Het Euroblast Festival lijkt altijd n van de evenementen van het jaar te zijn voor jullie fans. Hoe is het tot nu toe voor jullie geweest?
Het is tot nu toe geweldig geweest, heel erg gezellig. Vooral de sfeer hier is geweldig. Er lopen hier een heleboel mensen die we kennen, het voelt gewoon als n grote familie. We weten eigenlijk elk jaar weer dat dit n van de hoogtepunten is.
Wat is jouw meest bijzondere Euroblast-moment tot nu toe?
Ik heb gisteren Ever Forthright, de andere band van onze zanger, kunnen zien spelen. Dat was voor mij persoonlijk n van de hoogtepunten, ze bliezen me echt helemaal weg. Ik ben dan ook al fan vanaf hun debuutplaat. Het is echt heel tof om iemand uit je eigen band met zijn andere band te zien spelen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb nog veel meer vette bands gezien zoals bijvoorbeeld Twelve Foot Ninja.
Wat kunnen we van de show van vanavond verwachten?
Dat hangt er nu even helemaal vanaf of ik een wireless unit van iemand kan lenen haha. Dan kan ik met Browne van plek wisselen of bijvoorbeeld het publiek inspringen of zoiets. En tja, verder big riffs, grooves, big screams, big choruses.
Dit is inmiddels de derde keer dat ik jullie op Euroblast zie spelen, en elke keer is het met een andere line-up. De eerste keer was het een instrumentaal optreden, het jaar daarop met zanger Matt Rose en nu met Chris Baretto. Jullie hebben hem gevonden via online audities, hoe zijn die audities gegaan?
We hebben Chris ontmoet toen we op tour waren met Born of Osiris en The Haarp Machine, hij viel toen in voor de zanger van The Haarp Machine. Op dat moment liep het al niet geheel lekker met Matt. We zagen Chris elke dag aan het werk en wisten eigenlijk diep van binnen dat we hem bij de band wilden hebben. De eerste keer dat we hem vroegen, zei hij dat hij al een band had en ook nog eens in New York woont. We vroegen ons allemaal af of dat nou wel zo goed zou werken. Toen deden we dus die online audities. We zetten een demo van een nummer, toen The Indulger genoemd, inmiddels Recreator) online. Daarna hebben we ruim honderd audities ontvangen die we allen hebben bekeken. Er zaten echt een paar hele goeie tussen, maar de beste kwamen allemaal uit de Verenigde Staten. Chris had er ook nog n gemaakt, omdat hij er zin in had denk ik. Toen we met zijn allen overlegden dachten we als het dan toch iemand uit de VS wordt, willen we eigenlijk gewoon Chris hebben. We houden echt van zijn stem, en het klikte ook al goed tussen ons, dus het totaalplaatje klopte gewoon.
Voelden jullie je niet een beetje als Simon Cowell die audities voor Britains Got Talent zat te bekijken? Hoe was de kwaliteit van de filmpjes?
Het is echt een heel gek gevoel weet je. Je zit die filmpjes te kijken en het voelt alsof je de toekomst van je band zo in de palm van je hand vasthoudt. Dan bekijk je vervolgens hun Facebookpagina om te kijken wat ze in het verleden hebben gedaan, hebben ze al eerder opgetreden? Zijn ze geheel nieuw? Gebruiken ze autotune? zulke dingen. Het is echt een intensief en tijdrovend proces. We zochten iemand die het niveau van Chris had, maar dan wl in de buurt. Dat is uiteindelijk niet gelukt maar ik ben toch blij, omdat het Chris is geworden.
Zoals je al zei, Chris woont in de VS.Dat zal vast een hoop uitdagingen met zich meebrengen, bijvoorbeeld als het aankomt op oefenen. Hoe lossen jullie dit op?
Haha, dat klopt zeker. Om te beginnen oefenen we niet zo vaak, en als we oefenen zingt Chris vaak niet eens; om zijn stem te sparen. Dus dat scheelt al enorm. Verder komt Chris af en toe een paar maandjes naar ons toe. . Na ons optreden hier is hij ook nog een maand bij ons. Zo kunnen we ons die maand volledig focussen op Monuments. Als we thuiskomen moet hij nog onder andere de backing vocals opnemen, nu spelen die van Matt nog in de achtergrond. Misschien dat we ook nog wat oude nummers met zijn zang opnemen, wie weet. En daarna gaan we schrijven.
Gaan jullie dat nog uitbrengen? Of is het voor eigen gebruik?
Om eerlijk te zijn weet ik het niet, ik weet ook niet zo goed wat de afspraken over dit soort dingen met het label enzo zijn. Maar we gaan het in ieder geval wel doen.
Hoe werkt het schrijfproces bij jullie precies? Maakt Browne (gitarist) een riff en stuurt hij die naar iedereen?
Gnosis was echt helemaal Brownes werk, hij heeft alle nummers in twee drie jaar geschreven. Ik denk dat ie in 2008 begonnen is. Nu nemen we allemaal onze ideen thuis op, we kunnen die dan online met elkaar delen. Daar geven we direct feedback en werken zo verder aan een nummer. Als we op een gegeven moment tevreden zijn,gaan we naar de studio van Mike (Malyan, drummer, red.) om het verder uit te werken. Maar er is geen vaste manier van werken, behalve dan dat het schrijfwerk echt bijna voor 99% bij Browne vandaan komt. Het is echt pas nu dat ik, Mike en Swan (Adam Swan, bass, red.) er een aandeel in hebben. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de meeste nummers van Gnosis al af waren voordat wij bij de band kwamen.
Hoe staat het dan met de opvolger van Gnosis?Jullie hebben natuurlijk al het nummer The Indulger, en op UK Tech Fest werd er nog een nieuw nummer (Higgs-Boson) gespeeld. Is er nog meer af op dit moment?
Ja, inderdaad, de ontvangst van die nummers was echt goed. Er zijn veel mensen die de nummers tof vonden. Verder moeten we nog gaan schrijven.
Heb je al een idee over hoe jullie het opnameproces willen aanpakken? Op de vorige plaat heeft Browne de productie voor zijn rekening genomen en heeft hij bij het vocale stuk wat hulp gehad toch?
Ja, Dan Weller van Sikth heeft geholpen bij de productie van de zang. . Daarna is het gemastered bij Metropolis Group. We waren eigenlijk niet blij met de eerste master, dus dit was de tweede poging en die studio heeft gewoon een poppy, nouja niet poppy maar, andere achtergrond.We hebben al wel een paar ideen voor de nieuwe plaat, maar niemand weet Browne zijn geluid zo goed neer te zetten als hijzelf. Dus we voelen ons veel meer op ons gemak als hij het merendeel van de productie zelf doet. Maar we hebben wel een lijstje van mensen met wie we eventueel willen samenwerken. Die kan ik natuurlijk nog niet noemen omdat het echt nog een wensenlijstje is en nog niemand gevraagd is.
In de djent-scene, is het do it yourself-concept voor opnames erg populair. Hoe benaderen jullie dit? Nemen jullie veel stukken zelf op, of gaan jullie toch naar de dure studio?
We willen graag dat Mike de stukken live op cd speelt. Maar een goed klinkende kamer in een goede studio is niet gratis. Het is niet alsof we hier veel geld mee verdienen, soms gaat het gewoon om de harde realiteit. We kunnen alle gitaartonen die we nodig hebben uit Browne zijn POD (Line 6, red.) halen. We zouden ook eens een Axe FX kunnen proberen. Mike heeft laatst voor Acle van Tesseract wat samples ingespeeld samen met Jay Postones (Tesseract). Acle heeft die sample set met zijn 4D Sounds productiebedrijf uitgebracht. Misschien dat we daar iets mee kunnen om drums te programmeren, dan is het wel niet Mike die speelt maar heb je in ieder geval de sound van zijn kit. We zouden echt heel graag een studio ingaan, maar zelfs dan weten we niet of we wel de gitaartoon die wij zo vet vinden, uit een versterker met cabinet kunnen halen.
Je noemde net even de POD voor je gitaarsound, gebruiken jullie alleen de POD voor je geluid?
Voor de opnames wel. Die heeft voor ons echt het perfecte digitale geluid. Het is geen organisch geluid weet je, het klinkt niet ruim of warm.
Gebruiken jullie de POD live dan ook? Of gebruik je daar wel een echte versterker?
Live gebruiken we Laney Ironhearts door Iommi cabinets. Browne gebruikt de POD live alleen voor zijn cleane tonen.
Hoe krijgen jullie dat specifieke Monumentsgeluid, hoe benader je de juiste instellingen?
Dat varieert nogal, het is erg afhankelijk van de locatie. Per zaal stel je het dus ook verschillend in. Over het algemeen genomen knip je die lage woofy bastonen weg, zo klinkt het allemaal wat strakker. Die frequenties hebben we toch niet echt nodig, en Swan levert in dat gebied natuurlijk ook echt veel lage tonen. Dat knippen doen we met een EQ-pedaal, eentje van Boss in dit geval, de EQ-7 volgens mij. We boosten het volume met dat pedaaltje ook een beetje, zo klinkt het wat hotter en is het wat aanrakingsgevoeliger. Idealiter zou ik ook nog een Tube Screamer willen. De aanwezigheid van een extra drive maakt het geluid wat metaalachtiger. Het draait niet om de extra gain, maar om een extra element in je geluid. Je zou misschien denken dat we ontzettend veel gain gebruiken maar het tegenovergestelde is eigenlijk waar.
Oorspronkelijk speelde je in de band Cyclamen, had je een heel ander geluid toen je daar speelde? Hoe heeft dit zich ontwikkeld bij Monuments?
Haha ja zeker, dat was de eerste band waarin ik ooit gespeeld heb. Toen gebruikte ik gewoon wat er maar een beetje goed klonk. Ik ging voor een meer sneapy geluid, denk bijvoorbeeld aan Arch Enemy of Killswitch Engage, daar luisterde ik toen veel naar. Maar met Monuments hebben we echt een specifieke sound nodig, om de riffs te kunnen laten spreken.
Toen je voor Monuments ging spelen lag je sound dus al redelijk vast?
Ja zeker, Browne heeft die sound eigenlijk ontwikkeld. Als we tegenwoordig aan het oefenen of jammen zijn wil het nog wel eens voorkomen dat Browne naar mijn setup loopt en wat met de knoppen begint te spelen. En ik vind dat goed, hij heeft er echt een gehoor voor en ik ben zeker geen tech/productieveteraan.
Op Gnosis schilderen jullie een behoorlijk duister beeld van de mensheid die de wereld vernietigt door te consumeren en whos manifesto surely has to change. Nu kan ik dit goed begrijpen, zet het nieuws aan en het is veelal ellende dat je ziet. Maar is het echt zohopeloos? Hoe denken jullie hierover?
Wij willen mensen niet vertellen wat ze zouden moeten doen. Het gaat niet om onze ideen of die van anderen aan iemand op te dringen. Het gaat meer over het aanmoedigen van mensen om een open mind te houden en wat meer voor zichzelf na te denken. Maar om eerlijk te zijn, het zijn vooral Browne en Swan die zich met de teksten en themas bezighouden. Daarnaast kwam veel natuurlijk van Matt en hij had een zeer uitgesproken politieke mening, wat ik juist helemaal niet heb. Dus ik ben misschien niet de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden.
Recentelijk brachten jullie een livevideo uit van Empty Vessels Make The Most Noise uit, opgenomen op Ghostfest,Engeland. Kunnen we meer van dergelijke initiatieven verwachten, zit er misschien een live dvd aan te komen?
Een dvd zou zeker cool zijn. We moeten denk ik eerst bepalen hoe lang we nog dingen met oude tracks gaan doen, hoe lang we nog vasthouden aan Gnosis. Dat is natuurlijk de cd waar mensen ons van kennen, maar tegelijkertijd willen we graag nieuw materiaal schrijven om onze nieuwe sound te laten horen. Op dit moment zijn er geen concrete plannen voor een dvd. De focus ligt op het schrijven van nieuw materiaal, daar gaan we ook direct mee verder als we thuis zijn. Momenteel smijten we vooral met nieuwe riffs en ideen naar elkaar.
Wat kun je ons vertellen over die nieuwe sound die je noemt? Welke richting gaat het op?
Muzikaal gezien lijkt het wel veel op Gnosis, het is nog steeds dezelfde blauwdruk als het ware. We gebruiken nog steeds grooves, big riffs, big chords en atmospheric stuff. De zang is natuurlijk met Chris wel totaal anders. Hij heeft een paar specifieke dingen die hij graag gebruikt, zoals zijn specifieke harmonien. We noemen ze Michael Jackson-harmonien omdat ze heel erg 80s en gelaagd klinken. Ze vormen volledige akkoorden. We willen daar heel erg graag mee aan de slag.Maar muzikaal gezien is het gewoon een uitbreiding van wat het al was. De boze stukken klinken nog bozer, de blije stukken klinken nog blijer.
Is er al iets bekend over wanneer het af is?
We hebben wel al wat grove ideen, maar niets ligt nog vast.
Heb je nog mooie laatste woorden om het interview mee af te sluiten, een boodschap die je nog aan de lezers van Metalfan wilt meegeven?
Hahaha, keep it real, thats all I got!