• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Shinigami - The Arcane Order
Label: eigen beheer

Shinigami - The Arcane Order

Shinigami is de Japanse benaming voor Magere Hein. Dit bovennatuurlijke, mythologische wezen lokt mensen de dood in. Hij is betrokken, maar zal deze zelf niet veroorzaken. Wel zal hij de overledene begeleiden naar de onderwereld. In tegenstelling tot de westerse wereld is het in Japan geen op zich staande verschijning. Er zijn meerdere wezens die onder de noemer Shinigami vallen. Het is ook de naam van een Griekse hardrockformatie en van een nieuwe death/thrashband uit Utrecht. Laatstgenoemde heeft een eerste ep uitgebracht met de naam The Arcane Order. Shinigami (死神) werd eind 2014 opgericht door grunter George Oosthoek (MaYaN, ex-Orphanage) en gitarist Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods, Bloodphemy). Al snel voegden gitarist Jory Hogeveen (Tribal Spirits), drummer Daan Klemann (Divine Sins, Tribal Spirits) en bassist Luciano Sirigu (ex-Silicon Head) zich bij de band.

Met The Arcane Order levert de band een modern klinkend schijfje af. Opener Ronin begint als een thrasher, maar zodra de herkenbare vocalen van George klinken, komt de mix met death metal duidelijk naar voren. The Way Of The Dragon is meer up-tempo en catchy. Dit zijn goede tracks, maar niet bijzonder opvallend. Dat wordt anders vanaf Order Of The Blade. Door de leads aan het begin en na de solo wordt de focus op het nummer scherp gehouden. Tijdens Concubine Of Madness gaat dat weer iets verloren, maar dan komt het huzarenstukje. 雨夜 brengt je met een sfeervolle compositie in een oriëntaalse sfeer, met de hoofdrol voor celliste Elianne Anemaat (Celestial Season, Adoma). Het nummer staat voor Amaya, de nachtelijke regen, het laatste gebed voordat het ultieme gevecht aanvangt. Dat komt met Defiance, een machtig epos met duovocalen van George en Dirk Willems (Deathmarch, Once Begotten), dat eindigt in dezelfde sfeer als 雨夜.

Rest mij nog George Oosthoek te complimenteren met het schitterende artwork dat hij heeft gemaakt voor The Arcane Order. Voorbereidingen voor de eerste shows in januari en februari zijn begonnen. Na drie shows in Nederland gaat de band medio februari voor een drietal shows naar Japan (Tokyo, Nagoya en Osaka). Gastbijdragen op de ep zijn er namelijk ook van de Japanse bands Outrage, Unveil Raze, Rachel Mother Goose en Argument Soul. Toetsen zijn ingespeeld door Martin Powell (ex-Cradle Of Filth, Anathema, My Dying Bride). Na de shows in Japan gaat Shinigami meteen aan de slag met een debuutalbum. Door de eerste indruk met The Arcane Order kun je daar alleen maar vol verwachting naar uitkijken.

1. Ronin
2. The Way Of The Dragon
3. Order Of The Blade