Wrong - Feel Great
Label: Relapse Records
Wrong - Feel Great
De Amerikaanse band Wrong bestaat uit vier muzikanten die allen ook in andere bands actief zijn. Toch is Wrong meer dan zomaar een side-project. Slechts één volledig album hadden de heren nodig om de aandacht te genereren van de grote labels. Relapse Records lijfde dit kwartet vroegtijdig in en zodoende waren de ogen al meteen gericht op de opvolger van debuutalbum Wrong.

Met Feel Great levert Wrong de volgende lading handgranaten af. Zowel de productie als het artwork is door de band zelf verricht, want met een flinke rugzak aan ervaring kon dat wel, zo luidde het commentaar van de band zelf. Hoewel de titel anders doet vermoeden, krijgen we allesbehalve vrolijke feelgood-deuntjes voor onze kiezen. Met Errordome, Culminate en Pustule horen we zware noiserock die voorzien is van plotselinge breaks en puntig drum- en gitaarwerk. Vergelijkingen met Helmet en het oudere werk van Kylesa komen in gedachten op. Verwacht dus geen complexe breinbrekers. Gelukkig heeft de band er dit keer voor gekozen om, in tegenstelling tot het debuutalbum, wat meer uit te wijken en accenten te verleggen. Zo horen we op de eerste helft van Feel Great ook wel degelijk sludge, grunge en licht progressieve uitstapjes terug. Deze nummers komen niet boven de drie minuten uit en zijn teruggebracht tot de kern van de muziek.

Pas halverwege Feel Great wordt het tempo enigszins opgeschroefd en horen we in Upgrade wat meer groovende melodielijnen die zelfs ruimte bieden aan de heerlijke vette basloopjes die perfect passen in het zware geheel. Het is vooral de productie van het noisegeluid waarmee Feel Great een typische jarentachtigsound heeft meegekregen. Gitarist en zanger Eric Hernandez, die tevens actief is in Torche en in het verleden heeft gespeeld bij Kylesa, heeft een stem die doet vermoeden dat whiskey met een sigaartje dagelijkse kost is. Waar veel albums sterk beginnen en aan kracht inboeten richting het einde, lijkt Wrong het tegenovergestelde te doen. Crawl Instead en Anaerobic bevatten riffs die op een Pro Pain-achtige wijze zijn ingevuld en in het nummer Gape verrast Wrong door sludge te mengen met grungerock. Er ontstaat zodoende wat meer afwisseling en daarmee wordt de luisterbaarheid van dit album een stuk beter.

Met een speelduur van circa dertig minuten is Feel Great een compact album geworden dat vrij makkelijk wegluistert, maar niet langdurig kan bekoren. De uptempo nummers klinken overall gezien beter dan de rechttoe- rechtaannummers aan het begin van het album. Volgende ronde iets meer tijd nemen om een echte eenheid te creëren is dan ook mijn advies.

1. Errordome
2. Culminate
3. Pustule