• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

We.Own.The.Sky - Earths Collide
Label: Labyrinth Of Thoughts Records
We.Own.The.Sky - Earths Collide
Als er één genre is dat opvalt vanwege de vaak belachelijke bandnamen, is het wel post-rock. In het handboek Hoe vorm ik een succesvolle postrockband? staat als eerste stap het bedenken van een zo pretentieus mogelijke bandnaam omschreven. We.Own.The.Sky heeft die stap goed begrepen en zet voor de zekerheid nog maar even drie punten in de bandnaam. Het vijftal uit Athene kiest daarnaast voor een volledig instrumentale aanpak. Ook dat verdient natuurlijk pluspunten, aangezien de meeste bands op die manier te werk gaan.

Ondanks deze nogal sarcastische openingsalinea weet deze band vanuit muzikaal oogpunt wel degelijk te overtuigen. Earths Collide is namelijk een prima debuutalbum geworden. Erg innovatief is het materiaal niet, maar de uitvoering is des te beter. En dat is ook wel eens fijn als oudgedienden in het genre (Explosions In The Sky, Mogwai) aan het experimenteren zijn geslagen met allerlei elektronische invloeden in hun sound (en daar overigens maar gedeeltelijk succesvol in zijn).

Na het korte intro УВБ-76 geven de Grieken een uitstekend visitekaartje af met Transmissions Of Static, een goed in elkaar zittend nummer dat The Ocean-achtig klinkt en stevig rockende postmetalpassages combineert met ingetogen tussenstukken. Ook liefhebbers van het oude werk van Long Distance Calling zullen uit de voeten kunnen met Earths Collide. We.Own.The.Sky klinkt over de gehele linie namelijk steviger dan de gemiddelde genreband en bevindt zich dan ook op hetzelfde grensvlak tussen post-rock en post-metal waarin ook bovengenoemde groepen bivakkeren.

Op dat grensvlak gebeuren mooie dingen. Een geweldig voorbeeld is Penny For Your Thoughts, waarin ingetogen post-rock overvloeit in stoere, ‘crunchy’ riffs die door hun hoekige karakter bij vlagen zelfs een beetje aan Gojira doen denken. Ook over de details is goed nagedacht. Luister maar eens naar de knappe drumritmes in Muzzle. De productie is vol en krachtig: zwaar tijdens de stevigere passages, voldoende ademend tijdens de akoestische momenten en met een ronkende bas die voor extra body in de sound zorgt. De mastering van Jens Bogren, die bekend is van zijn werk voor Opeth, Katatonia en Leprous, zal daar ongetwijfeld een belangrijk aandeel in hebben gehad.

Tijdens de tweede helft van het album valt op dat We.Own.The.Sky toch moeite heeft om al zijn nummers even interessant te houden. Zo verslapt de aandacht af en toe bij Parasitic en Retrospect (hoewel dat nummer naar een mooie climax toewerkt). Desondanks verdient We.Own.The.Sky zeker een kans, want deze band bewijst met dit verdienstelijke debuut een belofte voor de toekomst te zijn. Earths Collide verscheen in eerste instantie in beperkte oplage op lp. Slechts 300 zijn ervan gedrukt. Gelukkig verschijnt het album ook op cd en biedt Bandcamp uitkomst voor de moderner aangelegde metalfan.

1. УВБ-76
2. Transmissions Of Static
3. Muzzle