Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Nachtmystium - The World We Left Behind
Jaar van release: 2014
Label: Century Media Records
Nachtmystium - The World We Left Behind
The World We Left Behind, de titel geeft het eigenlijk al een beetje aan, is het laatste album dat we van Nachtmystium mogen verwachten. De formatie rondom Blake Judd gooit er het bijltje bij neer, omdat Judd naar verluidt heeft aangegeven dat hij zich vanaf nu op Hate Meditation, zijn andere band, zal richten. Een onbegrijpelijke keuze wat mij betreft, want het debuutalbum van die band (Scars) was nu niet direct een hoogvlieger.

Nu heeft Judd wel meer onbegrijpelijke keuzes gemaakt en lijkt de man inmiddels dieper en dieper weg te zinken in een moeras van drugs, leugens, oplichting en diefstal. Door recente schandalen, waaruit naar voren is gekomen dat hij fans heeft opgelicht door merchandise en speciale albumbundels aan te bieden terwijl hij daar helemaal niet over beschikte, is Judd hard op weg om een alom gehaat persoon te worden. Hoe spijtig is het dat dit soort perikelen de release van The World We Left Behind overschaduwen, want ondanks de laakbare gang van zaken verdient dit album louter positieve aandacht.

Nu levert Nachtmystium al jarenlang fantastische albums af, of het nu de briljante, in psychedelica ondergedompelde albums als Assassins: Black Meddle Pt. I en Addicts: Black Meddle Pt. II of rauwere pareltjes als Instinct: Decay en Silencing Machine betreft. Met The World We Left Behind voegt Nachtmystium nog een prachtalbum toe aan zijn imposante discografie, hoewel de plaat wederom een andere kant van de band laat horen. Het album bevat namelijk met afstand het meest glad klinkende en melodieuze materiaal dat deze band heeft uitgebracht. Dat is echter zeker niet negatief bedoeld, want hoewel de agressie plaats heeft moeten maken voor melodie, druipt de klasse van het album af.

Na het korte intro is Fireheart een erg pakkende, zelfs catchy opener, die ongetwijfeld om enige gewenning zal vragen. Voyager is zelfs nog melodieuzer, met zeer fraai uitwaaierende solo’s en haast sierlijk akoestisch gitaarwerk. In The Endless Abyss laat wat meer van de oude agressie horen, maar schakelt halverwege naar een verrukkelijk stuwend ritme terug, waarin bedwelmende keyboardlagen op zeer overtuigende wijze hun intrede doen. De perfecte versmelting van oud en nieuw. Zo staat deze plaat vol met uitstekende nummers, die zich ondanks hun relatieve toegankelijkheid na iedere luisterbeurt dieper in het geheugen nestelen en dieper blijken te wortelen.

Ironisch genoeg is The World We Left Behind in alle perikelen misschien wel het meest oprechte en pure album geworden dat Nachtmystium heeft gemaakt, ook gereflecteerd in de persoonlijke en daardoor zo treffende teksten, die vrijwel allemaal verband houden met het excessieve drugsgebruik van Blake (en de haat/liefdeverhouding die hij daarmee heeft). Het werkt alleen maar versterkend op toch al impactrijke songs als het melancholische, dromerige In The Absence Of Existence en het titelnummer. De van de Black Meddle-reeks inmiddels bekende Pink Floyd-invloeden sijpelen door in het bedwelmende Tear You Down (wat een geweldige versnelling halverwege!) en het werkelijk magistrale afsluitende , The Great Gig In The Sky-achtige afsluitende nummer Epitaph For A Dying Star, dat me kippenvel van top tot teen geeft.

Het doet pijn dat deze band niet meer bestaat en dat Judd ten onder lijkt te gaan aan zijn persoonlijke demonen. Tegelijkertijd kan ik niet anders dan enorm veel respect hebben voor de muzikale koers die Nachtmystium de afgelopen jaren heeft gevaren. The World We Left Behind is een schitterende kroon op het werk van een band die onstuimige, onbevaren wateren heeft betreden en zijn publiek heeft getrakteerd op magistrale albums.

Tracklist:
1. Intrusion
2. Fireheart
3. Voyager
4. Into The Endless Abyss
5. In The Abscense Of Existence
6. The World We Left Behind
7. Tear You Down
8. On The Other Side
9. Epitaph For A Dying Star

Score: 90 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 9 oktober 2014

Nachtmystium - The World We Left Behind
Reactie van Dirk op 09-10-2014 om 12:56u
Score: 89 / 100

Goede review : dit album wordt vaak afgekraakt, maar ik vermoed meer vanwege het totaal gebrek aan respect dat Blake voor zijn fans heeft, dan vanwege de muziek. Ondanks de eenvoud van de nummers vind ik dit album van grote klasse. Ook prachtig artwork. Uitschieters voor mij zijn het stuwende In the absence of existence, en de idd Great Gig in the Skye-achtige afsluiter.

Nachtmystium - The World We Left Behind
Reactie van Quarlon op 09-10-2014 om 23:08u
Score: 89 / 100

Helemaal met Dirk en Rik eens!

Nachtmystium - The World We Left Behind
Reactie van emmo op 09-10-2014 om 23:14u

De band bestaat inmiddels alweer hoor. Toffe plaat overigens.

Nachtmystium - The World We Left Behind
Reactie van iron_dennis op 10-10-2014 om 00:48u

Erg gave plaat weer, maar ondanks dat het natuurlijk om de muziek draait blijf ik met een vieze smaak in m'n mond zitten betreffende het gedag van dhr. Blake. Dit kennen we in onze geliefde metalscene toch niet...

Nachtmystium - The World We Left Behind
Reactie van Een Metalfan op 13-10-2014 om 09:15u
Score: 83 / 100

Eens met de bovenstaande reacties. Judd verneukt zowel zijn leven als zijn muziek met zijn strapatsen...

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.