• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Mortiis - Spirit Of Rebellion
Label: Dead Seed Productions

Mortiis - Spirit Of Rebellion

Toen Håvard ‘Mortiis’ Ellefsen in 2017 aan zijn herinterpretaties werkte van zijn oude “dungeon synth”-songmateriaal voor een uitvoering op Cold Meat Industry Festival in Stockholm, had de ex-bassist van Emperor niet vermoed dat de bewerkingen ooit op een album terecht zouden komen. En toch is het nu zover. Spirit Of Rebellion is namelijk een heropname van Ånden Som Gjorde Opprør uit 1995, maar dan in aangepaste versie.

Er is in vijfentwintig jaar tijd natuurlijk wel het een en ander veranderd. In de jaren negentig werkte Håvard Ellefsen met primitieve apparatuur (Roland JV30) en had hij geen kaas gegeten van muziek opnemen. De Noor is nu ouder en wijzer. Dat resulteert in een gelaagdere en massievere sound, die bovendien epischer en filmischer is dan die van medio jaren negentig. Het is dus een modernere versie van de dungeon synth uit die tijd, de zogenaamde Era 1.

Aan de originele versie van zowel En Mørk Horisont als Visjoner Av En Eldgammel Fremtid is behoorlijk wat veranderd. Zo zijn er veel nieuwe ideeën aan de reeds omvangrijke originele composities toegevoegd (de stevige keyboardbeats) en zijn andere zaken juist weggelaten (zoals de wind, de zee en de gesproken passage in A Dark Horizon). Spirit Of Rebellion duurt vanwege de toevoegingen een kwartier langer dan Ånden Som Gjorde Opprør.

A Dark Horizon duurt maar liefst ruim vierentwintig minuten. De openingstrack bestaat uit meerdere hoofdstukken, die soms wat los lijken te staan van elkaar. De eerste twee duren kort en maken nog niet veel indruk. Daarna is er een repetitieve passage met een occult sfeertje, waarin industrial beats, dark ambient en Opethiaanse koren (samples van een mellotron) elkaar versterken. Met name het kalme deel met een fluitmelodie is memorabel. Daarna blijft de fragmentarische compositie sterke en minder sterke ideeën afwisselen.

Visions Of An Ancient Future begint sterk en memorabel met een blazersmelodie en een bijna swingende industrial beat met percussie. In deze tweede track, die twee minuten langer duurt dan de eerste, sluiten de secties veel beter op elkaar aan. De kolos is steviger dan zijn voorganger en het tempo ligt hoger. Vooral de bombastische passages rond de twintigminutengrens zijn prachtig uitgewerkt.

Visions Of An Ancient Future is dan ook het beste visitekaartje van deze release. Dit nummer bevat een prettige flow. A Dark Horizon heeft wat meer stop-startmomenten en moet het hebben van een paar memorabele passages. Tegen nostalgie is niet op te boksen en de heldere productie laat wat minder ruimte voor de authentieke sfeer, maar het is Mortiis beslist gelukt om een prima herbewerking wereldkundig te maken, die de groei in songwriting- en productiekwaliteiten van de Noor toont. Het smaakt blijkbaar naar meer, want hij heeft verklaard dat er meer materiaal in de pijplijn zit dat de liefhebbers van Era 1 zal aanspreken.

1. A Dark Horizon
2. Visions Of An Ancient Fututure

Toegevoegd: 6 februari 2020