• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Pain Of Salvation - Remedy Lane
Jaar van release: 2002
Label: Century Media Records
Pain Of Salvation - Remedy Lane
Vorig jaar verscheen de door Jens Bogren geremixte versie van Remedy Lane. Deze release van Pain Of Salvation bevat een extra disc met daarop het optreden op ProgPower USA in 2014. Aldaar speelde de Zweedse progformatie het album in zijn geheel. Het origineel bestaat in 2017 vijftien jaar en aangezien In The Light Of Day in eerste instantie Remedy Lane Part 2 zou gaan heten, zijn er voldoende redenen om de plaat weer eens uit de kast te pakken.

De vierde full-length van Daniel Gildenlöw en co is in korte tijd geschreven. De gitaarsolo's zijn in de studio geïmproviseerd. Dat kwam doordat het songmateriaal uitgebracht moest worden om als support van Dream Theater mee te mogen op tour. Productioneel is er dan ook wel wat aan te merken (blikkerige drums, wat modderig gitaargeluid) en de geremixte versie bevat dan ook veel verbeteringen (een krachtiger en helderder geluid waardoor de details beter tot hun recht komen).

Remedy Lane geldt ondanks de haastklus als een van de beste albums in de discografie van Pain Of Salvation. Volgens velen is het zelfs de beste. Het songmateriaal is gestroomlijnder dan dat op zijn voorgangers en desondanks zijn er voldoende wendingen en complexe passages (Fandango). De klasse druipt ervanaf, zowel muzikaal als conceptueel. Het is vooral erg knap hoe open Daniel is over zijn liefdesleven (huwelijksnacht, zelfmoord van een vriendin, miskraam, vreemdgaan). Bovendien knap hoe het concept over zelfontdekking vertaald is naar emotioneel beladen, prachtige, verhalende songs als Ending Theme, A Trace Of Blood en Rope Ends.

In het rustige en zoete This Heart Of Mine (I Pledge) verklaart hij de liefde aan zijn vrouw na de miskraam. In het sterk opgebouwde Undertow verzoekt hij haar juist om hem alleen te laten. Zo zit het verhaal vol contrasten en dat geldt ook voor de muziek. Luister eens naar het geweldige Rope Ends, dat veel wendingen bevat. Het nummer gaat over de zelfmoord van zijn vriendin, die zichzelf ophangt aan een stropdas die hij heeft uitgekozen. Hij verwijt dit zichzelf en vlucht naar Boedapest. Je krijgt als luisteraar meer inzicht in het karakter van de hoofdpersoon, die in Of Two Beginnings wordt geïntroduceerd.

Remedy Lane is een aangrijpend kunstwerk waar avontuurlijke muzikaliteit en de emotionele achtergrond van de hoofdpersoon elkaar versterken. Buitengewoon knap dat dit album in korte tijd is geschreven (Daniel componeerde Second Love en de Japanse bonustrack Thorn Clown al op zijn veertiende). Beyond The Pale bevat als slotstuk verwijzingen naar eerdere tracks en sluit passend af met "We will always be so much more human than we wish to be." Daniel pakte pas vele jaren later de opnamen er weer bij en ze waren nog zeer goed bruikbaar voor de remix. Het optreden op ProgPower USA droeg daarnaast bij aan de wens om weer terug te keren naar de heavier roots, zoals blijkt op het recente In The Light Of Day.

1. Of Two Beginnings
2. Ending Theme
3. Fandango