Ik geloof dat Robin (bassist) en ik met het idee kwamen. Het was namelijk zo dat de 2005 versie zo goed als op was. Ons label van destijds Karmageddon Media was “gestopt” (net als onze voorgaande labels) dus er kon niet bijgeperst worden. Wij hebben toen de rechten van de cd teruggekocht en konden gaan bijpersen. We waren echter niet tevreden over de zangpartijen, die zijn destijds te gehaast opgenomen waardoor we her en der schor klinken. Robin had inmiddels een ontzettend dure nieuwe basgitaar (1996 Modulus Quantum Q5 fretless w/ Lane Poor & EMG pickups) gekocht en met de kennis en techniek van nu was het een koud kunstje om de bas- en zangpartijen opnieuw op te nemen. Producer Pascal Altena zag het ook als een uitdaging om zijn mix van 2005 te overtreffen. Van het een kwam het ander en voor we het wisten hadden we de complete cd opnieuw opgenomen. Het enige wat nog is overgebleven van het origineel uit 2005 zijn de overheads van de drums. De drumsamples zijn volledig vervangen door samples van de drumkit die is gebruikt voor Trivmvirate. Het grote voordeel is dat we door de huidige techniek alles thuis konden opnemen. Dat was in 2005 ook wel zo, maar dit was toch allemaal veel meer hightech. We hebben de werkwijze van Trivmvirate eigenlijk toegepast op TWC 2.0.
Ook hebben we TWC 2.0 op twee verschillende labels uitgebracht. Labels pochen altijd wel met een worldwide release, maar als je niet op Metalblade ofzo zit kunnen ze in Iowa jouw cd echt niet makkelijk krijgen. Vandaar dat ons huidige label Twilight-Vertrieb de ontzaggelijk eer kreeg om TWC 2.0 te releasen de EU markt, terwijl in de VS Epitomite Productions (van de bandleider van Lividity) de plaat uit heeft gebracht in de VS.
Uiteraard zijn de versies niet hetzelfde. De Europese versie is een digipack terwijl de USA versie een jewelcase is met een andere tracklist.
Uiteindelijk was het ons er natuurlijk alleen maar om te doen om van één album drie versies in de kast te hebben staan.
Jullie hebben de zaken grondig aangepakt en er is een hoop aan de cd versleuteld. Wat hebben jullie allemaal precies geperfectioneerd en waar is de meeste aandacht aan geschonken? Met andere woorden: Welk aspect vonden jullie een absolute make-over waard en waarom?
We hebben allereerst de zang aangepakt, meer gelet op articulatie en veel meer tijd genomen om het goed op HD te krijgen. We deden nu ongeveer anderhalf nummer per dag verdeeld over twee zangers. Ik heb zelf het nodige versleuteld aan enkele nummers waardoor die beter tot hun recht kwamen. Zo zijn er in 7 Months Of Suffering en 1917 – Spring Offensive hele gitaarpartijen verdwenen die het nummer zo veel meer dynamiek geven. Under The Bloodcampaign heeft een heuse koorzang gekregen die over de Wilhelmusriff heen zingt. The Cruel Hunters is qua structuur helemaal aangepast, dat is een compleet ander nummer geworden door alle in mijn ogen zwakke riffs eruit te gooien en de sterke hoeken uit te melken. Het titelnummer The White Crematorium is vrij uniek omdat het helemaal geen gitaren bevat maar is ingespeeld met basgitaren die door gitaarversterkers zijn gehaald. Verder is alles nog een keer goed bekeken en ontdaan van foutjes, de lyrics zijn her en der aangepast en het artwork is volledig vernieuwd. Dan is er nog een multimediagedeelte aan toegevoegd met daarop de promo uit 2002 en videoclips van Master Of The Bryansk Forest en Wrath Of The Ba’ath beide afkomstig van Trivmvirate. En natuurlijk Kindertodestanz een bloedharde technoremix van Kindertodeslied.
We hebben het geluid ook behoorlijk verbeterd al heb je altijd ietwat infantiele journalisten zoals de reviewer van Lords of Metal. Die gaat cd’s luisteren op zijn laptopspeakers om vervolgens te schamperen dat het gesleutel aan het geluid van hem niet had gehoeven, hij hoorde geen verschil.
Gek he?
Zijn de overgebleven first press exemplaren inmiddels onder de pletwals verdwenen of eBay it is (voor veel geld, dat spreekt voor zich ;-))?
Wij hebben alle overgebleven exemplaren die nog op de markt waren in ons bezit. Behalve dat we er zelf een boel houden geven we ze ook weg bij grote bestellingen. Ook zijn er plannen om een The White Crematoria boxset te maken met daarin TWC 2005, TWC USA en TWC Europa Digipack. Een soort best of zeg maar..
Alle versies zijn te krijgen in onze merchsectie, tevens hebben we ook een nieuw shirt ontworpen voor deze release.
Had je de tijd die de band nu kwijt is geweest aan TWC 2.0 niet liever gestoken in nieuw materiaal, of was deze klus dusdanig goed en snel te klaren dat het er makkelijk bij kon?
Nee hoor, het punt is dat deze release ons geen creatieve energie heeft gekost. Alle muziek en teksten waren immers al geschreven. De reviews van de 2005 versie waren torenhoog, we hadden de klus in 2005 al geklaard. TWC 2005 was destijds het allerbeste waar we op dat moment toe in staat waren. Nu zijn we vijf jaar verder, het enige wat we hebben gedaan is de plaat aanpassen aan onze huidige smaak en kennis van opnemen. We vinden het opnemen van muziek ook hartstikke leuk. Wij houden niet van half werk daarom hebben we een volwaardig product afgeleverd waar we trots op kunnen zijn.
Een TMDC album schrijven neemt veel tijd in beslag, alles wat ik tot nu toe voor TMDC heb geschreven is ook daadwerkelijk op cd verschenen. Wij hebben niet de luxe van dat wij een cd vol b-kantjes kunnen uitbrengen zoals een Reload of Rosenrot. Deze release komt op een goed moment, het houdt ons in de picture en ondertussen richten wij in alle rust al onze creatieve energie op het schrijven van de opvolger van Trivmvirate.
Verrassend (en TMDC kennende toch ook niet) is natuurlijk de toevoeging van Kindertodestanz. Hadden jullie deze versie al klaar liggen onder het mom ‘het komt vast nog eens van pas’ of hebben jullie het speciaal voor TWC 2.0 laten maken?
Onze toetsenist Carsten Altena, die weliswaar live niet meer met ons optreedt, is nog erg betrokken bij TMDC op het gebied van de synths. Carsten en ik zijn grote fans van bands als Laibach en KLF en hebben het er al vaker gehad om nummers van Trivmvirate te remixen voor een groot publiek op de dancefloor. Kindertodeslied leende zich hier natuurlijk perfect voor. Persoonlijk vind ik veel remixes van metalbands heel matig. Mijn helden Cradle Of Filth hebben in het kader van” kijk-wij-zijn-een-metalband-en-kijk-ons-eens-stoeien-met-not-done-music” echt afschuwelijke remixes afgeleverd, we wisten dus precies hoe het niet moest. Het moest een woest en bruut nummer blijven en dat is gezien de reacties prima gelukt.
Inmiddels zijn er ook enkele werktitels van nieuwe nummers bekend. Wat valt daar allemaal over te vertellen en wat is de prognose voor de release van nieuw materiaal?
Er zijn inderdaad al wat werktitels over het internet gegaan al veranderen die soms wekelijks. Enkele (werk)titels zijn op dit moment:
1. Ceremonial Bloodshed @ The Temple Of Hatsheput
2. H.W.A(Human Wave Attack)
3. The Black Speech Of Mecca
4. Todesnacht Von Stammheim
5. Geniul Din Carpati
6.The Bileam Doctrine
7. Nadezah’s Death
8. Kasr Al-Nihaya
Pin je nergens op vast, volgende week kan het weer allemaal anders zijn. Er is nog geen albumtitel. Tekstueel zal het weer alle kanten opgaan al heb ik mij de afgelopen tijd behoorlijk ingelezen in het gedachtegoed van de Moslimbroederschap en Al-Qaida. Verder kom ik door veel te lezen altijd wel een gaaf onderwerp tegen wat bruikbaar is voor lyrics. Muzikaal zou ik niet al te veel verrassingen verwachten. We hebben met Triuvmvirate zo ongeveer eigenhandig een eigen genre gecreëerd, we kunnen natuurlijk niet aan de gang blijven.
Je kan van TMDC zeggen wat je wilt, maar de band heeft ons met de release van ieder album toch weer aardig verrast. Wordt de nieuwe plaat een logische voortzetting (van uiteraard enkel superlatieven) van Trivmvirate of staan er weer redelijk onvoorziene wendingen op het menu?
Hmm, deze vraag heb ik hierboven al een beetje beantwoord... anyway. Kijk, wij werken met songwriting niet binnen bepaalde kaders. De afgelopen weken draaide ik alleen maar Cradle Of Filth in de auto en momenteel kick ik behoorlijk op Lady Gaga en de solo-cd van Slash (Black Eye Pea Fergie kan zo bij Velvet Revolver gaan zingen). TMDC zal altijd bloedharde muziek maken, maar die muziek bestaat uit ontzettend veel lagen. Textures is er groot mee geworden, maar ik durf de stelling wel aan dat onze muziek minstens zo veel lagen heeft, alleen beheersen zij hun instrumenten wèl goed. Door al die lagen plus de drang naar perfectie in de muziek en lyrics (research) duurt het ontzettend lang voor dat een nummer helemaal af is. Ik herinner mij nog goed dat één jaar voordat de eerste noot van Trivumvirate in de studio werd opgenomen we al een keer een bandmeeting bij mij thuis hadden. Toen hebben we alles doorgeluisterd en geconcludeerd dat het klaar was.
Not..
Daarna is er nog een jaar gesleuteld aan de muziek…. Ieder TMDC album dat we opnemen is het allerbeste waar we op dat moment toe in staat zijn. Wij laten daarom ook niets aan de toeval over. Van ieder nummer bestaan wel 50 versies en sommige riffs slingeren al rond sinds Martijn en ik blackmetal maakten met Eternal Conspiracy.
Het zal dus geen logische voortzetting zijn van Trivmvirate omdat dat album alle logica tart, je zou kunnen stellen dat er vanaf de promo uit 2002 naar dit album is toegewerkt en dat bij dit album alle puzzelstukjes op hun plaats vielen. We hoeven dus niet via geijkte paden te werken met het risico dat wij, zoals in mijn opinie met Nile is gebeurd, aan ons creatieve plafond komen.