Degenerate - Devastation Ahead
Label: eigen beheer

Degenerate - Devastation Ahead

Drie jaar geleden verscheen Demo 2016 van Degenerate. De band rond songwriter, muzikant en producer Rens Hilgers slaat een brug tussen oud en nieuw, met een crossover van thrash, groove, melodeath en metalcore. De vier tracks op dat schijfje wisten mij nog niet volledig te overtuigen, maar de nieuwsgierigheid naar de eerste full-length was aangewakkerd. Devastation Ahead verscheen medio november en had bijna mijn top vijf gehaald.

Er blijkt nogal wat veranderd te zijn bij Degenerate. Drummer Melle Kramer, met wie Rens is begonnen, heeft vrijwel meteen na het uitbrengen van de demo de band verlaten. Met drummer Bas Bloos (ex-Last Fear), bassist Filip A. Filipczuk (ex-Man As Plague) en gitarist Dani Ruiz Cardo (Hallowed Fire) is de line-up volledig vernieuwd.

Opener X-Ray Annihilation geeft een redelijke indruk van het album als geheel. De combinatie van thrash en melodeath overheerst. Brute agressie en melodie gaan hand in hand. Zowel muzikaal als vocaal bevat de plaat ruim voldoende variatie. Ouderwetse thrash en moderne invloeden worden op uitstekende wijze gecombineerd in tien sterke tracks. De sound is uitstekend. Zwaar, maar tevens helder genoeg om alle details goed te horen. Daarvoor heeft Degenerate de hulp ingeroepen van Mendel bij de Leij (ex-Aborted).

De combinatie van thrash en melodeath is een gouden greep. Recondite Radiation is een track waar Children Of Bodom jaloers op zou kunnen zijn. Alleen Eternal Return weet deze track te overtreffen. De snelle, technische riffs en catchy leads blijven door je hoofd spoken. De veelzijdigheid van Degenerate komt goed tot uiting in Afterglow, Here To Root Them Out en The Hunted Herd. De ervaring die de band de afgelopen jaren heeft opgedaan, heeft de heren geen windeieren gelegd. Het samenspel op de plaat en de ruimte die elkaar gegeven wordt om in de spotlight te staan, verhogen het luisterplezier. Degenerate klinkt als een geoliede machine. Snoeiharde momenten worden afgewisseld met fraaie, melodieuze passages. Waves is daar een goed voorbeeld van, maar ook de dromerige slotfase van de titeltrack.

Kortom, Devastation Ahead staat bol van de strakke thrash en catchy melodeath-leads, samengevoegd in tien sterke composities. Degenerate vist een beetje in de vijver van Children Of Bodom vanwege de combinatie van stijlen, maar houdt de toetsen tot een minimum beperkt. Dat draagt bij aan het luisterplezier en zorgt er ook voor dat de tracks niet snel gaan vervelen. Devastation Ahead is daarom ook een absolute aanrader voor die hard thrashers. Chapeau heren!

1. X-Ray Annihilation
2. Incarnated
3. Recondite Radiation