02-07-2020

Razor - Shotgun Justice (re-release)
Label: Relapse Records
Razor - Shotgun Justice (re-release)
Zo zie en hoor ik het graag. Ongenuanceerd, bot en gemeen. Sla de briljante tekst van opener Miami er maar eens op na. De ludiek geformuleerde aanklacht tegen de plastic samenleving in de Verenigde Staten is elke keer weer raak. Ook tegenwoordig. Zo heeft Razor wel meer tekstuele briljantjes in huis. Stabbed In The Back is bijvoorbeeld nog zo'n pissige track. Geen elfen, demonen of politiek correct geneuzel, maar zeggen waar het op staat.

Muzikaal is dat niet anders. Razor moest het nooit hebben van vernuft of diepgaande songstructuren. Paar frituurvette riffjes, superstrakke drums en felle vocalen. Meer hoeft dat niet te zijn. In zekere zin is Razor misschien meer een punkband dan een metalband. Niet per se muzikaal, want het gitaarwerk is beslist honderd keer interessanter dan drie akkoordenwerk, maar wel wat betreft aanpak, imago en 'fuck-you'-attitude. Luister krachtpatsers als het titelnummer of de twee bovengenoemde klassiekers er maar eens op na. Ten opzichte van het oudere werk is de groep wel wat beter gaan spelen en hier en daar zijn de riffs een mespuntje technischer, maar de luisterervaring is niet veel anders dan bij het oudere werk.

Door het liefdevolle werk van Relapse Records zijn de drie beste platen van Razor weer verkrijgbaar. Opgesmukt, opgepoetst en aangevuld met grotendeels oninteressant demo- en live-materiaal. Gewoon stoppen na The Pugilist en de ervaring is compleet. Razor was en is de muzikale variant van een knuppel die op orkaankracht je gezicht raakt. En naderhand spuug je lachend je tanden uit. Nog maar een keer.

1. Miami
2. United By Hatred
3. Violence Condoned