zodat mensen ook iets hadden om naar te kijken. We zijn de mensen die bijgedragen hebben aan de campagne zeer dankbaar, want daarmee hebben ze bijgedragen aan de financiering van een mooi album, inclusief videos en artwork. Het overtrof onze verwachtingen.
Het is ook nog eens zeer bemoedigend in het proces.
Zeker, want met slechts n single hadden we dus al een potentieel publiek bereikt. Mensen bleken genteresseerd in wat we te bieden hebben. Dat is zeer bemoedigend.
Tevens lijkt het me prettig dat Napalm Records toehapte. Een voordeel was dat Rage Of Light daar ook al onder contract staat.
Dat denk ik ook. Het label toonde concrete interesse toen de mensen daar de muziek hadden beluisterd. Ik werkte al samen met Napalm en het is fijn om met mensen te werken die je al kent. Het is een prettig team. Het werkt een stuk makkelijker als beide bands bij hetzelfde label zitten. Het werkt prima zo.
Jij hebt de muziek, de zanglijnen en de teksten geschreven. Wat hebben de andere bandleden daar nog aan toe kunnen voegen?
De anderen zijn begonnen met werken toen het schrijfproces nog niet was afgerond, dus ze hebben nog dingen kunnen veranderen en met iets nieuws kunnen komen. Zo begon Tell Me Why bijvoorbeeld met een idee van Jonas (Asplind, bassist red.). Hij heeft de demo doorgestuurd aan de anderen. Vervolgens kwamen Nik (Niklas Mller, drummer red.), Adrian (Adrian Thessenvitz, gitarist red.) en ik met ideen voor het nummer en kwam het eindresultaat dichtbij de versie op het album. We hebben die versie doorgestuurd naar Oliver, die de orkestraties heeft toegevoegd. Met betrekking tot Demons, Marching On Versailles en Infected Monarchy heb ik samengewerkt met Nik en daarna Oliver. Het is dus niet zo dat de anderen alleen maar hebben opgenomen. Ze hebben dus hun eigen touch toegevoegd aan de nummers. Zo heeft Adrian aan twee nummers een gitaarsolo toegevoegd. Hij is vooral trots op die in Tell Me Why.
Op de deluxe-versie staat een vijftal bonustracks, waaronder het reeds uitgebrachte This Is Halloween. Ben je zon fan van horrorfilms?
Nee, ik ben er juist doodbang voor, haha. Ik zal nooit in mijn eentje zon film opzetten, want dan kan ik niet slapen. Wel ben ik heel genteresseerd in films met heksen en magie. Harry Potter behoort tot mijn favorieten. We hebben This Is Halloween uitgebracht als een extraatje en dachten daarna: waarom het dan ook niet toevoegen als een bonustrack aan het album?
Het past ook beter als bonustrack dan als reguliere track.
Natuurlijk. Het is onze eigen compositie niet. We hebben het bovendien niet echt aangepast. Het was wel leuk om het nummer voor de lol op te nemen. Het leek wel alsof ik iets voor Disney aan het zingen was, haha. Het zijn verschillende karakters en stemmen en sommige teksten zijn meer gesproken dan gezongen. Het was echt leuk en interessant om te doen.
En wat kun je over de instrumentale en akoestische nummers vertellen?
De akoestische nummers zijn door Adrian ingespeeld. De flamenco-touch vind ik echt briljant. Ik wil eigenlijk meer met dit type nummers doen, want ik hou er echt van. Ik hoop echt dat mensen de tijd nemen om ernaar te luisteren. Met betrekking tot de instrumentale nummers kan ik zeggen dat ervoor gekozen is omdat er veel werk zit in de orkestraties op het album. Dus waarom dan de zangeres niet even vertellen dat ze even haar mond dicht moet houden om te kunnen horen wat er instrumentaal allemaal gebeurt, haha.
Hebben jullie het er binnen de band al over gehad om er meer mee te doen?
Ja, recent hebben we nog overleg gehad erover, want de bonustracks klinken wel cool. We denken erover om een akoestische set te doen. Dat is ook iets wat in onze crowdfunding zat. Die zijn we dus aan het voorbereiden en het klinkt zo cool dat ik er graag meer mee zou willen doen.
Wie kwam op het idee voor de titel van het album?
Deels Jonas, deels de rest van de band. Hij kwam met het idee van chapter one. Je moet het zien als verleden, heden en toekomst. Hoofdstuk 1 is uiteraard het begin van het boek.
Dus er volgen nog meer albums.
Uiteraard.
Het andere deel van de titel duidt op interesse in geschiedenis.
Het is geen concept-album in de zin dat je de exacte volgorde van de songs aan moet houden. Het is meer dat er een sfeer en thema rondhangt van de heerschappij van Lodewijk XIV, toen hij de koning van Frankrijk was en in Versailles woonde. Dat zie je terug in de teksten, al heb ik die zo geschreven dat je ze ook op een heel andere manier kunt interpreteren en ze toe kunt passen op dingen die nu gebeuren. Neem bijvoorbeeld Infected Monarchy, dat over het verschil tussen lage en hoge klasse gaat. Helaas is dat vandaag de dag nog steeds van toepassing.
Ik lees niet veel, maar als ik een serie moet uitkiezen, ga ik al snel voor iets met geschiedenis. Als ik dan de serie bekijk, pak ik Wikipedia erbij om te lezen of wat er gezegd wordt in de serie correct is. Ik wil heel graag wat leren als ik een serie bekijk. Recentelijk keek ik naar The Crown over Elizabeth II. Ik vind het erg gaaf om er wat van op te steken. Er blijft dan ook meer hangen dan toen ik nog naar school ging. Op school leerde ik voor mijn tests en daarna vergat ik vrijwel alles weer. Met beelden erbij is dat heel anders. Er komt romantiek bij kijken en daardoor leer ik veel meer en ben ik ook veel meer genteresseerd.
Dat zie je ook weer terugkomen in de clip bij See You In Hell. Hoe was het om die op te nemen?
Precies. Het was erg gaaf om de video op te nemen. We hadden prachtige kostuums aan en er waren make-upartiesten.
Jullie hebben niet alleen die clip opgenomen in Innsbrck, maar ook die van Marching On Versailles.
Klopt. We zijn twee dagen in Innsbrck geweest. De eerste dag hebben we de tafelscene van See You In Hell opgenomen. De tweede dag hebben we de clip van Marching On Versailles geschoten, plus de performance-scenes van See You In Hell. De eerste dag moesten we vooral eten en ik moest doen alsof ik iemand zou vermoorden. Dat was dus niet zo moeilijk, haha. Het was wel leuk om te zien hoe de tafel eruit zag toen we daar aankwamen en toen we vertrokken. De tweede dag was het wat harder werken, want het was er nogal koud.
Het is toch Jonas die de kostuums heeft ontworpen?
Dat klopt.
En iemand anders heeft de maskers ontworpen.
Dat is de Zweed Zacharias Vindbacke. Hij is zeer getalenteerd. Je kunt zijn werk onder meer zien in This Is Halloween. Hij heeft de beelden ook gefilmd.
Nu we het toch over maskers hebben. In tegenstelling tot Warkings is de identiteit van de bandleden van Ad Infinitum vrijgegeven. Waarom zijn er dan toch maskers gebruikt?
We wilden de identiteit niet verbergen. Als je een band ziet spelen en je komt na de show bij de merchandisestand, is het wel handig om te weten wie de bandleden zijn. Het is veel socialer om te weten dat er een mens achter het bandlid schuilt. Ik wil niet de enige zijn wiens echte naam bekend is.
Jonas doet dus het visuele aspect. Heeft iedereen zo zijn of haar eigen rol bij het uitvoeren van het geheel van activiteiten?
Jonas is inderdaad heel goed met betrekking tot het visuele aspect, waaronder dus ook kostuums en de backdrop. Nik is vooral heel handig en precies met techniek en apparatuur, zoals in ear-monitors. Als ik een technische vraag heb, weet ik dat ik bij Nik moet zijn. Adrian en ik houden ons bezig met de promotie. Zo houdt hij de Facebook- en Instagram-pagina actueel. Ook is hij met het muzikale deel bezig. Zo zijn we met zijn allen betrokken bij het uitvoeren van de taken. Iedereen is zeer betrokken en belangrijk binnen de band.
Er komt veel meer bij kijken dan mensen ooit zullen zien.
Het is wel frustrerend dat we niet alles kunnen laten zien wat er allemaal bij komt kijken. Velen begrijpen nog wel dat het aardig wat werk is, maar er zijn toch ook wel velen die denken dat het allemaal maar makkelijk is. Je moet veel promotie zelf doen (social media, website, bookings, interviews, foto-shoots), want je hebt geen geld om daarvoor iemand in te huren. Mensen denken te makkelijk, zo van: Als je een platencontract hebt, regelt het label toch alles voor je? Integendeel, als je een contract hebt, komt er meer druk bij kijken, want je moet aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen. Je wordt toch vergeleken met andere bands die bij hetzelfde label zitten. Mensen verwachten bovendien dat je mooie videos uitbrengt, zoals die van Kamelot en Delain, ook al draaien die bands veel langer mee. Je kunt niet aan het begin van de clip zeggen: H, by the way: we hadden slechts een klein budget. De lat ligt dus direct hoog voor een beginnende band.
You never get a second chance to make a first impression.
Inderdaad. Als je eerste single niet goed is, wordt het erg lastig om de opinie ten gunste van je te krijgen.
De tourdata zijn naar volgend jaar februari verschoven. Wat heeft het voor financile gevolgen voor de band.
Vreemd genoeg niet zo gek veel. Als een geluk bij een ongeluk waren we erg laat met het bestellen van de tourmerch, dus die was nog niet gedrukt toen de tour werd gecanceld. We hadden de merch deels moeten financieren met de opbrengsten van de tour. Je zit ook bijvoorbeeld met het huren van een tourbus. Die is erg duur. Die huur kun je deels financieren met de fees en de opbrengsten van de merch.
Je geeft net aan dat je de bookings zelf moet doen. Ook heb je een filmpje op Facebook gezet waarin je vraagt om hulp zodat je een grotere kans op concerten hebt, maar jullie hebben toch een contract met Napalm Events?
Ja, we hebben inderdaad een filmpje online gezet. Dat hebben we gedaan om de naamsbekendheid te vergroten. We vragen mensen of ze daar een steentje aan willen bijdragen. We hebben nog geen naam opgebouwd. Om promotors te overtuigen, vragen we dus mensen om aan te geven dat ze Ad Infinitum graag live willen zien spelen. Zelfs al hebben we een booker, dan nog moeten we aan onze naamsbekendheid werken. Festivals zijn op zoek naar bands waarin mensen genteresseerd zijn en die mensen opnoemen. Mensen luisteren wel naar onze muziek, maar delen het niet altijd. Wat we graag willen, is dat als mensen onze muziek leuk vinden, dat ook delen. Dan laat je naar de buitenwereld, promotors en festivalorganisators weten dat er interesse is. Hoe meer mensen het album vooruit bestellen, hoe beter, want al die verkopen tellen mee naar de belangrijke eerste week nadat het album is verschenen. Daarom vragen we mensen die de singles leuk vinden naar de webshop van Napalm Records te gaan. Wie weet komen we nog in de albumcharts, haha.
Wat helpt is dat de clips op YouTube goed bekeken worden en in de smaak vallen.
Dat is beslist bemoedigend.
Minder bemoedigend was het einde van de tour van Rock Meets Classic, want die werd vroegtijdig afgebroken vanwege de maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hoe was het tot dat moment?
Het was geweldig. Er waren veel getalenteerde muzikanten en de legendarische Alice Cooper was dit keer headliner. Het was indrukwekkend om met dat soort mensen op het podium te staan, wetende wat ze in hun carrire hebben opgebouwd. Het was een eer. Bovendien was het gaaf om ze off-stage te leren kennen. Het zijn zeer aardige mensen. Dat maakt de ervaring nog mooier. Het plan is om met dezelfde mensen door te gaan. Ik heb de data al in de agenda genoteerd staan voor 2021. Ik ben zeer enthousiast over de toekomst en ben blij dat ze met mij door willen gaan.
Wat kunnen mensen verwachten die er nog nooit van hebben gehoord? Waarom zouden ze een show moeten bezoeken?
Alles zit eigenlijk in de titel. We brengen bekende rocksongs live ten gehore. Dit doen we met bekende artiesten, een symfonisch orkest en de rockband van Matt Sinner. Er zijn verschillende gastartiesten, vooral gitaristen en vocalisten. Het is een mooie mix van rock en symfonische muziek. Er zit een mooi balans in. Het haalt de kracht niet weg uit de rock. Er wordt een andere dimensie aan toegevoegd. Je zou het eigenlijk moeten zien.
Dan zing je ook nog in Rage Of Light, Nu je verhuisd bent naar Denemarken, wat betekent dat voor je toekomst in Rage Of Light?
Het mag duidelijk zijn dat het nu wat ingewikkelder is. Toch kun je tegenwoordig heel veel via internet doen. Zo werken we ook met Ad Infinitum, aangezien daarvan twee leden in Duitsland wonen, n in Zweden en ik dus in Denemarken. Het is dus makkelijk aanpassen wat dat betreft.
Hoe is het met je Deens?
"My danish is as good as my dutch."
Rage Of Light heeft verrassende covers uitgebracht van Aqua en Amon Amarth. Wat kunnen we nog meer verwachten? Is een ep met covers iets voor in de toekomst?
Jonathan heeft al wat ideen, maar ik mag nu nog niets erover vertellen, maar het zijn beslist heel leuke ideen. Een ep is een leuk idee, maar daar is het nu nog te vroeg voor. Dan moeten we eerst nog wat albums en covers maken.
Wat is het plan voor 2020 nadat de regels versoepeld zijn?
Weet jij wanneer het zover is? Ik zou het echt heel graag willen weten, haha. We gaan op een paar zomerfestivals optreden met Warkings en we gaan eentje aankondigen voor Ad Infinitum. We weten nog niet of ze doorgaan. Het is afwachten.
Wat doe je in de tussentijd? Werk je aan gastbijdragen?
Er is er een, maar daar moet je nog echt even op wachten. Ik kijk er wel heel erg naar uit om die samenwerking uit te brengen.
Wat zijn samenwerkingen waar je nog meer naar uitkijkt? Volgens mij staat Kamelot bovenaan je lijst.
Ja, want Kamelot heeft me enorm genspireerd. Ik weet niet of het ooit gaat gebeuren, maar het moet er vast wel inzitten dat ik eens met ze ga zingen. Ik heb ze allemaal al eens ontmoet. Alex (Landenburg, drummer red.) is echter de enige die ik vrij goed ken en Thomas (Youngblood, gitarist red.) ken ik een beetje.
Het zou een mooie kroon op je carrire zijn. Je hebt jarenlang gewerkt. Heb je het idee dat het zich momenteel allemaal aan het uitbetalen is?
Ja, dat gevoel heb ik inderdaad. Alles is nu veranderd. Toen ik begon, werkte ik nog vijf dagen per week in een kantoor en toen zong ik in de avonduren. Het is snel gegaan voor mij. In 2012 begon ik in mijn eerste metalband, dus dat is nog maar acht jaar geleden. Er is in die tijd veel veranderd. Nu ben ik full-time muzikant, ik heb door heel Europa getourd en veel mensen ontmoet. Rock Meets Classic is het grootste wat ik ooit heb gedaan. Terwijl ik met Alice Cooper samen op het podium stond, dacht ik: en dit is nu mijn werk. Je hebt echt het gevoel dat je iets hebt bereikt. Ik ben Matt Sinner en zijn team enorm dankbaar voor deze kans. Alles wat is gebeurd en de komende release van het album van Ad Infinitum is een reminder aan de toewijding aan het werk voor de muziek. Ik ben erg blij en dankbaar. Als je met hart en ziel ergens aan werkt en het leuk vindt, tel je de uren niet. Het is net alsof je een game aan het spelen bent. Je wilt steeds door naar het volgende level.