Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat vind jij het meest teleurstellende studio-album, dat in 2025 is uitgebracht?

Alestorm - The Thunderfist Chronicles
Arch Enemy - Blood Dynasty
Architects - The Sky, The Earth And All Between
Babymetal - Metal Forth
Behemoth - The Shit Ov God
Dark Angel - Extinction Level Event
Equilibrium - Equinox
Ghost - Skeletá
Jinjer - Duél
Katatonia - Nightmares As Extensions Of The Waking State
Killswitch Engage - This Consequence
Lacuna Coil - Sleepless Empire
Machine Head - Unatøned
Marko Hietala - Roses From The Deep
Obscura - A Sonication
Orbit Culture - Death Above Life
Paleface Swiss - Cursed
Patriarkh - Prophet Ilja
Sabaton - Legends
Slaughter To Prevail - Grizzly
Sleep Token - Even In Arcadia
Soulfly - Chama
Spiritbox - Tsunami Sea
Volbeat - God Of Angels Trust
een ander tegenvallend album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Parsons (The Alan Parsons Project) - 77
  • Daisuke "Die" Ando (Dir En Grey) - 51
  • Daniel Fischer (Midnattsol) - 48
  • Fred Provoost (Whispering Gallery) - 50
  • Mike Keneally (Frank Zappa) - 64
  • Mike Watt (Minutemen) - 68
  • Peter Criss (Kiss) - 80
  • Peter Lee (Flattus Maximus) (Gwar) - 58
  • Suzuka "Su-Metal" Nakamoto (Babymetal) - 28
  • Svart (Sanguis) - 47
Review

A.A. Williams - A.A. Williams
Jaar van release: 2019
Label: Eigen Beheer

A.A. Williams - A.A. Williams

Verschillende artiesten streamen momenteel live-muziek vanuit hun huiskamer. Zo ook A.A. Williams, een Londense zangeres die met name vanwege haar samenwerking met het Japanse Mono ook bij metalfans in beeld is. Ze stond vorig jaar in Ronda in het Utrechtse TivoliVredenburg en presteerde daar beter dan hoofdact The Sisters Of Mercy. Haar eerste ep verscheen begin vorig jaar. Ruim een half jaar later kwam er een reissue met drie rehearsalsongs en een cover van Dolly Parton als bonus.

De Engelse maakt zogenaamde death gospel. Met (death) metal heeft het niets te maken. Eerder met dreampop. De klanken op deze naar zichzelf vernoemde ep staat vol met kalme, introverte donkere nummers die dromerig aandoen, maar er gebeurt genoeg om niet in slaap te vallen. Ze zijn namelijk zorgvuldig opgebouwd van minimalistisch naar gelaagd. Het rustigere werk van Radiohead komt in de buurt, maar ook liefhebbers van Sigur Rós kunnen hier wel wat mee.

Ondanks de neerslachtige aard van de muziek zit er enorm veel schoonheid en emotionele kracht in. Het zwaarmoedige zit niet alleen in het lage tempo en het gebruik van piano en cello, maar zeer zeker ook in de sobere voordracht van Williams, die met haar stemmige zang tot de ziel van de luisteraar doordringt.

Het is vrijwel onmogelijk om een favoriete compositie uit te kiezen. Elke heeft namelijk zijn eigen vibe en eigen gebruik van de akoestische of elektrische gitaar, terwijl de zang de release als geheel verbindt. Belong is in eerste instantie jazzy, vervolgt bluesy en eindigt postrockend. Cold begint met een mix van elementen van Massive Attack en Radiohead. Terrible Friends doet indie aan en bevat subtiele bijdragen op toetsen en een strijkinstrument. De bonusversies zijn stripped down, bevatten wat meer reverb en doordat het rehearsals zijn, zijn ze nog wat killer en rauwer dan de in de studio geperfectioneerde, reguliere versies.

Wil je je muzikale horizon verbreden? Laat je dan raken door de gevoelige voordracht van A.A. Williams en sessiemuzikanten. Hoewel het geen metal is, zal het veel liefhebbers van donkere muziek ongetwijfeld aanspreken. De Engelse zangeres/toetseniste, die op 3 juli met haar eerste full-length komt, laat met deze eerste ep een geweldige indruk achter. Beslist een aanrader!

Tracklist:
1. Control
2. Cold
3. Terrible Friends
4. Belong
5. Jolene (Home Demo)*
6. Terrible Friends (Stripped Down Rehearsal Recording)*
7. Belong (Stripped Down Rehearsal Recording)*
8. Cold (Stripped Down Rehearsal Recording)*

* = bonustrack

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 10 juni 2020

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.