Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

Lyria - Immersion
Jaar van release: 2018
Label: Eigen Beheer
Lyria - Immersion
Op 1 april kondigde Lyria aan dat bassist/vocalist Thiago Zig de band zou verlaten. Ondanks dat hij zestien dagen later zijn terugkeer bekendmaakte, was het op 1 april geen grap, maar serieus nieuws. Hij zou de aangekondigde concerten nog wel spelen, maar blijft dus verbonden aan het internetfenomeen. Die optredens zijn trouwens tegen betaling wereldwijd via internet te volgen. De Braziliaanse formatie rond zangeres Aline Happ maakt handig gebruik van de online kanalen om haar naamsbekendheid te vergroten en staat op dit moment op zestigduizend Facebook-likes. Uitzonderlijk veel voor een Braziliaanse symfonische metalband.

Immersion is na Catharsis (2014) het tweede wapenfeit van het kwartet uit Rio de Janeiro, dat Evanescence, Nightwish, Lacuna Coil en Stream Of Passion als voornaamste invloeden heeft. Het album is wederom tot stand gekomen met hulp van crowdfunders. Het budget is flink opgekrikt ten opzichte van Catharsis en het resultaat daarvan is duidelijk hoorbaar. De collectie songs is beslist beter geproduceerd en voelt krachtiger aan.

Het is evenwel een aangename plaat waarop er aanvankelijk weinig nummers bovenuit springen, al kan ik me de aantrekkingskracht van de band wel voorstellen dankzij de teksten waarin fans iets persoonlijks kunnen vinden. Het album begint goed met het zwierige Follow The Music en vervolgt rockend met Get What You Want, waarin opvalt dat de extreme vocalen van Thiago, die heel af en toe kortstondig opduiken, verbeterd zijn. Ook de dwarsfluitmelodie is een welkom element. De emotionele powerballad Last Forever (met Stream Of Passion-achtige dramatiek) en het fantastisch beginnende Hard To Believe zijn de hoogtepunten. Give You Just A Minute zou perfect als single kunnen functioneren vanwege zijn stoere riffs en het refrein dat al snel blijft hangen. Op sommige andere momenten heeft de muziek de neiging om voort te kabbelen omdat er niet veel bijzonders gebeurt (Something Is Rotten en Ashes Of My Fears). Slecht is het zeker niet, maar verheffend evenmin voor een doorgewinterd luisteraar.

Mezzosopraan Aline is zowel populair als klassiek getraind en brengt het er goed vanaf. In Hard To Believe laat ze haar diversiteit gelden. Daarin zet de Braziliaanse even haar klassieke zang in, waar ze elders vrijwel alleen haar gewone zangstem laat horen. In de dromerige ballad Run To You (piano, harp, akoestische gitaar, cello) toont ze haar liefde voor de jaren tachtig. Ze kan vocaal zowel laag als hoog uit de voeten, zoals ze aantoont in Let Me Be Me. De zang is niet accentloos, maar dat hoeft geen storende factor te zijn. Haar vocalen staan uiteraard prominent in de mix. De nummers zijn in dienst van haar zang geschreven en er is dan ook weinig ruimte voor muzikale hoogstandjes, op een goede solo in het emotionele Last Forever na. Zeer geslaagd is de druilerige sfeer in The Rain, waarmee het karakter van het nummer de titel eer aandoet.

Immersion is een solide symfonische metalplaat die enerzijds de vooruitgang ten opzichte van Catharsis laat horen, maar tevens nog ruimte laat voor verbeteringen in de songwriting. Wat meer risico in de nummers (zoals het gebruik van dwarsfluit uitbreiden) zou het luisterplezier goed doen. Nu blijft het een aangenaam album dat na een viertal nummers de neiging heeft om voort te kabbelen totdat de genoemde uitschieters zich aandienen. Lyria mag echter trots zijn op het eindproduct. Het is zeker productioneel een verbetering ten opzichte van Catharsis en de crowdfunders zijn vast tevreden, maar om echt indruk te maken in de overbevolkte scene, is er nog iets extra nodig.

Tracklist:
1. Follow The Music
2. Get What You Want
3. Let Me Be Me
4. The Rain
5. Give You Just A Minute
6. Best Of Me
7. Last Forever
8. Hard To Believe
9. Something Is Rotten
10. Ashes Of My Fears
11. Run To You

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 11 mei 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.