De avond werd geopend door "black metal sensatie" (he, dit verzinnen we niet zelf, zo stond het aangekondigd!) Children Of Bodom. Nu is er weinig black metal en sensatie te bespeuren bij deze Finnen, tenzij je het geshow en gepats van frontman Alexi Laiho opwindend vindt. In het half uurtje dat de mannen op het podium stonden werkten ze een wat slordig gespeelde set af, met tussen de nummers door een poging om zovaak mogelijk het woord "fuck" te zeggen. Sommige mensen vinden Slipknot puberaal; Children Of Bodom kan er ook wat van. Ik mag hopen dat de mannen als headliners begin volgend jaar toch wat meer hun best doen, want nu was het maar matig. (Tonnie)
Volgend jaar speelt Machine Head in Ahoy als voorprogramma van Metallica tijdens diens Europese tour. Vanavond gaat een uitverkochte HMH los op zwaar groovende songs als Aesthetics Of Hate, Imperium en natuurlijk Davidian. Het volume is inmiddels wat opgeschroefd, waardoor de band in vergelijking met Children Of Bodom een stuk zwaarder overkomt. Het geluid is vrij goed, alleen gaan enkele passages om onverklaarbare redenen de mist in. Zo klinkt het fenomenale gitaarduel in Aesthetics Of Hate behoorlijk rommelig en is de cleane zang in Halo ronduit vals. Desalniettemin maakt Machine Head er een leuke show van en valt vooral de gedrevenheid van bandleider Robb Flynn op. Met veel gebaren zet hij de betekenis van zijn teksten kracht bij. Tussendoor neemt hij de tijd om enkele fans van een 'brown eye' (een alcholisch drankje, volgens Flynn uitgevonden in metalkroeg The Cave aan de Prinsengracht) te voorzien, al kan je je afvragen of je er blij mee moet zijn als iemand die plakkerige troep over je heen gooit. Na een uur is de show over en zal menigeen alweer uitkijken naar 30 maart 2009. (Edo)
Een Slipknot-optreden pakt vaak rommelig uit. Wat wil je ook, met negen gestoorde muzikanten op één podium. Vanavond blijkt echter weer eens hoe de band uit Iowa in de loop der jaren gegroeid is van een stel boze twintigers tot een groep professionele muzikanten. De show is er niet minder om, die is nog steeds even chaotisch als altijd. Muzikaal klinkt de band echter strakker dan ooit. Om te beschrijven wat er allemaal op het grote podium van de Heineken Music Hall plaatsvindt is haast onmogelijk. Overal waar je kijkt gebeurt wel iets. Zo gaat percussionist Shawn Crahan regelmatig met instrument en al de lucht in, is er gezorgd voor veel extra verlichting en een fraaie podiumaankleding, en vindt tijdens afsluiter People = Shit wel een heel bizar tafereel plaats.
Voordat dat gebeurt geeft Slipknot eerst een bloemlezing uit het inmiddels vier albums tellende oeuvre. Natuurlijk ligt de nadruk op het sterke laatste album All Hope Is Gone, waarvan onder andere Dead Memories en Psychosocial voorbijkomen. Daarnaast is er van alle eerdere albums wel een aantal bekende nummers te horen, maar wordt het publiek ook verrast met het in tijden niet gespeelde Prosthetics van het debuut.
Overal in de zaal vinden kleine pits plaats, terwijl frontman Corey Taylor niet vaak genoeg kan herhalen hoe leuk hij het wel niet vindt in Amsterdam en dat dit de beste show ooit is in de hoofdstad. Natuurlijk zegt hij dat morgen in Parijs en over drie weken in Manchester ook, maar dat de heren het wel degelijk naar hun zin hebben is duidelijk. Als het einde nadert gaat het publiek bij Spit It Out zonder door Taylor te worden gesommeerd op de hurken zitten, om op zijn teken los te gaan. Voordat het tijd is om huiswaarts te keren, stijgt slagwerker Joey Jordison tijdens People = Shit al spelende op, waarna hij gekanteld wordt en met zijn gezicht naar het plafond verder drumt. Een vermakelijke afsluiting van een geslaagd avondje herrie. (Edo)
Machine Head:
Children Of Bodom:
klik op de foto's voor grotere versies