06-06-2020

Erebus - With Furious Intent
Jaar van release: 2009
Label: eigen beheer
Erebus - With Furious Intent
In 't oosten van ons land is het maar een drukke metalbedoeling waar drukke muzikanten hun gevulde schema's toch altijd lin het voordeel van muziek lijken in te kunnen richten. Na een demo, de overwinning op de Metal Battle 2008 en een leuke reeks optredens met niet de minste bands, komt de Kampense Erebus, een band met leden van Toxocara en Dictated aan het front, dit voorjaar met het debuut, With Furious Intent, een inderdaad overwegend furieus album met death en moderne metal als belangrijkste pilaren.

Na een korte, onheilspellende intro vol verstikkende klanken schiet With Firious Intent bulderend uit de startblokken. Meteen valt op hoe krachtig de strot van brulboei Kevin is. Met bone-crushende, agressieve uithalen doorbreekt hij keer op keer de barrière van woeste gitaren en op hol geslagen drums.
Echter zijn de vocalen de enige stabiele kwaliteitsfactor op dit korte debuut. De eerste paar nummers overweldigen als geheel. De agressie, de snelheid en het massieve geluid laten in de eerste instantie maar weinig botten heel, vooral als de volumeknop de rem overboord heeft gekiept. Echter moeten de nummers het vooral daar van hebben, inhoudelijk zijn ze aardig, maar niet bijzonder. En het vuur gaat gaandeweg ook weer een beetje liggen, waardoor er tegen het einde van de plaat enigszins een leegte ontstaat. Je wilt eigenlijk veel meer horen omdat je wéét dat een band als Erebus het kan spelen.

Op With Furious Intent heeft Erebus in ieder geval laten zien dat de band niet voor minder dan totale razenij gaat. Een prettig gegeven, de sloopkogel heeft weer een functie. Met inhoudelijk iets interessantere nummers en een beter uitgewerkt geheel gaat Erebus het ver kunnen schoppen. In tijden van experimentele drang is een band die ravage op hoog niveau aanricht bijzondonder welkom.

1. Sound And Fury
2. Absolute Cause
3. Superiour Slaves