02-07-2020

Next Waste Dimension - Xenotron
Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer
Next Waste Dimension - Xenotron
In 2002 kwam deze band voor het eerst in de aandacht door de demo 'The delta machine'. Nu pas, twee jaar later, komt de band met een nieuw product. Next Waste Dimension zorgt altijd voor hevige reacties in de metalscéne. Dat komt doordat de band elektronica mixt met metal. Synthesizerklanken worden door de (death)metal nummers geweven. Natuurlijk zijn er bands die dat deze band hebben voorgedaan maar Next Waste Dimension doet het nét eventjes anders.

Opener 'Zephyr' is heel erg catchy en compleet af. De samples, het melodieuze death metal refrein en de synthesizer intro vormen één mooi geheel. 'Lament for the forgotten' is een erg mooi nummer waarbij de elektronicaklanken sfeervol en symfonisch worden gebruikt. 'Distored reality' begint als een hypnotiserend trance nummer (zo'n begin zal veel metalheads storen) waarna de gitaren op een Rammstein-achtige manier kracht bijzetten bij de keyboardlijnen. In dit nummer horen we ook enkele doordachte bassriffjes en het refrein blijft verdomme wééral hangen. 'Nervewrecker' is een rustig tussennummertje waarna deze demo wordt afgesloten door 'Force fed greed'. De eerste tien seconden van dit nummer moet ik zelfs denken aan 'Finntroll meets electronica!', maar naar mate het nummer zich verder ontwikkeld krijgen we weer typische Next Waste dimension-gedeeltes (samples, baslijntjesen het kenmerkende refrein)

De heren hebben een grote stap voorwaarts gemaakt in vergelijking met 'The delta machine'. De vijf nummers op deze demo mogen er allemaal wezen en het geheel is af. Productioneel valt er ook niet te klagen en ik ben gewoon gecharmeerd door deze demo. Normaal ben ik nogal zuinig met quoteren maar de heren krijgen van mij voor hun eigenzinnige koers een verdiende 80/100.

1. Zephyr
2. Lament for the forgotten
3. Distorted reality