Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    15 oktober:
  • All Them Witches en Elder
  • Wind Rose, Orden Ogan en Angus McSix
Kalender
Vandaag jarig:
  • Dr. Know (Bad Brains) - 67
  • Emir "Kralj Teror" Cehovic (KRV) - 45
  • Hunter Jackson (Techno Destructo) (Gwar) - 66

Vandaag overleden:
  • Johnny Ramone (Ramones) - 2004
  • Mick Schauer (Clutch) - 2019
  • Richard Wright (Pink Floyd) - 2008
  • Theo Loomans (Asphyx) - 1998
Review

Mechanism - Between The Words
Jaar van release: 2015
Label: Eigen Beheer
Mechanism - Between The Words
Between The Words is het debuutalbum van Mechanism. De Poolse proggers deden eind vorig jaar ons land aan als support-act voor Riverside. Ondanks dat het geluid verre van ideaal was, maakte de muziek benieuwd naar het studiomateriaal. De oostblokkers hebben twee albums op hun naam staan en nadat we Entering The Invisible Light al bespraken, is het nu tijd om verder de historie in te duiken.

Mechanism haalt zijn invloeden op Between The Words vooral weg bij grootmachten Riverside, Metallica en Alice In Chains. Verder hoor je elementen van Pain Of Salvation, System Of A Down, Tool en zelfs kortstondig Disturbed. Onder andere in de zang van Rafał Stefanowski. De frontman beschikt over een goed stel stembanden en komt met veel aangename zanglijnen (Jump Into Flight, Prize For Every Sin en Abused). Zowel melodieus, verhalend als rauw komt hij overtuigend uit de hoek. De grunts, die hij gelukkig slechts eenmalig inzet, mag hij evenwel achterwege laten. Ze sluiten niet goed aan bij de progressieve klanken.

De andere grote kracht van dit kwartet is gitarist Michał Cywiński. Je kunt horen dat hij inspiratie haalt bij de te vroeg overleden, van Riverside bekende gitarist Piotr Grudziński, maar dat stoort niet. Er is namelijk in voldoende mate sprake van een eigen identiteit. Bovendien zorgen de melancholische gitaarpartijen voor een prettige luisterervaring. Dat begint al bij de groovy riff en de atmosferische partijen in All I See, de eerste reguliere track na de korte intro I. Het getokkel en de psychedelische effecten in het prachtige Jump Into Flight werken sfeerbevorderend. Datzelfde geldt voor de ambient keyboardklanken op de achtergrond.

Ook de ritmesectie laat van zich horen. Bassist Artur Olkowicz komt met aangename, melodieuze loopjes en drummer Adrian Łukaszewski zorgt met zijn variatie in ritmes en accenten voor het uitdagende element dat deze plaat sterker maakt. Luister maar eens naar de rustige sectie in Prize For Every Sin, waarin hij net dat beetje extra brengt waardoor je gespitst blijft luisteren. En wat een uitstekende riff (denk aan het oude Riverside) in die track trouwens. Daarna gunnen de heren de luisteraar rust met een pianointermezzo (denk aan het Heritage-intro van Opeth). Dat pianospel sluit vervolgens uitstekend aan op het aan System Of A Down-achtige getokkel van het fragiele en grungy Abused, waarin de emotie goed naar voren komt.

Ook daarna blijft het niveau aangenaam, al hadden de filmische intermezzo’s van een minuut (de tracks met een Romeins cijfer) achterwege gelaten mogen worden. Verder zit er een lekkere flow in deze plaat. Between The Words is dan ook een ijzersterk debuut en een consistentere release dan opvolger Entering The Invisible Light. Zowel op het gebied van mix als songwriting.

Tracklist:
1. I
2. All I See
3. III
4. Jump Into Flight
5. Prize For Every Sin
6. Between The Words
7. Abused
8. VIII
9. Countless Ways
10. X
11. Trapped

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 28 maart 2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.