Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

02-07-2020

Interview: Next Waste Dimension
Met Rikkert Achtereekte
Door Kristof
Geplaatst in mei 2004

Onlangs bewees Next Waste Dimension voor de tweede keer op cd dat techno en deathmetal te combineren zijn. Naar aanleiding van die tweede prima mini cd genaamd 'Xenotron' besloot ik zanger/gitarist/programmeur Rikkert Achtereekte om meer informatie te vragen.

He, wat heb jij gedaan met Koninginnedag? Heb je je een beetje geamuseerd?

Ik heb me zeker vermaakt. Beetje bandjes kijken en biertjes drinken. Er is altijd overal van alles te doen, dus dat kan niet missen. Onze bassist was in Steenwijk bij het Braindead Fest. Hij heeft zijn laatste trein naar Deventer gemist, moest hij de hele nacht in Zwolle rondzwerven, haha! Dat is geen aanrader. De eerste trein terug gaat op zaterdag pas om 08.15 uur.

Dat probleem heb ik ook al eens voorgehad. Het is een clichévraag, ik weet het, maar omdat jullie nog vrij onbekend zijn, zou ik het handig vinden dat je de ontstaansgeschiedenis en de loopbaan van de band tot nu toe, nog eens zou schetsen.

We bestaan uit drie leden en smelten metal samen met een moderne dance-sound. We zijn begonnen in 2000, toen we besloten een groovy death metal band te beginnen. We speelden al eerder samen in diverse bands en projecten en besloten nu de krachten te bundelen. We zijn meteen begonnen met het schrijven van eigen werk. We hebben flink wat ideeën uitgewerkt en besloten onze eerste demo op te nemen. Het plan was om eerst een representatieve demo te hebben en daarna pas op te gaan treden.

En toen was er de demo 'The Delta Machine', hoe kijk je daar op terug?

Met onze eerste demo hebben we onze stijl kunnen definiëren. Het was voor de luisteraar de eerste kennismaking met ons. Voor ons was het een geweldig leuk en leerzaam proces om de demo te maken. Plezier staat bij ons hoog in het vaandel. Het zelf opnemen en produceren van muziek is iets waar wij veel plezier aan beleven. Het doel was een representatieve opname maken van ons werk op een manier dat we het live ook kunnen spelen. Dat is zeker gelukt.

Wat hebben jullie na de release van 'The Delta Machine' allemaal gedaan?

De cd kwam uit en werd meteen goed ontvangen werd in de binnen- en buitenlandse metalpers, recensies zijn te lezen op onze website. Na het uitkomen van de demo zijn we dus begonnen met optreden. De optredens bevorderden het bandenthousiasme en deden ons samenspel groeien. Al gauw speelden we voor een groter publiek in zalen en op festivals (o.a. Plug Plantsoen Pop) door het hele land. We speelden in het verleden met bands als Peter Pan Speedrock, Trouble, Epica en Machine Head. In november 2003 stonden we in een met metalfans gevulde Maaspoort in Den Bosch. Dit in het kader van de finale van de door Aardschok Magazine georganiseerde Metal Bash Bandcompetitie. Van de ruim 150 aangemelde bands stonden we met 3 andere bands op dit festival het podium te delen met bekende acts uit binnen- en buitenland. Dat was een erg coole ervaring. En dat was ook goed voor de bekendheid van de band. We hadden 'The Delta Machine' maar gewoon ingestuurd, maar waren eigen meer bezig met de opnames van Xenotron. Het kwam er lekker doorheen fietsen. Zoiets laat je natuurlijk niet liggen.

Een andere toffe ervaring was de cd-presentatie van 'Xenotron'. We hebben een avond georganiseerd in het Burgerweeshuis, in onze thuisstad Deventer. Solarisis, die we van de Metal Bash kenden, en Segunda hadden we uitgenodigd om ook te komen spelen. Helaas viel deze twee band uit, maar het feest was er niet minder om. Naast de presentatie van het nieuwe werk hadden we ook een VJ (Daan Velsink) die passende beelden bij het optreden mixte. De thema's van de nummers kwamen zo erg goed tot hun recht en het was ook een 'all ears & eyes experience'. Gaan we zeker vaker doen!!

Ocer die demo 'Xenotron' gesproken. Ik zou graag hebben dat je op elk nummer van deze demo een beetje commentaar geeft.

'Zephyr'?

Zephyr is het openingsnummer en zet meteen de juiste toon. Het is een nummer waarbij beukende death metal wordt afgewisseld met up-tempo techno. We gebruiken op sommige stukken een vocoder over de stem, er zitten gitaarlagen met akoestische tokkelstukken in, kortom we schuwen het experiment niet. De tekst handelt over de drang om de evolutie te. We omschrijven dit als "Obscure the minds of the ones who hope the hand of man becomes the hand of God". Voorbeelden hiervan zijn het klonen van mensen, xenontransplantatie en plastische chirurgie. Echter niemand weet waar dit toe leidt. Het kan goed maar ook noodlottig uitpakken.

'Lament for the forgotten'?

Een "gelaagd" nummer met veel bass tap-werk erin. Veel verschillende melodieën vanuit de gitaar en de toetsen. De drums leggen een groovende ondergrond. Dit nummer is, zoals de titelt beschrijft, de klaagzang voor hen die vergeten zijn. De mensheid heeft veel grote denkers voorgebracht die geprobeerd hebben de weg naar vrede en wijsheid te bewandelen. Maar veel hebben we van onze fouten niet geleerd, getuige de huidige conflicten in de wereld.

'Distorted reality'?

Na een trance intro komt dit nummer je speakers uit stampen. Het nummer bevat naast teutonische coupletten jazzy drum- en baswerk tijdens de refreinen. De tekst handelt over de vraag of de werkelijkheid een objectieve weergave is of iets wat men via verschillende mediakanalen aan je wil opdringen als "echt" en "oprecht".

'Nervewrecker'?

Nervewrecker is feest! Een nummer met verschillende wendingen richting hoempa, 80´s synthrock en partymetal. Dit nummer dragen we op aan alle mensen die op je tenen staan in de kroeg, die staan te douwen in de trein, die je haar te lang vinden, die je haar te kort vinden, etc. Kortom, de ultieme afrekening met mensen die je in de weg lopen en aan je kop zeuren.

'Force Fed Greed'?

Een groovend en uiterst aanstekelijk nummer. Force Fed Greed bevat veel elementen die typerend zijn voor NWD; duidelijk samenspel tussen bas en drums, groovende riffs, maar ook dubbele bass en een leidende rol voor de zang. Het nummer is een waardige afsluiter van Xenotron en je hoort in de staart van het nummer nog een fraaie bassolo langs komen. De tekst gaat over keihard opgedrongen hebberigheid en hoe makkelijk mensen geloven dat "hebben" en "erbij horen" je leven verrijkt. Je hebt geen naam, maar een nummer. Men interesseert zich niet meer voor wie je bent. Alleen maar wat je bezit.

Wat is dan het grote thema van de nummers? Manipulatie? Negatieve toekomstbeelden?

Zeker geen negatieve toekomstbeelden. Zo zitten wij niet in elkaar. De titel en ondertitel: "Xenotron | Obscure machinery of the mind" beschrijven al een groot gedeelte van de teksten. Ieder mens heeft een eigen wereldbeeld en definitie van wat zij als realiteit ervaren. De teksten stellen vraagtekens bij de input die wij mensen gebruiken om onze mening te vormen. De zuiverheid en juistheid van deze informatie is vaak ronduit dubieus.

Wat zijn nu jullie intenties? Wat zijn jullie realistische dromen?

Wij gaan door op de weg die wij destijds met 'The Delta Machine' zijn ingeslagen. Wij putten veel energie uit onze muziek. Het creatieve proces staat samen met het live spelen voorop. Wij hebben het prima naar ons zin en laten ons leiden door hetgeen ons inspireert om de muziek te maken die we maken. Die inspiratie kan uit verschillende hoeken komen; muzikale, sociale, etc. Wij hebben geen vooropgezet plan, maar pakken die kansen die zich voor doen. Een goede distributie- of platendeal zou zeker mooi zijn. Dat neemt je werk en tijd uit handen. Uiteraard wil je zo ver mogelijk komen, dit kan natuurlijk wel op je eigen manier. Niet lullen maar spelen dus. Cheerz!

In mijn recensie heb ik het over het feit dat sommige metalheads jullie muziek niet kunnen appreciëren omdat jullie muziek spelen die elektronica invloeden kent. Zijn er soms negatieve reacties op concerten?

Eigelijk valt dit 100% mee. Kijk, je kunt de insteek nemen, maar waarom zou je. Bij elke band zijn er mensen die er geen zak aan vinden. Wij zijn geen band die het iedereen muzikaal naar de zin gaat zitten maken. Wij doen ons ding met volle overgave en als je het niet trekt…jammer voor je. De angst voor muziek op basis van onze stijlomschrijving is voor velen ongegrond gebleken. Mensen verwachten niet dat death metal en techno op een logische, natuurlijk wijze in elkaar te passen vallen. Het zijn echter twee muziekstijlen die elkaar goed aan kunnen vullen. De reacties bij live optredens zijn over het algemeen erg positief. Live gooien we altijd extra de beuk erin. De kracht van metal en energie van dance resulteert live in een explosieve combi. Kom eens kijken zou ik zeggen.

Is live spelen überhaupt een belangrijk doel voor de band? Of prefereren jullie experimenteren in de studio?

Live (het woord zegt het al) is "levende muziek". Een studio is een geluidslaboratorium waar wij graag experimenteren. Wat op de plaat staat kunnen (en doen) we live ook. Voor de opnames van The Delta Machine hadden we nog nooit opgetreden. Door de optredens zijn we gegroeid en beter op elkaar ingespeeld geraakt. Dit heeft geresulteerd in de nummers op Xenotron. Deze zaten dan ook al een tijdje in de live-set. We zijn zeker geen studioproject, zijn we ook nooit geweest. Opnemen en spelen zijn twee verschillende dingen die goed samenvallen. Als je een band hebt wil je optreden, opnemen en alles wat er nog meer bij komt kijken.

Welke soort muziek wordt er veel door de bandleden beluisterd?

Dat is uiteraard erg veel, te veel om op te noemen. Enkele metal bands waar we alledrie regelmatig naar luisteren zijn Soilwork, Bolt Thrower, Death, Samael en Strapping Young Lad, maar ook naar bands als Primus, Marco Borsato en Stevie Wonder. Verder hebben we allemaal zo onze eigen voorkeur:

Ik (gitaar/zang/programming) luister veel naar melodieuze (death) metal als At the Gates, Opeth, Megadeth, Rammstein en Orphanage, mainstream acts als Peter Gabriel en De Dijk, maar ook naar dance muziek als Kosheen, Faithless en the Prodigy.

Jorik (drums) luistert naar bands als Pantera, Fear Factory en Tool, maar ook naar funky muziek als Earth, Wind & Fire, Phil Collins en Fred van Vloten.

Niels (bas/synths/programming) luistert veel naar metalbands als Atheist, Meshuggah en Cynic, trance acts als Rank 1, Cygnus X, System F en basgerichte muziek als Niacin, Weather Report en Stuart Hamm.

En welke muziek heeft jullie sound specifiek beïnvloed?

Om het even zwart-wit te zeggen zijn we vanuit de metalkant beïnvloed door old school death metal bands (Bolt Thrower, Entombed, Obituary etc.) en vanuit de dance kant door verschillende dj's en acts uit de dancehoek (Ferry Corsten, Faithless, Rank 1). Elk bandlid gooit daar nog zijn eigen smaak en kunnen tegenaan, zodat het allemaal wat diverser en complexer wordt. Door bijvoorbeeld invloeden uit de funk en pop te gebruiken gaat de muziek meer swingen en voorkom je dat het hoekig gaat klinken. Ook songstructuren uit de popmuziek hebben ons redelijk beïnvloed. We houden ervan om echte songs te schrijven. Ook hoor je telkens nieuwe dingen, die sluipen dan ook bewust of onbewust de muziek in Er wordt tegenwoordig meer geluld over dan geluisterd naar muziek, lijkt het soms. We raden mensen altijd aan gewoon maar eens te luisteren naar onze muziek. Zo kom je er achter hoe deze combinatie uit pakt. Op de site kun je 4 volledige nummers downloaden. Twee van 'The Delta Machine' en twee van 'Xenotron.'

[ Terug naar de Interviews ]