• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Gus G - Brand New Revolution
Label: Century Media Records
Gus G - Brand New Revolution
Vorig jaar bracht Gus G zijn eerste solo-album I Am The Fire uit en een jaar later staat opvolger Brand New Revolution alweer klaar. Het laat zien dat de Griekse snarenplukker niet stilzit en hard werkt aan zijn eigen carrière. Hij heeft daar nu ook alle tijd voor, aangezien zijn werkgever Ozzy Osbourne nog wel even druk is met Black Sabbath en zijn andere band Firewind momenteel stilstaat.

I Am The Fire stond bol van de samenwerkingen met verschillende artiesten en dat leverde een veelzijdige plaat op. Brand New Revolution volgt hetzelfde patroon, alleen is het aantal gastartiesten teruggeschroefd. Het zijn veelal dezelfde zangers die terugkeren en hierbij zijn de grootste rollen weggelegd voor Jacob Bunton en Mats Levén. Muzikaal gezien gaat het album verder waar de vorige plaat ophield, alleen zijn de tracks ditmaal iets harder en krachtiger van aard.

De langspeler gaat flitsend van start met het instrumentale The Quest. Hierin laat Gus G zijn shred-kunsten horen en het is meteen duidelijk waar zijn kracht ligt; in snel en melodieus soleerwerk. Vervolgens wordt zijn inbreng gedeeld met de vocalisten en is het vooral Jacob Bunton die het druk heeft op de eerste helft. Hij schittert in een paar aardige tracks, waarvan vooral het titelnummer erg lekker klinkt. Ook One More Try en het zwoele Behind Those Eyes zijn de moeite waard. Voor de charmante Elize Ryd (Amaranthe), de enige zangeres op het album, is er ook een positieve rol op het album weggelegd. Ze voorziet What Lies Below van haar betoverende stem. Mats Levén is tegen het einde het meest te horen. Hij zingt de wat snellere nummers, maar het songmateriaal is vrij magertjes en hierdoor voelt zijn rol vrij anoniem aan.

Uiteindelijk draait de plaat natuurlijk grotendeels om het gitaarspel van Gus G. De liefhebbers van goed snarenwerk komen dan ook meer dan voldoende aan hun trekken. Elke song is voorzien van sterke riffs en een verplichte solo tegen het einde. Je kunt de Griek vervolgens beschuldigen van egotripperij, maar wat verwacht je anders op een solo-album van een gitarist? Daarbij zijn de solo's zeker de moeite waard, met als hoogtepunt het einde van Behind Those Eyes. Wat de man vervolgens bezielde om deze tijdens de climax uit te faden, is een groot raadsel.

Met Brand New Revolution brengt Gus G zijn tweede full-length uit in een zeer korte tijd. Het songmateriaal is er echter niet minder sterk door en is even consistent als op zijn voorganger. Niet elke track weet te overtuigen en sommige songs blijven anoniem, maar het grootste deel laat een positieve indruk achter. Het laat zien dat het Gus G prima afgaat zonder de hulp van Ozzy of een van zijn andere projecten, al blijft The Prince Of Darkness natuurlijk van harte welkom om op een toekomstige derde langspeler een nummertje mee te zingen.

1. The Quest
2. Brand New Revolution (feat. Jacob Bunton)
3. Burn (feat. Jacob Bunton)