• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Full Of Hell - Weeping Choir
Label: Relapse Records
Full Of Hell - Weeping Choir
Grindcore is nog lang niet dood. Dat komt mede door waanzinnig interessante bands als Full Of Hell. Deze hongerige muzikanten zijn namelijk niet vies van een experiment en treden daarbij graag buiten de grenzen van het genre zonder daarbij de bandnaam uit het oog te verliezen. Elke klank lijkt bij deze Amerikanen namelijk direct uit de hel te komen. In het verleden werkten deze helse fanaten samen met onder andere Merzbow en Whitehorse en nam splits op met bijvoorbeeld Nails en Psywarfare.

In 2017 kwam dit viertal met het fenomenale Trumpeting Ecstacy op de proppen. Daarop injecteerde de band zijn sound met de melancholie van black metal en het pompeuze van death metal. Dit album heeft met zijn catchy waanzin voor een fikse schare fans gezorgd. Wereldwijd kreeg de band diverse podia aangeboden, zo ook op het Tilburgse Roadburn. Nu is het eindelijk tijd voor een vervolg op dit prachtige stukje hel. Dit zal het levenslicht gaan zien onder de naam Weeping Choir.

Het album gaat krachtig van start met het venijnige Burning Myrrh, dat klinkt als een kruising tussen Pig Destroyer en Grave Miasma. Brute grunts worden afgewisseld met hardcore-gebrul en hoge krijsen. Dit principe wordt voortgezet op de rest van de schijf, maar met het nodige experiment waar deze Amerikanen zo bekend om staan. Zo bestaat Thundering Hammers uit mid-tempo passages met Dillinger Escape Plan-achtige akkoordjes en Rainbow Coil bevat enkel noise door middel van bewerkte blastbeats, waardoor de gehele track als een oorlogsgebied klinkt. Wat deze band altijd heeft gesierd, zijn de maniakale vocalen van zanger Dylan. Menig black-metalvocalist zou willen dat hij deze waanzin in zijn stem terug zou kunnen brengen.

Downward is een heerlijk grindcorestuk dat wederom doet denken aan Pig Destroyer, maar dan met een vleugje zwart metaal. De hardcore-brullen komen hier weer terug en dit geeft een verrassend effect. Bovendien werkt het groovy ritme aanstekelijk voor de nekspieren. Ook is de voorliefde voor doom metal niet van de lucht. Zo heeft Armory Of Obsidian Glass heel veel weg van Cough en klinkt deze track ontzettend naar en hels met een koor van wenende mensen. Aan het einde van deze track is het even stil en wordt de luisteraar getrakteerd op een prachtige, melancholische passage waarvan ik kippenvel over mijn gehele lijf krijg.

Het is werkelijk prachtig hoe deze heren er weer in weten te slagen om een grote bonk narigheid tot ware kunst om te buigen. Er sijpelen hier en daar wat blackmetal-invloeden door, maar waanzinnige grindcore en power-violence voeren de boventoon en nergens boet deze schijf aan kracht in. Als Trumpeting Ecstacy nog regelmatig uit je platenkast komt, dan kun je dit pareltje ook met gemak aanschaffen en als je nog niet bekend bent met deze heren en je houdt van bands als Nails, Leviathan, Anaal Nathrakh en Pig Destroyer, schroom dan ook niet!

1. Burning Myrrh
2. Haunted Arches
3. Thundering Hammers