We zijn de eerste van april bij Pieter G. Kloos zijn Void Studio in gegaan na eerst ongeveer een maand non-stop gerepeteerd te hebben en zijn daar in een zeer intensief schema terecht gekomen. Dagen van ongeveer 12 uur en dat ongeveer 40 dagen lang. Een fantastische ervaring die ook wel zijn vervreemdende effecten op ons had. Het opnameproces zelf is denk ik voor veel bands ongeveer hetzelfde met als verschil dat wij uiteraard op zo vintage mogelijke apparatuur spelen om bepaalde sounds te krijgen. Al met al ben ik ontzettend tevreden met het resultaat en weet ik dat ik de beste plaat gemaakt heb die ik kon. Ik moet zeggen dat ik nooit recensies lees en dus enkel af kan gaan wat mensen tegen me vertellen maar het lijkt erop dat de plaat goed ontvangen wordt.
Ik heb begrepen dat de band vooral om jou draait. Hebben de andere leden helemaal geen invloed op het schrijfproces, of neem je hier en daar wel eens een idee/riff/tekst van één van hen over?
Nee, ik ben hoofdelijk verantwoordelijk voor alle muziek en woorden die uit The Devil's Blood voortkomen. Dat moet ook wel aangezien alles wat ik doe handelt over zaken die zeer persoonlijk en zelfs autobiografisch zijn.
Op het nieuwe album staan ook nieuwe versies van eerder uitgebrachte nummers, namelijk Christ Or Cocaine en The Anti-Kosmik Magick. Waarom die twee nummers, en niet het nummer The Graveyard Shuffle? Dat is één van jullie bekendste nummers en dat is enkel op vinyl verkrijgbaar.
Omdat die twee nummers de absolute ruggengraat van het album vormen, daarbij is het nummer The Graveyard Shuffle al op een officiële release verschenen en vind ik het niet erg zinnig omdat twee keer te doen. Daarbij waren de demo-uitvoeringen natuurlijk totaal onwaardig om de eeuwigheid in te gaan als definitieve versies van deze nummers en heb ik dat nu, in superieure versies, wel kunnen doen. En ik vind het vinyl argument niet zo interessant, mensen die enkel cd's luisteren neem ik niet eens serieus als muziekliefhebbers. Ik zie het zo: wij brengen platen uit die ook op cd uitgebracht worden als een soort knieval voor de muziekindustrie en de platenmaatschappij. Een van de weinige knievallen die wij doen.
The Devil's Blood is behoorlijk populair in de Nederlandse metalscène. Zo treden jullie binnenkort op bij de Eindhoven Metal Meeting en staan jullie zelfs op het Duitse Rock Hard Festival 2010 met onder andere Kreator. Denk je dat deze populariteit vooral te wijten is aan het occulte thema van The Devil's Blood wat jullie bij de metalliefhebbers zo aantrekkelijk maakt?
Eerlijk gezegd denk ik van niet, al zou ik dat wel het mooist vinden. Ik denk dat veel mensen gewoon erg gecharmeerd zijn van onze muziek en de thematiek voor hen op de tweede plek komt. Dit is natuurlijk vaak het geval in dit soort situaties en ik kan er wel mee leven uiteraard. Maar uiteindelijk weet ik net zo min wat mensen naar ons doet luisteren als jij, ik denk dat het een combinatie van kwaliteit en serendipiteit is. Sommige dingen moet je niet kapot willen redeneren maar gewoon ervaren.
Ook treden jullie volgende maand op met doom-metal pioniers Pentagram en Trouble in 013 in Tilburg. Eerder deden jullie al een aantal shows met Pentagram in Amerika. Dit wordt hun eerste optreden ooit in Nederland... hebben jullie ze zover weten te krijgen om eens hier te komen spelen?
Nee, ik denk dat ze plannen zelf al langer hadden. Het was een ontzettende eer om mr. Liebling in zulke topvorm, want het was echt fantastisch, bezig te zien en ik wil ook echt iedereen die eventueel nog twijfelt op het hart drukken om toch echt te gaan kijken hoe deze levende legende zich compleet laat gaan. Zeldzame kwaliteit. En zeer waarschijnlijk geen band die nog tien jaar gaat touren.
In anderhalf jaar tijd hebben jullie twee singles, een EP en een full-length uitgebracht. Ook hebben jullie de komende paar maanden een behoorlijk druk tourschema. Jullie zitten dus niet stil. Heb je naast deze band eigenlijk nog andere projecten, of is The Devil's Blood echt een fulltime bezigheid voor jou?
Ik besteed het grootste gedeelte van mijn dag aan The Devil's Blood gerelateerde bezigheden. Verder studeer ik veel en probeer ik zo veel mogelijk kennis op het gebied van spiritualiteit, het occulte en uiteraard de Satan in me op te nemen, het kleine beetje tijd dat overblijft wordt voornamelijk met sport gevuld.
Jullie liveoptredens zijn altijd een heel spektakel, zelf spreken jullie dan ook van 'Rituelen'. Hoe bereiden jullie je voor op zo'n 'Ritueel'?
Er moet een zekere onrust aanwezig zijn in ons allen die we eerst op de spits drijven door ons daar op te focussen. De inherente sociale aspecten aan onze persoonlijkheden worden aan de kant gezet en we proberen zo direct mogelijk onze haat, afschuw en woede op elkaar te projecteren voor we het podium betreden. Het bloed wat we dragen is daarbij een belangrijk onderdeel, daarmee leggen we onze persoonlijkheid letterlijk aan de kant en worden we als het ware een hechte, haatdragende machine die via de muziek en de teksten het publiek mee probeert te krijgen in deze waanzinnige toestand.
Jullie waren 'special guest' op Fortarock in Nijmegen afgelopen zomer. Hoewel ikzelf het behoorlijk gaaf vond om jullie eens live te kunnen zien, leek het erop dat niet iedereen even enthousiast was over deze niet-metalen verrassing. Ook waren er wat problemen met de geluidsmix. Wat doet zoiets met je als band? Ik kan me voorstellen dat je er dan ook gelijk geen zin meer in hebt.. Iets waarvan het abrupte einde van dat optreden wellicht een teken was.
Het doet me eigenlijk heel weinig. Ik vond dat we een uitstekende set speelde in de veel te korte tijd die ons geboden werd. Dat vond ik een rare keuze, een band als ons maar een schampere 30 minuten speeltijd gunnen, iets waar ik pas op de dag zelf achter kwam. Maar verder vond ik het prima gaan. Problemen met de geluidsmix heb ik zelf niets van gemerkt.
Je muzikale inspiratie haal je voornamelijk uit het werk van Roky Erickson. Waar haal je je inspiratie voor het schrijven van teksten vandaan? Zo heb ik begrepen dat de titel van het album, The Time of No Time Evermore, een verwijzing is naar het einde der tijd – een viertal woorden waar je tevens het laatste interview met ons mee afsloot.
Teksten schrijf ik meestal in een soort van meditatieve roes, een staat van werken onder andere populair gemaakt door de mysticus en occultist Austis Osman Spare, welke "automatisch schrijven" genoemd wordt. Dit wil zeggen dat je je tijdens het schrijven (of schilderen, musiceren of wat dan ook) volledig openstelt aan de grillen van de energieën waar je je aan bloot stelt. In mijn geval dus de Satan en de vele manieren waarop de Satan zich manifesteert. Op deze manier komt er vanuit het onderbewuste heel veel naar boven dat op een symbolische manier een gedeelte uit gaat maken van de woorden van een lied. Achteraf moet ik dus zelf opnieuw gaan interpreteren wat de woorden voor mij betekenen en in welke volgorde bepaalde strofes moeten komen te staan; een langdurig en soms pijnlijk persoonlijk proces. Vervolgens is het aan een ieder zelf om de ultieme interpretatie te vormen.
Ik hoor wel eens van metalfans die net kennis hebben gemaakt met The Devil's Blood dat 'dit soort muziek eigenlijk best wel lekker klinkt'. Welke artiesten raad je –naast Roky Erickson- de mensen aan die net kennis hebben gemaakt met dit soort muziek en meer uit deze richting willen horen?
Ik weet zelf nog steeds niet zo goed welke richting dat nou is. Voor mij is het namelijk gewoon rock 'n' roll en dat is de muzikale basis voor erg veel stromingen. Dingen waar ik graag naar luister zijn zo uiteenlopend dat er voor de luisteraar niet een directe link te ontdekken zal zijn naar The Devil's Blood ondanks dat deze er dan wel kan zijn. Artiesten zoals Tom Waits, Teitanblood, Urfaust, Black Widow, Black Sabbath, Watain, Guns n' Roses, Iron Maiden, Thin Lizzy, Wishbone Ash, Roky Erickson, The 13th Floor Elevators, UFO, The Pretty Things, Deathspell Omega, Funeral Mist, Death SS, The Beatles, The Rolling Stones, The Secret Chiefs 3 en ga zo nog maar een paar uur verder.
Wat kunnen we in de toekomst nog van The Devil's Blood verwachten? Heb je nog wat ideeën klaarliggen voor eventuele volgende opnames of ben je na het maken dit album toe aan wat ontspanning op het gebied van productiviteit?
Ik denk dat ik me de komende tijd vooral op mijn studies en het uitvoeren van The Devil's Blood rituelen ga focussen. Wat er na komt zullen we zien als het zo ver is. Ik weet echter wel dat ik nog niet klaar ben met het doen van het werk van de Duivel.
Bedankt voor je tijd! Het laatste woord is aan jou.
Ik wil je hartelijk bedanken voor het gesprek! Heil Satan!