Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

02-07-2020

Interview: Next Waste Dimension
Met Niels Achtereekte
Door Kristof
Geplaatst in december 2007

Het Nederlandse Next Waste Dimension valt op in de oneindige moederpoel van cliché metalbands met een mix van metal en elektronica. Het debuut Rewire Reality is dan ook een album dat verrast en we laten dus graag Niels Achtereekte (bas, toetsen, progammering) aan het woord. Naast verschillende facetten over het nieuwe album, kom ook een Roemeense tour, de voorliefde voor Pestilence en de nieuwe platenmaatschappij Under Her Black Wings aan bod.

Next Waste Dimension

Gefeliciteerd met Rewire Reality dat een vrij origineel en spannend album is geworden. Het enige kritiekpunt dat ik kan aanhalen, is dat ik veel songs al kende van vorige releases. Voor diegene die al jullie werk al in huis had, is Rewire Reality. voor het grootste deel niet nieuw. Waarom hebben jullie het toch zo aangepakt?

Dank je. De vorige releases waren allemaal demo’s. De kwaliteit ervan verbleekt bij Rewire Reality. De nummers komen op de demo’s nog niet zo tot hun recht als wij dat willen. Ze verdienden meer aandacht en hebben die met Rewire Reality gekregen. Met name de sound van gitaar en synths zijn enorm verbeterd. Daarnaast mogen de nummers dan wel dezelfde zijn, maar de invulling ervan is anders. We hebben ons uiteraard ontwikkeld en hebben de nummers een upgrade gegeven. Denk aan melodieën, breaks, etc. Leg ze maar eens naast elkaar, dan hoor je het wel.

Metal en elektronica wordt jammer genoeg niet vaak gecombineerd. Waar hebben jullie de inspiratie gehaald om deze stijlen te combineren?

Dat is vrij vanzelf gegaan. Oude dance (denk aan KLF en dergelijke) maakte vroeg al indruk op me toen ik ze op de radio hoorde. Dat is me altijd bijgebleven en op een gegeven moment bedachten we dat dit soort energieke muziek een mooie aanvulling zouden geven op onze geliefde metal. Ondertussen was de hele dance scene natuurlijk al veel verder ontwikkeld en dat trok ons steeds meer aan. Synths in metal zijn heel gebruikelijk geworden, maar wij wilden het niet op de gothic manier aanpakken met orkesten en koren. Die maken muziek vaak log en traag. Door rauwere synths en beats te gebruiken krijg je veel energiekere muziek. Het klinkt gewoon goed.

Welk materiaal en computerprogramma’s gebruiken jullie allemaal voor jullie sound?

Rikkert gebruikt ESP gitaren met de line 6 pod xt pro, Jorik gebruikt een heel normale Pearl kit en ik speel fretless. Dat maakt al een groot deel van onze sound. Qua synths is het teveel om op te noemen, maar om je een idee te geven: We gebruiken Cubase als sequencing/editing software. Daarin gebruiken we o.a. softsynths van Rob Papen, Korg, Spectrasonic (Stylus RMX) en een aantal onbekende one hit wonders. Daarnaast samplen we alles wat los en vast zit. Knippen, schaven, loopen en hopla: weer een stukkie erbij. En laten we de zang niet vergeten, daar gebruiken we Rikkert voor. Uniek modelletje.

Hoe was het om te werken met Pascal Altena en hoe verliep alles in de studio?

We hebben een tijdje moeten wachten voordat we met Pascal aan de slag konden – andere mixen namen meer tijd in beslag dan verwacht – maar dat bleek een erg goede keuze! Het daadwerkelijke opnemen hebben we niet bij hem gedaan, maar hij is wel vanaf het begin bij het hele proces betrokken geweest. Zo zorgden we ervoor dat we hem voor de mix tracks aanleverden waar hij mee uit de voeten kon. We zaten goed op één lijn. Hij kende onze muziek al een tijdje en vond het na de death en black cd’s waar hij net mee klaar was prettig om aan een dynamische sound te werken. Onder het genot van slecht gezette koffie en broodjes frikadel kom je gauw tot elkaar. Over en weer hebben we overal op geschoten. Hij heeft onze ideeën perfect naar de sound weten te vertalen.

Jullie hebben een videoclip maakt voor Opaque. Een leuke ervaring?

Next Waste Dimension - Rewire RealityJazeker. We wilden een clip maken die onze live situatie benadert. Maar zonder dat we een standaard clipje van een optreden zouden hebben. We hebben een dag lang beelden geschoten in een leegstaand fabriekspand, wat onze geluidsman in beheer heeft. Een vriend van ons is cameraman en heeft samen met Jeroen (onze vj) de opnames gedaan. Nadat we enkele keren het nummer vanuit verschillende posities opgenomen hadden, kwamen de overige ideeën vanzelf. Jorik (onze drummer) en Jeroen zijn ’s nachts nog met de camera door de stad gecrost om materiaal te schieten. Jeroen heeft later zijn vj beelden toegevoegd en heeft ook de montage voor zijn rekening genomen. Voor Nervewrecker hebben we trouwens ook nog materiaal geschoten, die clip komt nog.

Jullie hebben nu dus met Jeroen een vaste VJ in dienst die de shows een extra dimensie geeft. Wat doet een VJ juist en zijn de geprojecteerde beelden echt op voorhand zorgvuldig uitgekozen of ontstaat die keuze spontaan tijdens een liveshow?

Jeroen mixt live beelden over onze muziek. Het is dus niet zo dat hij aan het begin van een nummer even op een knopje drukt en daarna weer aan zijn ballen staat te krabben. Het gaat om de interactie van het beeld met de muziek. Die moeten op elkaar aansluiten. Toen we met Jeroen begonnen hebben we allemaal films en opnames verzameld en hebben we een middag en avond fragmenten zitten uitzoeken. Met een biertje onderuit op de bank filmpjes zappen. Erg leuk kan ik je vertellen. Vooral als je in je achterhoofd houdt dat je er later een metalshow van maakt. Naarmate we meer speelden heeft Jeroen zijn materiaal uitgebreid. Hij krijgt de thema’s van de nummers en daar gaat hij dan mee aan de slag. Tijdens optredens heeft hij dus een hele hoop materiaal dat hij door elkaar mixt. Daar improviseert hij mee. Het is dus ook telkens anders.

Ik las dat jullie opgetreden hebben in Spanje. Vertel!

Wat jaren geleden kwam er na een optreden van ons een Spaanse lyrisch op ons af zeggend dat ze ons in Spanje neer zou zetten. Ja, tuurlijk… Maar wij zagen dat natuurlijk wel zitten. Vaak draaien dat soort zaken op niets uit, maar na enkele maanden kregen we mail. Ze was ermee bezig. Na verloop van tijd werd het serieus genoeg en hebben we akkoord gegeven. We zijn toen uiteindelijk met 5 andere Nederlandse bands naar Madrid vertrokken. We hebben daar op een festival gespeeld met 5 Spaanse bands. Dat was erg gaaf. Het publiek ging goed los. Een mooi uitstapje waar we elkaar ook weer beter door hebben leren kennen.

Tevens hebben jullie een tourtje gedaan in Roemenië waarover we graag ook wat meer zouden weten. Nog samengespeeld met interessante Roemeense bands?

We zijn twee weken onderweg geweest met een aantal bands en kunstenaars hier uit de buurt. Alle bands maakten cross-overs van verschillende stijlen. Heel verschillend. Het waren een punk-pop band, hiphoppers met veel soul, een jazz/fusion combo, Caribische drummuziek en wij dus met metal en dance. Je trekt veel met elkaar op, waardoor je veel dingen kunt uitwisselen. Flauwe grappen werden dan ook veel afgewisseld met tips en tricks over geluid, opnames en gear. We hebben 7 maal opgetreden, variërend van podia in achterstandswijken tot een indrukwekkend groot podium midden in de stad. Een briljante trip.Via internet hadden we contact gelegd met een drietal Roemeense bands, waarvan we er met twee hebben opgetreden. Twee keer met Vespera, een gothic metalband en een keer met Darken My Grief, een death metalband. Vespera is wel een interessante band, die aardig naarIron Maiden neigt. Darken My Grief was wat te rommelig.

Jullie treden niet zo heel vaak op. Een bewuste keuze?

Dit jaar hebben we zo’n 30 keer op het podium gestaan. In binnen- en buitenland. We spelen regelmatig, check de giglist maar voor de aankomende speeldata!

Er staan vier songs van jullie debuut op MySpace. Al leuke reacties gekregen uit het buitenland?

Ja hoor, maar dat is al vanaf de demo’s. Via internet steekt muziek natuurlijk al gauw de grens over.

Next Waste Dimension

Under Her Black Wings is een nieuwe platenmaatschappij die ons nog niet zoveel zegt. Kan je iets meer over dit bedrijfje vertellen?

Het is een onderdeel van Freedbird Records. Freebird richt zich met name op stonerrock en met UHBW wilden ze eens wat harder gaan. Het mooie is dat ze zich beiden richten op bands die eigenzinnige muziek maken. Zo zijn ze ook bij ons terecht gekomen. En wij bij hen natuurlijk. Ze hebben een hele persoonlijke aanpak en geven veel vrijheid. Suburban doet tegenwoordig de distributie van beide labels. Onze plaat is de eerste die daar in mee is gegaan, wat ons veel voordeel op heeft geleverd.

Er worden vaak discussies op ons forum gehouden over ‘hoe open minded een metalfan is’. Maar een enkele beat en de meeste metalfans moeten er al niets meer van weten. Hoe open minded denk jij dat een metalfan is?

Ach, ja. Er zitten er tussen die maar een ding leuk vinden en dan automatisch de rest afschieten. Anderen hebben een bredere smaak. Dat vind je in alle muziekscènes. Daar hebben we het tijdens onze trip naar Roemenië nog uitgebreid over gehad met onze jazz en hip hop vrienden. Die hebben precies hetzelfde. Het leuke is wel dat we bij optredens merken dat mensen op onze stijlomschrijving afgaande soms wat huiverig zijn, maar ze ter plaatse wel helemaal los gaan.

Laatste vraag. Voor welke andere Nederlandse metalbands hebben jullie respect? En welke nieuwe jonge bands zie jij nog in de bekendheid treden?

Wij zijn opgegroeid met Gorefest en Pestilence, die hebben we door platen als False en Testimony Of The Ancients nog steeds heel hoog zitten. Ook Orphanage heeft indruk gemaakt. Het male/female contrast was soms wat clichématig, maar de eigengereidheid van de band is nog steeds briljant. Qua Nederlandse bands denk ik dat je nog wel wat van Portall gaat horen. Die komen volgend jaar met hun debuut als het goed is.

[ Terug naar de Interviews ]