• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Falconer - Falconer
Jaar van release: 2001
Label: Metal Blade Records
Falconer - Falconer
Toen de geweldige Zweedse Viking Metal band Mithotyn in 1999 opgeheven werd, veroorzaakte het een ware schok onder de Black- en Viking Metal liefhebbers. Mithothyn had immers net haar derde album uitgebracht, en dit album was dusdanig goed dat het de fans schreeuwend om meer achterliet. Maar meer kwam er niet.

Dan verschijnt in 2001 het titelloze debuut van Falconer, een Heavy/Power Metal band die uit de assen van Mithotyn geboren is. Ik mag dit gerust zeggen, want maar liefst twee muzikanten uit die band bemannen Falconer, met natuurlijk als spil Stefan Weinerhall. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor zowel bas als gitaar op dit album, maar heeft als oprichter van Falconer ook het schrijven van de composities voor rekening genomen. Stefan heeft in Mathias Blad een uitstekende zanger met een zeer karakteristiek stemgeluid gevonden. Deze jonge vocalist maakt met dit album zijn debuut in metalland.

Na enkele stevige Heavy Metal nummers trek ik de conclusie dat een belangrijk element van de Mithotyn-sound het overleefd heeft. Het gitaargeluid is praktisch identiek en een groot aantal riffs zijn erg reminiserend aan het laatste album van deze band, namelijk "Gathered Around the Oaken Table". Maar als ik weer even terugdenk aan hoe ik dat album beleefde, moet ik zeggen dat de liefde van Weinerhall voor traditionele Heavy Metal toen al erg duidelijk was. Mithotyn was zo melodieus dat Falconer haast een logische volgend stap was en ik denk dat vooral de open-minded Mithotyn liefhebbers veel plezier aan Falconer kunnen beleven.

Grote publiekstrekker is de schitterende zang. Mathias Blad heeft een stem die niet echt representatief is voor het Heavy Metal genre, en daarin ligt ook de kracht. Zijn stem is erg aangenaam om naar te luisteren en kent zeker geen Halford-uithalen. Het is wel eens leuk om een Heavy Metal zanger te horen met een vrij lage stem. Ter aanvulling zijn er ook nog vrouwelijke vocalen te vinden, maar je zult goed je best moeten doen om ze te horen want ze zijn schaars en erg op de achtergrond. De term 'backing vocals' is hier wel erg letterlijk genomen.
Af en toen duiken er ook wat elementen uit de folk op. Vooral het nummer "A Quest For the Crown" is erg folky. Het doet vrij middeleeuws aan en ik had het wel leuk gevonden als er nog twee van deze nummers op het album had gestaan. Gelukkig kent het tweede album "Chapters From a Vale Forlorn" wat meer folk invloeden.

Het geweldige, meeslepende "Mindtraveller" is een nummer dat er vooral uitspringt. De schitterende zanglijnen en melodieen spreken mij erg aan en zelfs als ik in een drukke trein zit terwijl dit nummer door de kabel van mijn headphones stroomt, moet ik flink wat moeite doen om me ervan te weerhouden op aanzienlijke geluidssterkte mee te zingen. In mindere mate heb ik dat met de volgende paar nummers, maar zit zijn ook weer van die lekkere meezingers. Stefan Weinerhall weet wel hoe 'ie pakkende songs moet schrijven en deze plaat staat er vol mee. Na tien kwaliteitsnummers wordt de cd afgesloten met een Zweedse Traditional, met mooie vrouwelijke vocalen.

Om de waardering die ik voor deze cd heb nog eens extra te onderstrepen wil ik even kwijt dat ik, ondanks dat ik liever had dat Mithotyn nog wat platen had gemaakt, erg blij ben met de band Falconer en deze uitstekende Heavy Metal cd die ze afgeleverd hebben. Originaliteit is ver te zoeken en erg afwisselend is het ook niet, maar pakkend en kwalitatief hoog is het zeker. Door deze cd is het verlies van Mithotyn een klein beetje minder erg geworden. Een aanrader voor liefhebbers van melodieuze metal met een folky randje.

1. Upon the Grave of Guilt
2. Heresy in Disguise
3. Wings of Serenity