Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Long Distance Calling - How Do We Want To Live?
Jaar van release: 2020
Label: InsideOut Music

Long Distance Calling - How Do We Want To Live?

Het gebeurt niet vaak dat een albumtitel aanzet tot nadenken, maar Long Distance Calling doet een poging met de pseudo-filosofische vraag How Do We Want To Live?. Dat is natuurlijk een uitermate goeie vraag om eens te berde te brengen onder het genot van een goeie pot bier. In het kader van de huidige #blm-rellen, -protesten en al wat dies meer zij, is het vraagstuk toevallig ook nog eens erg actueel, maar daar is het de band niet om te doen. Nee, de heren willen het hebben over kunstmatige intelligentie, oftewel artificial intelligence. Dientengevolge vindt u hier en daar verwijzingen naar het thema. Gelukkig doen ze dat zonder volledig op de sci-fi-tour te gaan.

Maar laten we bij het begin beginnen. "Curiosity is a real bastard", poneert de mannenstem in openingstrack Curiosity (Part 1). Ondanks dat nieuwsgierigheid afgeschilderd wordt als een probleem, zijn er ook voordelen. Het nummer vervolgt met een ietwat filosofische beschouwing, zonder per se antwoorden te verschaffen of partij te kiezen. Gelukkig hebben deze oosterburen goed begrepen waar ze om geroemd worden, want al snel worden de stembanden in de hoek gekeild en is het instrumentale post-rock wat de klok slaat. Alhoewel ...

Voor we de diepte in gaan eerst een applaus voor wederom een geweldige prestatie. Chapeau! Zonder dat het een herhalingsoefening is, klinkt How Do We Want To Live? precies zoals u mag verwachten. Strak, spannend, opbouwend, onderhoudend en bovendien geweldig geïnstrumenteerd. Dat kunnen die Duitsers toch goed hoor. Nummers als Hazard en Sharing Thoughts staan gewoon als een huis. Samengevat krijgen we simpelweg ruim vijftig minuten post-rock van de bovenste plank. Zoals altijd schuwen de mannen daarbij de vijf-minutengrens niet. Een knap staaltje vakmanschap. Maar doen ze dat dit keer dan helemaal alleen?

Goede vraag, want laten we eerlijk zijn: De samenwerking met zangers was gewoon niet zo'n daverend succes. De status van tracks als Into The Black Wide Open, Arecibo, The Metulsky Curse (beide versies), Black Paper Places, maar ook recenter werk als Out There is altijd ver buiten het bereik van de instrumentale tracks gebleven. Hoewel ik voor Inside The Flood nog wel een lans wil breken, is het in het algemeen niet meer dan terecht dat deze nummers tegenwoordig niet meer tot de setlist behoren.

Toch waagt de band zich nog aan een vocale samenwerking middels het opzwepende Beyond Your Limits. Ze hebben daartoe hun landgenoot Eric A. Pulverich van de band Kyles Tolone bereid gevonden. En ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld. De beste man heeft een aardige strot, maar weet zich gelukkig goed te beheersen. Hij zingt in functie van het liedje in plaats van alle aandacht op te eisen. Toegegeven dat er wat gedraaid is aan zijn stem, maar dat geeft het juist in het kader van het albumthema wel wat extra cachet. Hij zet zijn stembanden mondjesmaat in, maar laat de instrumenten het grootste werk doen en dat werkt wonderwel best aardig.

Maar dat is niet de enige samenwerking. Om het gevaar van monotonie definitief af te wenden, wordt de band ook in Fail / Opportunity bijgestaan door derden. Hoewel het in post-rock verre van het meest gebruikte instrument is, zal het voor de kenners geen grote verrassing zijn dat de cello uit de kast getrokken wordt. Niet zelden zijn deze mannen te zien geweest in gezelschap van dit fantastische strijkinstrument. Kijk maar naar die live-dvd van vorig jaar, Stummfilm (Live From Hamburg), waarin Luca Gilles als het ware versmolt met de band. Alsof ze nooit wat anders gedaan hadden. Ook in deze track is de cello geen gimmick of mislukt experiment. Het past geweldig.

Maar de heren schoenmakers houden zich bij hun leest. Ze zijn niet vies van een experimentje of twee, maar blijven bij de kern. Zonder in herhaling te vallen, overigens. How Do We Want To Live? is alles behalve een herhalingsoefening om maar weer wat in de schappen te hebben liggen. Heeft u altijd al een zwak voor de band gehad, dan kunt u gerust tot aanschaf overgaan of dit album blindelings aan uw playlist(s) toevoegen op uw favoriete streamingplatform.

Tracklist:
1. Curiosity (Part 1)
2. Curiosity (Part 2)
3. Hazard
4. Voices
5. Fail / Opportunity
6. Immunity
7. Sharing Thoughts
8. Beyond Your Limits
9. True / Negative
10. Ashes

Score: 83 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 20 juni 2020

Meer Long Distance Calling:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.